Nieuwe PDRA moet langeafstandsdronevluchten laagdrempeliger maken

In samenwerking met het Europese luchtvaartagentschap EASA heeft werkgroep JARUS een pre-defined risk assessment (PDRA) gepubliceerd die het eenvoudiger moet maken om langeafstandsvluchten met drones buiten het zicht van de piloot in ongecontroleerd luchtruim uit te voeren. De PDRA biedt een methodologie om een luchtruim te beoordelen en te bepalen of ten minste 50% van de bemande vliegtuigen detecteerbaar is door de drone-operator.

BVLOS

BVLOS-vliegen wordt binnen de dronesector gezien als de ‘holy grail’ als het gaat om het mogelijk maken van nieuwe toepassingen. Zo kunnen toepassingen als drone delivery, inspecties over langere afstanden, verkenningsvluchten door first responders en automatische dronevluchten vanuit droneboxen eigenlijk alleen tot wasdom komen als de drone buiten het gezichtsveld van de piloot (beyond visual line of sight) mag vliegen.

Tot nu toe worden BVLOS-dronevluchten echter zeer mondjesmaat toegestaan. De operator moet namelijk via een risicoanalyse aan kunnen tonen dat de beoogde operaties veilig uitgevoerd kunnen worden. Een groot struikelpunt is daarbij om te kunnen aantonen dat de drone geen gevaar zal vormen voor de bemande luchtvaart (air risk class). Om die reden worden er nog maar mondjesmaat BVLOS-autorisaties afgegeven, zeker in Nederland met zijn drukke luchtruim.

PDRA 05

Mogelijk kan PDRA 05 voor BVLOS Operations voor exploitanten in de Specific categorie hier verandering in brengen. Het gaat om een voorgedefinieerde risicoanalyse, met daarin een uitgewerkte methodologie om de bovengenoemde air risk class te bepalen en een beschrijving van de te nemen maatregelen om de bijbehorende risico’s te beperken. Als de operator kan aantonen dat alle veiligheidsmaatregelen geïmplementeerd zijn, moet een nationale luchtvaartautoriteit in principe groen licht geven voor het uitvoeren van BVLOS-vluchten.

Het uitgangspunt is dat de vluchten op lage hoogte (<150 meter) worden uitgevoerd, in ongecontroleerd luchtruim, boven dunbevolkt grondgebied, met drones die een spanwijdte tot maximaal 3 meter hebben. Verder moet de drone een directe communicatielink hebben met de piloot. Tot slot moet de operator voorzieningen treffen om minstens 50% van alle bemande luchtvaartuigen in de omgeving te kunnen detecteren. Voor de zekerheid moet er voorafgaand aan iedere vlucht ook een NOTAM gepubliceerd worden.

Als de operatie aan deze en alle andere voorwaarden in de PDRA voldoet, dan is SAIL level II van toepassing. Daarbij moet worden opgemerkt dat deze PDRA is gebaseerd op SORA versie 2.0. De nieuwe SORA 2.5 – die in concept voorligt – brengt op termijn mogelijk een hoger SAIL level met zich mee, iets waarover het laatste woord nog niet is gezegd.

Inwerkingtreding

De nieuwe PDRA 05 zal tijdens de eerstvolgende gelegenheid in het regelgevingskader van de EU worden opgenomen. In de tussentijd kunnen drone-operators de inhoud ervan bestuderen en ernaar refereren in hun toepassingen.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier