Japan staat geautomatiseerde dronevluchten boven steden toe

De Japanse overheid heeft de regels voor de inzet van automatisch vliegende drones versoepeld. In de nieuwe situatie is het toegestaan dat drones buiten het zicht van de piloot boven dichtbevolkte gebieden vliegen. Dat maakt de weg vrij voor toepassingen zoals drone delivery, periodieke gebouwinspecties en noodhulp na rampen. Operators moeten wel eerst kunnen aantonen dat de beoogde vluchten veilig uitgevoerd zullen worden.

Vier niveaus

De Japanse regelgeving voor drones voorziet in vier verschillende niveaus, of ‘levels’. Level 1 betreft dronevluchten binnen het zicht van de piloot, bijvoorbeeld voor het maken van filmopnamen of het uitvoeren van inspecties. Bij level 2 vliegt de drone automatisch (maar nog steeds binnen het zicht) bijvoorbeeld voor mapping of het besproeien van gewassen. Level 3 is voor dronevluchten buiten het zicht (BVLOS), boven rurale gebieden. Level 4 tenslotte betreft geautomatiseerde BVLOS dronevluchten boven steden.

Tot op heden voorzag de overheid niet in vergunningen voor level 4 drone-operaties. Maar dankzij een recente wetswijziging komt daar verandering in. Volgens een nieuw certificeringssysteem voor zowel toestellen als piloten kunnen er in de nabije toekomst vergunningen worden afgegeven voor level 4-vluchten. Piloten moeten een theorie-opleiding volgen en een praktijkexamen afleggen. De eerste examens zullen in 2023 worden afgenomen.

Stapsgewijze introductie

Hajime Tozaki, hoogleraar luchtvaartbeleid aan de J.F. Oberlin University, voorspelt dat het praktische gebruik van drones zich stapsgewijs zal ontwikkelen, afhankelijk van de regio en toepassing. “Sommigen streven ernaar om tegen 2025 drones in stedelijke gebieden te gebruiken, maar ik verwacht dat dit pas in 2030 op grotere schaal zal plaatsvinden”, stelt hij tegenover Nikkei Asia. Naast leveringen zullen drones naar verwachting worden gebruikt voor rampenbestrijding en infrastructuurinspecties.

In eerste instantie zullen drones worden ingezet boven dunbevolkte gebieden. Voor volgend voorjaar staat het transport van voedsel, dagelijkse benodigdheden en medicijnen naar dunbevolkte gebieden en afgelegen eilanden op de agenda. In deze gevallen zullen de drones langs routes vliegen waar relatief weinig mensen in de buurt wonen, zoals bij havens of op het platteland.

Naar verwachting zal het nog wel even duren voordat de regering vliegvergunningen afgeeft voor dronevluchten boven dichtbevolkte gebieden. De betrokken ambtenaren zijn namelijk van mening dat er nog verbeteringen op het gebied van veiligheid nodig zijn om het risico op crashes en botsingen met gebouwen te verminderen. Ook moeten er maatregelen genomen worden om geluidsoverlast voor bewoners onder vliegroutes te verminderen.

UTM

Om op termijn het groeiend aantal dronevluchten buiten het zicht van de piloot te accommoderen en te voorkomen dat drones met elkaar in botsing komen, ontwikkelt de overheid een digitaal luchtverkeersmanagementsysteem voor onbemande luchtvaartuigen (UTM). Het systeem houdt ook rekening met het weer en de geografische omstandigheden.

Momenteel zijn er in Japan zo’n 320.000 drones geregistreerd. Al deze drones zullen te zijner tijd voorzien moeten worden van een Remote ID-addon om ze zodoende zichtbaar te maken voor het UTM-systeem.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier