Drones met Europese Cx-aanduiding straks niet erkend in VK

De Britse luchtvaartautoriteit UK CAA zal drones met een Europese klasse-identificatie – het zogenaamde Cx-label – toch niet gaan erkennen na 1 januari 2023. Dat meldt het Britse ministerie van Transport in een persbericht. Vooralsnog verlengt UK CAA de transitieperiode voor zogenaamde legacy drones tot 1 januari 2026. Onduidelijk is nog wat voor classificatiesysteem er daarna in de plaats komt.

Eigen koers

De ommezwaai betekent dat Britse dronevliegers de komende jaren gebruik kunnen blijven maken van drones zonder Cx-label, op dezelfde manier als dat ze nu gewend zijn. Toekomstige drones met een Europese Cx-aanduiding mogen vooralsnog ook gebruikt worden, maar worden dan gezien als legacy drone. Na 1-1-2026 komen de Britten met een eigen systeem voor het classificeren van drones.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat UK CAA na de Brexit de Europese regels voor drones zou blijven volgen. Onduidelijk is nog waarom de Britten nu hun eigen koers gaan varen. Wellicht is dat een gevolg van de onduidelijkheid die het labelsysteem sinds de introductie met zich meebrengt: er zijn een kleine twee jaar na de invoering van de EU regelgeving nog amper drones met een Cx-label voor de Open categorie op de markt. Voor de Specific categorie zijn er zelfs nog helemaal geen drones met een C5 of C6-label voorhanden. Die onduidelijkheid zorgt voor steeds meer frustratie bij drone-operators.

Minder overzichtelijk

Europeanen die met een drone in het VK willen vliegen doen er verstandig aan om zich goed te informeren voor wat betreft de nieuwe regelgeving aldaar. Omgekeerd zullen Britse dronevliegers te maken krijgen met andere bepalingen als ze op het Europese vasteland actief willen worden. De situatie wordt er dus niet bepaald overzichtelijker op.

Voor dronefabrikanten met een mondiale afzetmarkt wordt de situatie er ook niet eenvoudiger op: naast de producteisen vanuit de FAA in de VS en EASA in de EU komt er dus nog een classificatiesysteem, maar dan alleen voor de Britse afzetmarkt.

Persbericht

Voor de volledigheid kun je hieronder het oorspronkelijke persbericht lezen, zoals verzonden vanuit het Department for Transport (DfT):

“Following the UK Civil Aviation Authority’s (CAA) consultation on whether to extend the legacy and transitional provisions for drones operating in the open category, and after a formal decision from the Department for Transport (DfT), it has been decided that the transition and legacy provisions will now be extended to 1 January 2026. This time will allow for the CAA and DfT to conduct a review of regulations for unmanned aircraft, including the open category to ensure it is properly regulated in a way that is fit for purpose for the UK prior to 2026.

The DfT will also be changing UK regulations so that European Union (EU) class marks on drones will not be recognised in the UK after 1 January 2023. Drones with EU class marks will still be able to be flown in the UK after that date in the Open and Specific categories but may not make use of the class mark provisions in the A1, A2 and A3 subcategory.

The DfT will formally publish these changes to UK Regulation (EU) 2019/947 and UK Regulation (EU) 2019/945 in December ahead of them coming into effect before January 2023.

The CAA website and guidance material will be updated to reflect the changes later this month and more information is available in our requirements for flying in the open category publication.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier