Inmiddels ruim 50.000 dronebewijzen verstrekt door RDW

Momenteel zijn er door de RDW meer dan 50.000 dronebewijzen voor de Open categorie verstrekt, voor het grootste deel aan Nederlandse dronepiloten. Het aantal exploitanten bedraagt momenteel net geen 40.000. Als het gaat om professionele operators in de Specific categorie dan zien de cijfers er heel anders uit: in het recentste overzicht van de ILT staat de teller op 157 operators met een exploitatievergunning.

Dronebewijzen A1/A3 en A2

In Nederland is de RDW de aangewezen instantie voor het verstrekken van dronebewijzen en het registreren van drone-operators (ook wel aangeduid als exploitanten). Per 2 november 2022 heeft de RDW in totaal 51.417 dronebewijzen verstrekt, waarvan 24.742 voor Open categorie A1/A3 en 26.675 voor Open categorie A2.

Vergeleken met eind 2021 is het aantal verstrekte dronebewijzen A1/A3 en A2 met 20.905 toegenomen. Op 31 december van afgelopen jaar waren er 14.229 A2-bewijzen en 16.283 A1/A3-bewijzen verstrekt, bij elkaar 30.512. Weliswaar is 2022 nog niet voorbij, maar het lijkt erop dat de groei iets aan het afvlakken is.

Bij deze cijfers moet aangetekend worden dat het hebben van een vliegbewijs A1/A3 een voorwaarde is voor het aanvragen van het A2-bewijs, wat leidt tot overlap in de cijfers. Daarbij kan het zo zijn dat iemand in het buitenland A1/A3 gehaald heeft, en in Nederland A2. Dat kan verklaren waarom het aantal door de RDW uitgegeven dronebewijzen A1/A3 lager is dan het aantal bewijzen A2. Andersom zijn er ook dronepiloten in het buitenland die via een Nederlandse vliegschool een A1/A3 en/of A2-examen doen, waarna de RDW het bijbehorende bewijs afgeeft.

Exploitanten: groei sterk afgenomen

Opmerkelijk is de sterke afname van het tempo waarin personen of organisaties zich registreren als Nederlandse drone-operator. Eind 2021 stond de teller op 37.679 registraties. Dat zijn er nu 38.768. Oftewel een toename van slechts 1.089 exploitanten in 10 maanden tijd.

Kijkend naar het aantal operators dat actief is in de Specific categorie dan blijft de groei nog veel sterker achter. Op 13 juli 2022 (de datum waarop de meest recente cijfers zijn gepubliceerd) waren dat er slechts 157, blijkt uit het overzicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Waarschijnlijk zijn er sindsdien nog wel wat exploitatievergunningen afgegeven, maar het zal niet om tientallen gaan.

Aanvraag Specific categorie: moeizaam proces

Het relatief geringe aantal operators dat actief is in de Specific categorie valt mogelijk te verklaren door het moeizame proces dat ten grondslag ligt aan de afgifte van een exploitatievergunning. Daar komt bij dat de ILT nog altijd kampt met een gebrek aan capaciteit, waardoor aanvragen langer blijven liggen dan de bedoeling is.

Die situatie geldt echter niet alleen in Nederland, blijkt uit een recente enquête onder professionele operators uit verschillende EU-lidstaten. Vooral de wat kleinere drone-operators hebben de grootste moeite om actief te worden in de Specific categorie.

Registratieplicht

Sinds 31 december 2020 moet iedereen die met een drone of modelvliegtuig vliegt die zwaarder weegt dan 250 gram of een camera aan boord heeft zich registreren als operator. Het exploitantnummer moet zichtbaar worden aangebracht op de toestellen waarmee men vliegt. In de toekomst moet dit nummer ook worden uitgezonden (Remote ID), zodat handhavers en burgers via een app kunnen zien wat er in hun omgeving aan drones rondvliegt.

Overigens hoeven lang niet alle (geregistreerde) dronevliegers in de Open categorie te beschikken over een dronebewijs. Voor het vliegen met drones die minder wegen dan 250 gram, waaronder de populaire Mavic Mini-serie van DJI, is namelijk geen vliegbewijs vereist.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

6 gedachten over “Inmiddels ruim 50.000 dronebewijzen verstrekt door RDW

  • 3 november 2022 om 10:15
    Permalink

    Misschien dat de coronatijd er ook een beetje mee te maken heeft gehad, dat veel mensen toen (makkelijker) een dronevliegbewijs hebben genomen? Of was de campagne van de overheid aan het begin gewoon zo goed? Dat laatste kan ik me niet voorstellen. 🙂

    Beantwoorden
  • 3 november 2022 om 21:47
    Permalink

    Hallo Wiebe, hoe gaat het in z’n werk als je een nieuwe drone koopt? Kun je dan gewoon je exploitantnummer gebruiken of moet je deze drone weer opnieuw registreren bij de RDW?

    Beantwoorden
    • 3 november 2022 om 22:13
      Permalink

      Je exploitantnummer is gekoppeld aan jou als piloot. Als je een nieuwe drone koopt hoef je dus niks met je registratie te regelen.

      Beantwoorden
  • 7 november 2022 om 17:14
    Permalink

    Sinds 31 december 2020 moet iedereen die met een drone of modelvliegtuig vliegt die zwaarder weegt dan 250 gram of een camera aan boord heeft zich registreren als operator.

    De laatste zin klopt niet, of de mavic mini heeft geen camera: “Voor het vliegen met drones die minder wegen dan 250 gram, waaronder de populaire Mavic Mini-serie van DJI, is namelijk geen vliegbewijs vereist.”

    Beantwoorden
    • Avatar foto
      7 november 2022 om 17:46
      Permalink

      Hoi anon, het artikel klopt wel degelijk.

      Voor het vliegen met een Mavic Mini hoef je geen vliegbewijs te hebben, want dat is niet verplicht voor drones onder de 250 gram.

      Wel moet je je registreren als operator. Dit omdat de Mavic Mini een camera aan boord heeft en dus mogelijk privacygevoelige data kan verzamelen.

      Registratieplicht (als operator) en opleidingsplicht (als piloot) staan wat dat betreft eigenlijk los van elkaar.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier