DJI start met uitgifte C1-labels voor Mavic 3 en Mavic 3 Cine

Goed nieuws voor dronepiloten die in het bezit zijn van een DJI Mavic 3 of Mavic 3 Cine. Vanaf vrijdag 9 december is het mogelijk om een C1-label aan te vragen na het installeren van een recent uitgebrachte firmwareversie. Daarna mag de drone gebruikt worden in Open subcategorie A1. Dat betekent dat ermee in de buurt van mensen mag worden gevlogen, ook in de bebouwde kom.

Voordelen van A1

Het C1-label voor de Mavic 3 en Mavic 3 Cine brengt een aantal voordelen met zich mee. Gebruikers kunnen vliegen in de Open subcategorie A1 en hoeven niet langer te slagen voor het moeilijkere en duurdere A2 “Remote Piloting License”-examen. Het doornemen van de gebruiksaanwijzing volstaat, aanvullend op het behalen van het dronebewijs A1/A3 en registratie van de exploitant.

In Open subcategorie A1 zijn er meer operationele mogelijkheden. Zo hoeft er geen 50 meter afstand meer gehouden te worden ten opzichte van mensen op de grond, wat met legacy drones wel het geval is. Het overvliegen van niet-betrokken personen moet zoveel mogelijk worden vermeden, maar is niet strikt verboden. Dankzij het C1-label mag de Mavic 3 zelfs boven bebouwde gebieden worden gebruikt, zolang men de privacyregels in acht neemt. In Nederland geldt wel de aanvullende beperking dat er geen spoorwegen en/of provinciale en snelwegen mogen worden overvlogen.

C1-certificaat

Het C1-certificaat voor de Mavic 3 – ’s werelds eerste C1-certificaat voor drones onder de nieuwe Europese droneverordening – werd eerder dit jaar uitgegeven door TÜV Rheinland. Het is geldig in de hele Europese Economische Ruimte (EER, d.w.z. EU plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) en is van toepassing op alle hardware en C1-geüpdatete firmware van de DJI Mavic 3 en Mavic 3 Cine.

De belangrijkste verschillen tussen het vliegen met de Mavic 3 en Mavic 3 Cine met of zonder C1-certificaat zijn:

Categorie Operationele beperkingen Pilootcompetentie
Met C1-label:  vliegen in Open subcategorie A1 – Niet over niet-betrokken mensen vliegen (indien dit toch gebeurt, moet het tot een minimum worden beperkt)
– Niet over groepen mensen vliegen
– Lees de gebruikershandleiding
– Verkrijg een A1/A3 “Proof of Competence” basis drone-certificaat door een officieel erkend theoretisch online examen af ​​te leggen
Zonder C1-label: vliegen in Open subcategorie A2 tot 31 december 2023; daarna in Open subcategorie A3 – Niet over niet-betrokken personen vliegen
– Tot 31 december 2023 minimaal 50 m horizontale afstand tot mensen houden
– Na 1 januari 2024 vliegen in gebieden vrij van mensen en 150 meter horizontale afstand of meer verwijderd van bebouwing en wegen
– Lees de gebruikershandleiding
– Verkrijg het A2 “Licence Piloting Remote” door het afleggen van een officieel erkend theoretisch online examen en het verklaren van zelf-praktische training.

Procedure

Vanaf 9 december kunnen gebruikers het C1-label voor de Mavic 3 op vrijwillige basis aanvragen. Er worden geen kosten in rekening gebracht. Het proces vereist dat je het serienummer van je drone opgeeft en bevestigt dat het toestel is bijgewerkt naar de firmware die nodig is om het C1-label te mogen dragen. Daarna ontvangt je via de post een sticker die je op je drone moet aanbrengen.

Gebruikers die het label verkrijgen na het updaten van hun firmware, moeten zich ervan bewust zijn dat alle toekomstige firmware-updates van de Mavic 3 en Mavic 3 Cine de technische wijzigingen bevatten die vereist zijn voor het C1-label en niet ongedaan kunnen worden gemaakt. Meer details over het aanvraagproces vind je op deze pagina.

De DJI Mavic 3 Classic die onlangs werd gepresenteerd is al voorzien van een C1-label en voor deze drone hoeft het updateproces dus niet te worden doorlopen.

Wijzigingen

Na het updateproces, dat niet teruggedraaid kan worden, voldoet de Mavic 3 aan de volgende eisen:

  • Maximaal geluidsniveveau: 83db.
  • Wanneer de ActiveTrack Intelligent Flight Mode wordt gebruikt om mensen of objecten te filmen, wordt de afstand tot de persoon/het object beperkt tot 50 m. Boven 50 m wordt ActiveTrack uitgeschakeld.
  • De hulp-LED’s worden tijdens gebruik automatisch in- of uitgeschakeld, op basis van de omgeving, en
  • De LED’s aan de voorste armen van de drone knipperen standaard zolang de drone is ingeschakeld.
  • Het exploitantnummer van de operator wordt uitgezonden door middel van Remote ID.

Deze wijzigingen worden automatisch geactiveerd zodra een C1-gecertificeerde DJI Mavic 3 of Mavic 3 Cine wordt gebruikt in de Europese Economische Ruimte (EER).

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

7 gedachten over “DJI start met uitgifte C1-labels voor Mavic 3 en Mavic 3 Cine

  • 9 december 2022 om 09:57
    Permalink

    Mooi dat dit eindelijk vorm begint te krijgen! Hopelijk volgen er snel meer. Nog wel een vraag, in de wijzigingen staat: “Het exploitantnummer van de operator wordt uitgezonden door middel van Remote ID”. De operator hoeft niet perse een exploitantnummer te hebben toch? Bij mijn huidige werk ben ik de operator maar is mijn baas de eigenaar van de drone, hij heeft dan ook een exploitantnummer waar de drone op registreert staat. Of ben ik middels deze gang van zaken in overtreding van het een of ander?

    Beantwoorden
    • Avatar foto
      12 december 2022 om 10:20
      Permalink

      Hallo BG, de piloot hoeft niet per se een exploitantnummer te hebben. Inderdaad is de operator in jouw geval je baas, en moet zijn exploitantnummer op de drone staan. Hij is dan ook verantwoordelijk voor het toezien op de juiste opleidingen voor de piloot.

      Beantwoorden
      • 12 december 2022 om 22:48
        Permalink

        Operator staat dus niet gelijk aan piloot, weer wat geleerd vandaag! Ik zag mezelf altijd als de operator (piloot) en mijn baas als de exploitant.

        Beantwoorden
        • Avatar foto
          13 december 2022 om 08:46
          Permalink

          In Nederland wordt het woord exploitant gebruikt voor wat EASA een operator noemt. Daarmee wordt zeg maar de organisatie bedoeld die de drones inzet. De piloot is degene die de drone daadwerkelijk bestuurt. En in het geval van een hobbypiloot of eenmanszaak is de piloot tevens de exploitant danwel de operator. Volg je ‘m nog? 😉

          Beantwoorden
  • 9 december 2022 om 10:58
    Permalink

    Aanvragen C1 label als je de RC Pro gebruikt werkt nog niet. Dat komt denk ik omdat de DJI Fly app versie op dit moment nog 1.8.0 is terwijl DJI aangeeft dat die minimaal 1.9.0 moet zijn.

    Beantwoorden
    • 9 december 2022 om 20:40
      Permalink

      Nu wel hoor. Mijn RC Pro werd zojuist bijgewerkt naar 03.01.1200 en Fly App 1.9.0. Daarna kon ik het C1 label aanvragen. Zelfs zonder ook maar iets in te vullen, want serienummer en adresgegevens zijn al bekend bij DJI. Het duurt wel 20 werkdagen voordat ik het label ontvang, volgens de melding die ik kreeg na aanvraag.

      Beantwoorden
  • 9 december 2022 om 14:20
    Permalink

    Klopt de bewering over ‘Zonder C1-label’ onder ‘Pilootcompetentie’ ?

    Voor zover ik begrijp is vanaf 2024 bij gebruik van drones zonder ID/Cx-label tot 25 kg, dus ook een Mavic 3 zonder C1-label en ID, in de categorie A3 certificaat A1/A3 voldoende, wel met beperkingen zoals min. 150 meter afstand van personen.

    Wat ik mis in het ‘Goed nieuws voor Mavic 3 dronepiloten’ is de beschrijving van de overige zaken die ook, naast het uitzenden van het ID, worden uitgezonden.
    Een belangrijke omissie is hier het niet vermelden van onder andere continu uitzenden van de plaats waar de piloot zich bevindt, ook als hij/zij zich verplaatst. Dit wordt niet door alle dronepiloten als een voordeel gezien.
    Door middel van een app kan iedereen de drone volgen, waarbij naast o.a. het vliegtraject dus ook de positie van de piloot voor iedereen permanent zichtbaar is.

    Gezien de problemen die je nu soms al kunt ondervinden bij overigens absoluut correct gebruik van een drone incl. groot respect voor privacy (bij iedereen en alle bebouwing ver uit de buurt blijven) is het niet geheel onlogisch dat niet iedere dronegebruiker van dit aspect van de labeling enthousiast wordt.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier