Deense startup toont prototype van ‘vliegende kraan’ met 200 kg hefcapaciteit

De Deense startup Airflight heeft een prototype ontwikkeld van een ‘vliegende kraan’ met een payloadcapaciteit van maar liefst 200 kg. De AF200 Flying Crane werd ontwikkeld voor een zeer specifieke toepassing, namelijk het verplaatsen en tillen van onderdelen in de onshore en offshore windindustrie. De AF200 moet zorgen voor kostenreductie, minder downtime en reductie van CO2-uitstoot in de servicesector.

Flying Crane

Als onderdeel van de energietransitie moeten er de komende jaren wereldwijd heel wat windmolens worden gebouwd én onderhouden, zowel op land als op zee. Alleen al het onderhoud zorgt voor de nodige logistieke uitdagingen. Zo moeten er regelmatig onderdelen overgebracht en omhoog getakeld worden. Specifiek voor dat doel werd de AF200 Flying Crane ontwikkeld, voor grote componenten en hoge servicehoogtes, met een hefvermogen van 200 kg.

De elektrische vliegende kraan is volgens Airflight geschikt voor zowel onshore als offshore omgevingen. Het toestal kan eenvoudig vervoerd en klaargemaakt worden. Ter ondersteuning van de piloot is de AF200 uitgerust met automatische start- en landingsfuncties, voorprogrammeerbare vliegroutes en geavanceerde systemen om botsingen te voorkomen, naast andere autonome functies. Om lasten nauwkeurig op te pikken en te plaatsen ontwikkelde het bedrijf een gepatenteerd pick-and-place payload-systeem.

Volgens Airflight kan de AF200 voor een factor drie aan tijdsbesparing zorgen, vergeleken met traditionele kranen en schepen. Dat levert niet alleen kostenbesparingen op, maar ook minder downtime voor de windturbines en een flinke reductie van CO2-uitstoot.

Specificaties en veiligheidsvoorzieningen

Het toestel biedt een aantal imposante specificaties. Met zijn hoogte van 2,3 meter en diameter van 6 meter is het een reus van een drone. Een achttal 30 kW motoren, van energie voorzien door 8 verwisselbare accu’s, zorgen voor de aandrijving. De vliegtijd is maximaal 20 minuten, afhankelijk van de belasting. Dat vertaalt zich in een bereik tot 30 km. De drone heeft een topsnelheid van 90 km/uur, de kruissnelheid is 45 km/uur. De maximale hoogte is 600 m.

De bedoeling is dat het systeem ook in uitdagende weersomstandigheden gebruikt kan worden. Het toestel is inzetbaar tussen de -5 en +45 ºC, bij windsnelheden tot 15 m/s en met lichte regen.

Ten behoeve van de veiligheid is voorzien in een vluchtbeëindigingssysteem dat automatisch ingrijpt in noodgevallen. Het toestel blijft drijven in geval van een noodlanding op zee. Ook is de AF200 voorzien van een noodparachute, die zowel automatisch als via het grondstation uitgeworpen kan worden.

Certificering

Onduidelijk is hoe ver Airflight is met de operationele inzetbaarheid van het systeem, en met name op het gebied van certificering en luchtwaardigheid. Ditzelfde geldt overigens voor een concurrent systeem van Volocopter, namelijk de VoloDrone, die eveneens een payloadcapaciteit van 200 kg biedt.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier