Walmart wil dronebezorging uitbreiden, maar omwonenden protesteren
‘Doe het ergens anders’. Met die woorden protesteren inwoners van een voorstad van Phoenix in de Amerikaanse staat Arizona tegen de bezorgdrones van Walmart. Vooral het geluid dat de drones maken wordt als storend ervaren. Ook zijn er zorgen over de veiligheid. Maar de retailer heeft juist plannen om drone delivery op meer locaties in Noord-Amerika te gaan aanbieden.
Extra snelle bezorgmethode
Supermarktketen Walmart is sinds mei vorig jaar op verschillende locaties in de VS boodschappen gaan afleveren met behulp van drones, als extra snelle bezorgmethode. Dit in samenwerking met DroneUp, Zipline en Flytrex, bedrijven die getrainde dronepiloten ter beschikking stellen en de operaties uitvoeren. Want helemaal automatisch mogen de bezorgdrones van Walmart nog niet vliegen in de VS, er moet altijd een dronepiloot meekijken.
Klanten die binnen het verzorgingsgebied van een ‘drone delivery hub’ wonen, kunnen tussen 8 uur ’s ochtends en 8 uur ’s avonds kiezen voor dronebezorging als aflevermethode, om hun bestelling binnen 30 minuten te kunnen ontvangen. Per zending betalen klanten 4 dollar. Er kan maximaal 5 kg aan goederen worden bezorgd. Pakketjes worden door middel van een lier in de tuin of op de oprit gezet. Om die reden worden momenteel alleen de zogenaamde suburbs bediend, waaronder de voorstad Glendale, net ten westen van Phoenix.
Maar niet iedereen is daar gediend van de zoemende drones die over en weer vliegen met bestellingen. “Het klinkt alsof iemand in een wespennest aan het porren is als zo’n ding overvliegt”, zegt Mike Baxter tegen de lokale krant AZ Family. “Ik ben hierheen verhuisd voor de rust en voor de privacy. Beiden heb ik nu niet meer. Ik ben niet tegen drones, maar doe het ergens anders. Dit is geen noodzakelijke dienst hier.”
Regels en wetten
Autumn Johnson, een andere huiseigenaar in Glendale, noemt het geluid eveneens storend, maar maakt zich eerder zorgen over het gebrek aan regels en wetten voor bezorgdrones in wijken. “Ik denk echt dat voordat dit soort alomtegenwoordige technologie er komt, dat er grenzen gesteld moeten worden om ons te beschermen en onze zorgen weg te nemen”, zegt Johnson. Ook veiligheid wordt door buurtbewoners genoemd als punt van zorg.
Een woordvoerder van Walmart stelt tegenover AZ Family dat het bedrijf er juist alles aan doet om tegemoet te komen aan de zorgen van bewoners. “We geven veel om de gemeenschappen die we bedienen en stellen het altijd op prijs om feedback te horen. De veiligheid en privacy van de klant is een topprioriteit en we zullen blijven samenwerken met omwonenden om ervoor te zorgen dat onze leveringsmethoden in overeenstemming zijn met hun behoeften en wensen.”
IJs, citroenen en Red Bull
Volgens een persbericht van Walmart zijn er in de loop van afgelopen jaar 36 drone delivery hubs geopend in 7 verschillende staten. In 2022 werden er 6.000 bestellingen afgeleverd per drone. De meest geleverde goederen waren cookies&cream-ijs, kilozakken citroenen, kippenpootjes, blikjes Red Bull en keukenpapier. Ook kopjes koffie en toiletpapier werden vaak bezorgd door de drones.
Het bedrijf heeft in de VS in totaal 4.700 winkels die allemaal de 100.000 meest gekochte artikelen op voorraad hebben. 90% van alle inwoners van de VS woont binnen een straal van 15 km van een Walmartfiliaal. Verder stelt Walmart dan 85% van de online bestellingen minder weegt dan de 5 kg die een delivery drone kan vervoeren.
Het bedrijf ziet dan ook veel groeipotentieel voor de bezorgmethode. “Ik ben ongelooflijk trots op ons team voor het creëren van de grootste drone-bezorgingsoperatie van alle Amerikaanse retailers en het bieden van klanten een ongelooflijk snelle – en innovatieve – optie voor bezorging”, zegt Vik Gopalakrishnan, vice-president innovatie en automatisering voor Walmart US. “We zijn bemoedigd door de positieve reacties van klanten en kijken ernaar uit om in 2023 nog meer vooruitgang te boeken.”
Ervaringen elders
Walmart is niet de enige retailer die experimenteert met drone delivery. Ook Amazon en Google-zusterbedrijf Wing zijn actief met dronebezorging. Laatstgenoemde bedrijf is al enige jaren operationeel in de Australische hoofdstad Canberra. Maar ook daar klaagden buurtbewoners over de herrie. Daarnaast begonnen agressieve raven de drones aan te vallen tijdens het broedseizoen. En niet heel lang geleden maakte een delivery drone van Wing een noodlanding op een hoogspanningslijn, met een grote stroomstoring tot gevolg.
En hoe zit het met overlast door dronebezorging in Ierland, waar Manna Aero al enige tijd aan de weg timmert? “Wij krijgen zo’n 10 klachten per 20.000 leveringen”, stelt Manna-oprichter en CEO Bobby Healy desgevraagd. “Onze drones hebben een zeer acceptabele geluidsproductie. Minder geluid dan een elektrische auto zelfs.”
Tijdens een proef met dronebezorging in Nederland werd een bezorgdrone overigens amper opgemerkt door omstanders. Maar dat had deels te maken met het feit dat de drone gedurende vrijwel de gehele vlucht boven het IJ vloog. Toch zien Amsterdammers nog weinig heil in maaltijdbezorgende drones.
(coverfoto: Walmart)