WingtraOne Gen II eerste drone met SAIL III-predikaat

De WingtraOne Gen II heeft als eerste drone in Europa het SAIL III-predikaat gekregen. Dat betekent dat deze drone door operators in de Specific categorie ingezet mag worden om vluchten boven bebouwde gebieden uit te voeren, zonder dat het grondgebied afgezet hoeft te worden. Wel moet de operator eerst aantonen dergelijke operaties veilig te kunnen uitvoeren.

Drone voor cartografie

De WingtraOne Gen II is een fixed-wing drone die specifiek werd ontwikkeld voor het uitvoeren van mappingmissies. Dankzij een maximale vliegtijd van een uur per acculading kan tijdens één vlucht een groot gebied in kaart worden gebracht worden. De 42 megapixel camera zorgt daarbij voor opnamen met veel details, zodat de drone relatief hoog kan vliegen. Wingtra claimt dat de drone tot wel 8x sneller data kan inwinnen dan multirotor drones.

Recent heeft WingtraOne Gen II als eerste drone in Europa het SAIL III-predikaat gekregen. De SORA SAIL III-approval werd aan Wingtra verleend door de Zwitserse luchtvaartautoriteit FOCA. Dankzij het SAIL III-predikaat mag het toestel door daarvoor geautoriseerde operators in de Specific categorie gebruikt worden om mappingmissies of inspecties uit te voeren boven stedelijke gebieden, zonder dat er sprake hoeft te zijn van gecontroleerd grondgebied.

Belang van SAIL III

Voordat het SAIL III-predikaat kon worden verstrekt, moest Wingtra eerst een uitgebreide set aan technische en operationele documenten aanleveren bij FOCA. Daartoe moest de zogenaamde SORA-systematiek worden gevolgd, wat één van de manieren is om aan een operationele autorisatie voor dronevluchten in de Specific categorie te komen.

SORA is een methodiek om een te bepalen welke risico’s gepaard gaan met een bepaald type operatie, zoals beschreven in de concept of operations (ConOps). Uit de risicoanalyse volgt een Specific Assurance and Integrity Level, afgekort SAIL. Hoe hoger dit level, hoe strenger de veiligheidseisen aan zowel drone als operator. Om de risico’s op ongelukken te minimaliseren moet de drone het juiste SAIL-predikaat hebben en de operator moet de bijbehorende Operational Safety Objectives (OSO’s) hebben geïmplementeerd.

In het geval van vluchten boven mensen en bebouwing met een wat zwaardere drone is er al snel sprake van SAIL level III, zeker als de operator het overvlogen grondgebied niet onder controle heeft (wat vrijwel altijd het geval is als zodra de drone wat grotere afstanden moet afleggen, zoals het geval is bij een mappingvlucht). Anders gezegd: kunnen voldoen aan SAIL level III is een belangrijke voorwaarde voor een hele reeks toepassingen in de bebouwde omgeving.

Autorisatie verkrijgen

Tot nu toe was het regeltechnisch niet mogelijk om dronevluchten boven ongecontroleerd stedelijk grondgebied uit te voeren in de Specific categorie. Daar komt nu verandering in met het SAIL III-predikaat voor de WingtraOne Gen II.

Nog steeds moet de operator bij de eigen nationale luchtvaartautoriteit aannemelijk maken dat de beoogde vluchten veilig kunnen worden uitgevoerd, maar omdat Wingtra dat proces nu met succes doorlopen heeft, moet het in theorie makkelijker zijn om een dergelijke autorisatie te verkrijgen.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

5 gedachten over “WingtraOne Gen II eerste drone met SAIL III-predikaat

  • 28 oktober 2022 om 15:21
    Permalink

    Matternet voert al jarenlang BVLOS vluchten uit boven stedelijk gebied in Zwitserland (Lugano en Zürich) en deze operaties vallen binnen SAIL-II. Het is zeker niet zo dat minimaal SAIL-III benodigd is voor dit soort operaties, de aanwezige mitigerende maatregelen bepalen het uiteindelijke SAIL.

    Beantwoorden
    • Avatar foto
      31 oktober 2022 om 08:17
      Permalink

      Hallo Tom, kun je daar iets meer over zeggen? Zit het verschil niet in ‘sparsely populated’ en ‘densely populated’ areas? En dat het toevoegen van een parachutesysteem zoals bij Matternet dan de SAIL III verlaagt naar SAIL II? In het geval van de WingraOne Gen II zit de noviteit ‘m er als ik het goed begrijp in dat je in SAIL III mag vliegen zonder zo’n noodparachute. Dus dat de drone icm de juiste operationele procedures direct boven drukbevolkte gebieden ingezet mag worden.

      Beantwoorden
  • 30 oktober 2022 om 09:30
    Permalink

    nu nog hetzelfde maar met wat grotere payload en we zijn helemaal gelukkig 🙂

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2022 om 17:12
    Permalink

    “Dat betekent dat deze drone door operators in de Specific categorie ingezet mag worden om vluchten boven bebouwde gebieden uit te voeren, zodat dat het grondgebied afgezet hoeft te worden. ”

    Ik neem aan dat hier het woord ‘niet’ mist.

    Beantwoorden
    • Avatar foto
      31 oktober 2022 om 08:10
      Permalink

      De zin liep inderdaad niet helemaal juist, dat is aangepast.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier