#advPro

DJI Mavic 3 Enterprise vs. Phantom 4 RTK en M2E: dit zijn de verschillen

Eind september 2022 lanceerde DJI de Mavic 3 Enterprise, als opvolger van de Mavic 2 Enterprise én de Phantom 4 RTK. Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen de M3E, voorganger M2E en de P4 RTK? Welke prestaties biedt de M3E op het gebied van mapping, het domein waar de M2E eigenlijk niet voor bedoeld was? En in hoeverre presteert de M3E beter dan de P4 RTK? In dit artikel zet Dronewatch de verschillen op een rijtje.

Nieuw werkpaard(je)

Skytools | Your partner in the sky
Dit artikel word je aangeboden door Skytools

De Mavic 3 Enterprise is het nieuwe werkpaard van DJI onder de 1 kg. De drone biedt uitgebreide mogelijkheden aan professionele gebruikers, maar dan in een zeer handzaam formaat. Eigenlijk combineert de M3E al het goede van de vorige generatie (de Mavic 2 Enterprise-serie) met de mogelijkheden van de flink wat zwaardere en grotere Phantom 4 RTK. De Mavic 3 Enterprise is beschikbaar in twee varianten: de Mavic 3 Enterprise (M3E) met wide- & telecamera en de Mavic 3 Thermal (M3T) met een gecombineerde RGB+IR-camera.

De M3E komt met een geheel nieuw ontwikkelde controller, met ingebouwd display. Het gaat om de DJI RC Pro, waarop DJI Pilot 2 draait. Ten opzichte van de P4 RTK is het bereik toegenomen (8 km vs. 5 km in CE-modus, onder ideale omstandigheden). De beeldoverdracht in HD-kwaliteit gaat via het O3-protocol. De M3E kan voorzien worden van een optionele RTK-module, of diverse andere accessoires waaronder een luidspreker.

Fysieke eigenschappen

De M3E weegt 915 gram (935 met RTK module), tegenover 1.400 gram van de P4 RTK. En in tegenstelling tot de P4 RTK is het mogelijk om de armen van de M3E in te vouwen, zodat de drone als een handzaam pakketje meegenomen kan worden. Ondanks het kleinere formaat biedt de M3E een langere vliegtijd (tot 45 minuten, of 42 minuten met RTK) dan de P4 RTK (tot 30 minuten). Daar komt bij dat de M3E tot windkracht 6 gebruikt kan worden, terwijl de P4 RTK tot 5 Bft wordt gegarandeerd.

Ook qua temperatuurbereik is de M3E breder inzetbaar dan de P4 RTK. DJI geeft voor de M3E een werkrange van -10 tot 40 ºC op. De P4 RTK moet met zijn range van 0 tot 40 ºC aan de grond blijven als het vriest. Alleen regen is een spelbreker: zowel de M3E en M2E als de P4 RTK hebben geen IP-rating voor (spat)water. Gebruikers die per se willen kunnen vliegen bij regen zullen moeten omzien naar de Matrice 30 (T), of de M300 RTK.

In tegenstelling tot de P4 RTK is de RTK-module van de M3E niet als een vast onderdeel uitgevoerd. Het gaat om een afneembare module, die alleen geplaatst hoeft te worden als centimeternauwkeurige beeldregistratie van belang is. In plaats van de RTK-module kunnen er op de M3E ook andere accessoires gemonteerd worden, zoals een LED-schijnwerper, luidspreker of flitslicht.

Vergeleken met de Mavic 2 Enterprise (Advanced) is de Mavic 3 Enterprise maar weinig zwaarder of groter. Wel is de vliegtijd van de M3E een stuk langer en is de windbestendigheid ten opzichte van de M2E iets verbeterd. De grootste verschillen zitten hem verder in de cameraprestaties.

Mavic 3 Enterprise Mavic 2 Enterprise Phantom 4 RTK
Gewicht 915 gram (935 gram met RTK module) 905 gram 1391 gram
Vliegduur 45 min (42 min met RTK) 31 min 30 min
Vliegsnelheid 15 m/s 14 m/s 15 m/s
Inklapbaar Ja Ja Nee
Diagonaal 380 mm 354 mm 350 mm
Max. windsnelheid 12 m/s 10 m/s 10 m/s
Temperatuurbereik -10°C tot 40°C -10°C tot 40°C 0°C tot 40°C
RTK Met optionele module Optionele module, alleen icm Mavic 2 Enterprise Advanced Ja

Cameraprestaties

De M3E is net als de P4 RTK voorzien van een (niet verwisselbare) 20 megapixel camera met mechanische sluiter. Dat is meteen ook een groot verschil ten opzichte van de M2E: die had geen mechanical shutter. De sensor van de M3E is groter dan die van de P4 RTK, en ook de pixelgrootte is toegenomen. Dat betekent een betere lichtgevoeligheid en een groter dynamisch bereik. Daar komt bij dat de M3E nog een tweede 1/2” 12 MP telecamera heeft, waarmee tot 56x optisch/digitaal kan worden ingezoomd.

Nieuw is de mogelijkheid om opnamen te maken in het DNG RAW-formaat, voor een kwalitatief nog betere dataverzameling: de witbalans kan dan achteraf worden aangepast en ook biedt dit bestandsformaat meer dynamisch bereik en detaillering. Bij dit formaat gaat de kortst mogelijk intervaltijd tussen foto’s wel omhoog, naar 2 sec. Ook vraagt de verwerking van RAW tijdens de post processing meer processorcapaciteit en opslag- en geheugenruimte.

Mavic 3 Enterprise Mavic 2 Enterprise Phantom 4 RTK
Camera 4/3” (groothoek), 1/2” (tele) 1/2.3” 1”
Resolutie 20 MP (groothoek), 12 MP (tele) 12 MP 20 MP
Pixelgrootte 3,3 µm nb 2,4 µm
ISO-bereik 100-6.400 100-1.600 (auto), 100-12.800 (manual) 100-3.200 (auto), 100-12.800 (manual)
Sluitertijd 8-1/8.000 sec (elektronisch), 8-1/2.000 sec (mechanisch) 8-1/8.000 sec (elektronisch) 8-1/8.000 sec (elektronisch), 8-1/2.000 sec (mechanisch)
Zoom Tot 56x hybride zoom Tot 6x hybride zoom Nee
Mechanische shutter Ja Nee Ja
Kortst mogelijke interval 0,7 sec (JPG), 2 sec (RAW) 2 sec (JPG), 5 sec (RAW) 2,5 sec (JPG)
Bestandsformaat JPG, DNG RAW JPG, DNG RAW JPG

Mapping

De toevoeging van een mechanische sluiter in combinatie met de lichtsterke sensor en een korte interval tussen het nemen van foto’s (0,7 sec bij de M3E vs. 2,5 sec bij de P4 RTK) maakt de M3E zeer geschikt voor cartografie (mapping&surveying). De drone kan namelijk sneller vliegen en toch data van voldoende hoge kwaliteit verzamelen.

Door de langere vliegtijd is het bovendien mogelijk om tijdens één vlucht een groter grondgebied te dekken. Volgens DJI is de M3E daardoor 8x zo efficiënt uitgaande van een GSD van 1 cm. In de praktijk zou het daardoor mogelijk zijn om met een vliegsnelheid van 15 m/s en een opname-interval van 0,7 sec op één dag tot 16 vierkante km terrein te mappen, ervan uitgaande dat de gebruiker voldoende opgeladen accu’s ter beschikking heeft.

Dankzij GPS RTK en TimeSync biedt de M3E net als de P4 RTK de mogelijkheid om positie en camerastand per foto vast te leggen in de metadata. Om centimeternauwkeurige resultaten te behalen moet de gebruiker wel gebruik maken van een abonnement op een GNSS-correctiedienst zoals 06-GPS. Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van het DJI D-RTK 2 Mobile Station. Aangezien de GNSS-data wordt opgeslagen bij iedere foto is het ook mogelijk om achteraf een correctie toe te passen (PPK).

Mappingvluchten kunnen aangemaakt en uitgevoerd worden met behulp van DJI Pilot 2. Uitgebreidere mogelijkheden zijn beschikbaar in DJI FlightHub 2. Het is ook mogelijk om gebruik te maken van apps van derden, zoals DroneDeploy.

Visuele inspecties

Een andere toepassing waar de M3E zeer geschikt voor is betreft visuele inspecties. Hier komt de lange vliegtijd ook weer van pas, samen met de mogelijkheid om tot 56x in te zoomen (hybrid zoom, dus optisch+digitaal) op het onderwerp. Daarvoor wordt de telecamera ingeschakeld, die opnamen kan maken met een resolutie van 12 MP.

Bij het uitvoeren van inspecties in complexe omgevingen is de M3E verder in het voordeel door het vernieuwde systeem voor obstakeldetectie. Ten opzichte van de P4 RTK kan de M3E ook in zijwaartse vliegrichting obstakels waarnemen en pro-actief de vliegroute aanpassen. De P4 RTK kan alleen zijwaarts obstakels detecteren in de zogenaamde Tripod Mode.

Als het gaat om thermografische inspecties, dan biedt DJI een speciaal daarvoor ontwikkelde variant: de Mavic 3 Thermal. De warmtebeeldcamera van de M3T heeft een oplossend vermogen van 640×512 pixels, bij een framerate van 30 fps. De maximale digitale zoomfactor bedraagt 28x. De Mavic 3 Thermal heeft echter geen 4/3” sensor voor RGB-opnamen en heeft ook geen mechanische sluiter, waardoor de M3T zich minder goed leent voor mapping.

De oorspronkelijke Mavic 2 Enterprise beschikt over een RGB-camera met 6x hybride zoom. De cameraresolutie is echter vrij beperkt met 12 MP. Van de M2E bracht DJI ook een uitvoering met infraroodcamera op de markt, de Mavic 2 Enterprise Dual. Later werd deze opgevolgd door de Mavic 2 Enterprise Advanced, die een RGB-camera met 32x hybride zoom bood.

Conclusie

De nieuwe DJI Mavic 3 Enterprise is qua specs op alle fronten een vooruitgang ten opzichte van de Mavic 2 Enterprise én de Phantom 4 RTK. De drone kan langer vliegen, heeft een sterk verbeterde camera, is voorzien van verbeterde obstakeldetectie en in combinatie met DJI FlightHub 2 komen geavanceerde mogelijkheden als live annotations, cloud mapping, route management, livestreaming en real-time terrain following binnen handbereik.

De DJI Mavic 3 Enterprise is ook leverbaar in een versie met thermische camera. Die is dan weer wat minder geschikt voor mapping, vanwege het ontbreken van een mechanische sluiter. Voor beveiligingsdoeleinden en thermografische inspecties is deze drone in het voordeel door de toevoeging van een warmtebeeldcamera.

Tot slot is het goed om op te merken dat de Mavic 3 Enterprise wellicht op korte termijn een C1-label toegekend krijgt, net zoals de basiseditie van de Mavic 3. Dat zou betekenen dat de drone ook gebruikt kan worden in Open subcategorie A1. Dat zou het in kaart brengen van stedelijke gebieden of het uitvoeren van drone-inspecties binnen de bebouwde kom bijzonder laagdrempelig maken. DJI heeft hier echter nog geen duidelijkheid over gegeven.

Skytools | Your partner in the sky

Nieuwsgierig geworden naar wat de DJI Mavic 3 Enterprise en Mavic 3 Thermal kunnen betekenen voor jouw organisatie? Neem voor meer informatie of een demonstratie contact op met Skytools.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

3 gedachten over “DJI Mavic 3 Enterprise vs. Phantom 4 RTK en M2E: dit zijn de verschillen

  • William van Beek

    In het artikel wordt vermeld dat de M3E misschien een C1 label gaat krijgen. Moet dat niet C2 zijn, aangezien de drone meer dan 900 gram weegt?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Goeie vraag! Nu is het zo dat eigenlijk niet het startgewicht leidend is, maar de maximale kinetische energie die vrijkomt bij een crash of valpartij. Daarover zegt de EU verordening het volgende, mbt C1-klasse drones:

      “de materialen waaruit ze zijn vervaardigd en hun prestaties en fysieke kenmerken zijn zodanig dat, in het geval van een botsing tegen eindsnelheid met een menselijk hoofd, minder dan 80 J aan energie wordt overgedragen op het menselijk hoofd; bij wijze van alternatief op dit voorschrift, moeten ze een MTOM van minder dan 900 g hebben, lading inbegrepen;”

      Kortom: die 900 gram is geen harde limiet. Als een drone minder dan 80 J valenergie oplevert, bijvoorbeeld door windweerstand tijdens een valpartij, dan kan het toestel alsnog in C1 ingedeeld worden (mits het toestel ook voldoet aan de overige eisen natuurlijk). Maar veel zwaarder dan 900 gram zal het niet worden in het geval van een quadcopter.

      Beantwoorden
  • Martin Stevens

    DJI Terra geeft tot op heden niet aan dat deze samenwerkt met de M3E/T. Is dat een kwestie van tijd en zit de comptabiiteit er aan te komen?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier