‘Amazon ontsloeg medewerker die veiligheid drone-operaties intern aan de kaak stelde’

Een medewerker die als projectassistent en later als programmamanager betrokken was bij het Prime Air drone delivery-programma van Amazon is naar eigen zeggen ontslagen omdat hij intern kritiek uitte op het gebrek aan veiligheidsmaatregelen. In de twee jaar dat hij bij het bedrijf werkte, crashte er tal van experimentele bezorgdrones. In één geval leidde dat zelfs tot een bosbrand. Inmiddels loopt er een rechtszaak tegen de retailer.

Prime Air

In 2013 lanceerde toenmalig Amazon-topman Jeff Bezos voor het eerst het idee om drones in te zetten voor pakketbezorging. Onder de naam Prime Air ging vervolgens een grootschalig onderzoeksprogramma van start. Als onderdeel daarvan werden diverse prototypes ontwikkeld van drones die groot genoeg waren om bestellingen tot 2,5 af te kunnen leveren bij klanten in een straal van een paar kilometer rond een distributiecentrum.

In 2022, een kleine 10 jaar na die eerste aankondiging, bleek er echter van alles te rammelen bij de drone-onderzoeksafdeling van Prime Air. Zo werden meerdere teams opgeheven en kwamen er rapporten naar buiten over een chaotische werksfeer en falend management. Weliswaar onthulde Amazon niet lang geleden een geheel nieuw model delivery drone, maar van een daadwerkelijke inzet is nog geen sprake. Dit terwijl concurrenten zoals Wing en Manna Aero op steeds meer locaties actief zijn met dronebezorging.

Rechtszaak

Een rechtszaak die is aangespannen door ex-medewerker Cheddi Skeete roept opnieuw het beeld op van een organisatie met weinig oog voor goed management en veiligheid. In 2020 kwam Skeete in dienst bij Amazon. Het viel hem direct op dat het bedrijf nieuwe medewerkers geen inwerktraject aanbood. Ook het gebrek aan veiligheidsprotocollen tijdens de testvluchten deed alarmbellen afgaan.

In de twee jaar dat Skeete bij Amazon werkte, crashten er regelmatig drones. In één geval leidde dat zelfs tot een bosbrand. Een motorprobleem werd geïdentificeerd als mogelijke oorzaak. Binnen twee weken na de crash werden er weer testvluchten uitgevoerd, maar volgens Skeete hadden er in die periode nooit 180 motoren gecheckt kunnen worden. Kort daarna crashte er wederom een drone.

Meermaals stelde Skeete het gebrek aan veiligheidsmaatregelen aan de kaak. Ondertussen werden medewerkers steeds verder beperkt in hun toegang tot flight logs, foto’s en video’s. ‘Het leiderschap verzette zich tegen transparantie’, merken de advocaten van Skeete op. Klachten gericht aan de HR-afdeling over discriminatie en veiligheid bij HR bleken ‘per ongeluk’ verwijderd te zijn. Een maand later werd hij ontslagen. Dat was voor Skeete aanleiding om een rechtszaak te beginnen.

“Ik geef veel om gelijke kansen op de werkplek, evenals de veiligheid van de werknemers van Amazon en de omliggende gemeenschappen”, zei Skeete in een verklaring. “Ik hoop dat deze rechtszaak Amazon verantwoordelijk houdt voor de schade die mij is aangedaan, maar hen ook aanmoedigt en dwingt om veiligheid serieuzer te nemen bij het ontwikkelen van hun droneprogramma.”

Reactie Amazon

Maria Boschetti, een woordvoerder van Amazon, zegt in een verklaring: “Deze beschuldigingen zijn vals en we kijken ernaar uit om dat in de rechtbank te bewijzen.” Het bedrijf weigerde vragen van de Seattle Times over de specifieke claims te beantwoorden.

(bron: Seattle Times)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier