Onderzoeksraad: crash DJI M210 in Den Haag mogelijk veroorzaakt door kompasprobleem

Mogelijk heeft een kompasstoring geleid tot de crash van een DJI M210 in het centrum van Den Haag, in de avond van 12 november 2021. Dat meldt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in de derde Kwartaalrapportage Luchtvaart van 2022. De drone werd bestuurd door een overheidsdienst, ten behoeve van een observatievlucht. Direct na het opstijgen raakte de drone onbestuurbaar, met een crash tot gevolg.

Onderzoek naar voorvallen

Ieder kwartaal brengt de OVV een rapportage uit met betrekking tot voorvallen met luchtvaartuigen op of boven Nederlands grondgebied. Daaronder vallen ook incidenten met drones. Het doel is om toekomstige ongelukken te helpen voorkomen of de gevolgen daarvan te beperken, niet om schuldigen aan te wijzen.

In de derde kwartaalrapportage van 2022 besteedt de onderzoeksraad uitgebreid aandacht aan een ongeluk met een drone van het type DJI Matrice 210 V2, voorzien van een dubbele payload. Het incident vond plaats op 12 november 2021. Direct daarna stelde de OVV een onderzoek in, waarbij ook DJI geconsulteerd werd. Opmerkelijk is dat de fabrikant niet alle opgevraagde informatie tijdig aanleverde bij het onderzoeksteam.

Verkenningsvlucht

Het doel van de dronevlucht in kwestie was een nachtelijke verkenningsvlucht boven het centrum van Den Haag. De vlucht werd uitgevoerd door een niet nader gespecificeerde overheidsdienst, vliegend onder de oude nationale regelgeving (‘state operator’). De weersomstandigheden waren goed en het team had voor het opstijgen op advies van de DJI Pilot-app een kompaskalibratie doorlopen. De opstijglocatie betrof het dakterras van een gebouw van vier verdiepingen hoog, gelegen tussen diverse andere hoge gebouwen.

Direct na het opstijgen raakte het toestel onbestuurbaar en begon de drone ongecontroleerde bewegingen uit te voeren. Het droneteam moest zelfs moest wegduiken om niet geraakt te worden door het toestel. Op een gegeven moment kwam de drone in botsing met het gebouw, waarna het toestel naar beneden viel en één van de teamleden raakte. Het toestel en de payloads liepen aanzienlijke schade op, het getroffen teamlid raakte lichtgewond.

Conclusie

Helaas kan de onderzoeksraad geen definitieve oorzaak aanwijzen voor de crash. Interferentie van het GPS-signaal, niet geheel ondenkbaar tussen hoge gebouwen, wordt niet waarschijnlijk geacht. Een lokale elektromagnetische verstoring met een foutieve kompaskalibratie tot gevolg is volgens de onderzoekers een waarschijnlijker scenario, maar deze conclusie kan niet met 100% zekerheid worden getrokken op basis van het onderzoeksmateriaal.

Om in de toekomst problemen te voorkomen bij de inzet van drones tussen hoogbouw adviseert de veiligheidsraad om in dergelijke gevallen te vliegen in Atti Mode. Daarmee kunnen eventuele GNSS- of kompasproblemen worden uitgesloten. (Wel vergt deze vliegmodus goede training. Bovendien beschikt het merendeel van de nieuwste typen drones niet meer over deze vliegmodus.)

De M210 V2 is een drone uit de Matrice-serie van DJI. Het toestel kan uitgerust worden met meerdere payloads, zoals een optische zoomcamera in combinatie met een warmtebeeldcamera. Om die reden is de M210 geliefd bij overheidsdiensten zoals de politie. Het toestel heeft een startgewicht van rond de 6 kg. Juist om kompasproblemen te voorkomen is het toestel voorzien van een dubbel uitgevoerde IMU.

Een drone van het type DJI M210, inclusief twee payloads.

Vergelijkbare voorvallen

Het is niet voor het eerst dat een drone van een overheidsdienst onbestuurbaar wordt in de stedelijke omgeving. In april 2020 vond een voorval plaats met een DJI Inspire 2, die door de politie werd ingezet om te handhaven op de coronamaatregelen. Toevallig was dat ook in Den Haag. De drone ging er na het opstijgen vandoor (‘fly-away’) en landde een kilometer verderop in de stad, gelukkig zonder zwaar beschadigd te raken of omstanders te verwonden.

Een ander voorval dat door de onderzoeksraad werd onderzocht betrof een storing met een vergelijkbaar toestel, dus eveneens een DJI M210. Dat was in juli 2020. Die drone werd door de brandweer ingezet, tijdens een grote scheepsbrand in de Waalhaven. Mogelijk als gevolg van regen stortte de drone op een gegeven moment in het water.

(coverfoto ter illustratie – bron: DJI Enterprise)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier