Pro

Testcentrum Unmanned Valley neemt drone-corridor naar zee in gebruik

Het testcentrum voor drone- en sensortoepassingen Unmanned Valley bij Katwijk krijgt de beschikking over een corridor naar zee, dwars over de Katwijkse Duinen. Dankzij de corridor kunnen er testen gedaan worden met dronevluchten over langere afstanden, waarbij de toestellen grotendeels buiten het zicht van de piloot (BVLOS) vliegen. Bart Remes van het MAVLab TU Delft is blij met de nieuwe mogelijkheden.

Buiten het zicht vliegen

Veel dronetoepassingen vallen of staan met de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen of autonoom vanuit een dockingstation te opereren. Denk aan drones van de brandweer die vooruit vliegen naar een incidentlocatie om alvast beelden door te geven aan de meldkamer, of pakketbezorgende drones die spoedeisende medicatie overvliegen. In al die gevallen moet de drone buiten het gezichtsveld van de piloot kunnen vliegen, aangeduid met de term beyond visual line of sight.

Maar voordat dergelijke toepassingen in gebruik genomen kunnen worden, zal er uitgebreid getest moeten worden onder gecontroleerde omstandigheden. Werken de procedures zoals beoogd? Kan de veiligheid voor andere luchtruimgebruikers en mensen op de grond worden gegarandeerd? Blijft de communicatie met de drone wel stabiel tijdens de gehele vlucht? Hoe zit het met overlast voor mensen en dieren op de grond? Het spreekt voor zich dat tijdens die testvluchten daadwerkelijk BVLOS moet worden gevlogen, anders kan er van realistische testscenario’s geen sprake zijn.

Permanente vliegroute naar zee

Eén van de drone-testcentra in Nederland die zich al jaren hard maakt voor de mogelijkheid om BVLOS te kunnen testvliegen is Unmanned Valley, gesitueerd op het terrein van voormalig vliegkamp Valkenburg bij Katwijk. In 2020 ontstond de wens om een permanente vliegroute naar zee in gebruik te kunnen nemen, dwars over het duingebied tussen Wassenaar en Katwijk. Maar strenge regelgeving voor BVLOS-vliegen en zorgen over mogelijke verstoring – het duingebied is aangemerkt als Natura 2000 – zorgden lange tijd voor vertraging.

In de afgelopen twee jaar is er hard gewerkt om deze obstakels te overwinnen. Daartoe is uitgebreid overleg geweest met overheden en natuurbeherende instanties. Daarbij werd gedemonstreerd dat kleine drones die op 120 meter hoogte overvliegen eigenlijk niet tot waarneembare verstoring leiden. Dit proces heeft ertoe geleid dat er kortgeleden voor het eerst een drone vanaf het testterrein naar de Noordzee mocht vliegen, via een vooraf vastgestelde vliegroute. Nu nog incidenteel, maar vanaf 2023 zal de corridor permanent opengesteld worden voor bedrijven en onderzoeksinstellingen die willen experimenteren met BVLOS.

De drone-corridor loopt over de N441 en het duingebied tussen Wassenaar en Katwijk.

Eerste testvluchten

Het MAVLab van de TU Delft heeft als eerste gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om BVLOS te vliegen door de nieuwe corridor. Onderzoeksleider Bart Remes is verheugd met de nieuwe mogelijkheden. “De TU Delft is erg blij met de mogelijkheden die de corridor ons geeft. Zo kunnen we veilig experimenteren met onbemande luchtvaartsystemen. Het levert ons de mogelijkheid op om niet alleen op zee te kunnen experimenteren, maar ook vanaf Valkenburg richting zee te vliegen.”

Een van de toepassingen waar het MAVLab aan werkt is een AED-drone, die bijvoorbeeld snel badgasten op het strand kan bereiken. Ook werkt het lab aan een drone die pakketjes kan afleveren op schepen die voor de kust liggen. Remes: “In het verleden hebben we al heel veel getest op zee. We zijn blij dat we nu land en zee kunnen verbinden met elkaar.”

De drone van MAVLab waarmee de eerste BVLOS-vlucht vanaf Unmanned Valley werd uitgevoerd.

Elkaar ontwijken

Om ervoor te zorgen dat de drones veilig kunnen vliegen buiten het zicht van de piloot, ontwikkelt het MAVLab een algoritme dat botsingen met andere luchtvaartuigen moet voorkomen. Het doel is dat op een gegeven moment meerdere drones gelijktijdig gebruik kunnen maken van de corridor naar zee. Die zullen elkaar dan automatisch ontwijken. Deze functionaliteit zal ook getest gaan worden in de nieuwe corridor.

 

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier