Achtergrond

‘Botsing tussen Cessna en politiedrone was te wijten aan slecht getrainde observer’

Een botsing tussen een DJI M210 van een Canadees politiekorps en een Cessna 172N propellervliegtuig die plaatsvond in augustus 2021 is te wijten aan een slecht getrainde observer en een te breed takenpakket voor de dronepiloot. Dat concludeert de Canadese onderzoeksraad voor transportveiligheid TSB na onderzoek. Om herhaling te voorkomen heeft het politiekorps de protocollen voor de inzet van drones gewijzigd.

Botsing

Op 10 augustus 2021 bevond een Cessna 172N-vliegtuig van Canadian Flyers International Inc. zich op de laatste fase van de landing op de luchthaven van Toronto-Buttonville Airport, met een studentpiloot en vlieginstructeur aan boord, toen het in botsing kwam met een DJI Matrice M210 van de York Regional Police, bestuurd door een piloot op de grond en een visuele waarnemer. Aanvankelijk dachten de inzittenden van de Cessna aan een aanvaring met een vogel.

Na de botsing zette de Cessna de nadering voort en maakte een rustige landing. Na het parkeren van het vliegtuig werd een flinke deuk in de motorkap linksvoor onder de propeller geconstateerd. De drone van de regionale politie van York werd totaal vernietigd. Er was geen sprake van verwondingen bij de inzittenden van de Cessna of bij personen op de grond.

De drone van het type DJI M210 werd totaal vernietigd. Bron: TSB

Onderzoek

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat de Cessna-piloten niet op de hoogte waren van de aanwezigheid van onbemand luchtverkeer in de buurt en dat de actieve visuele waarnemingen die de basis vormen van de zichtvliegvoorschriften (visual flight rules, VFR) om diverse redenen niet konden voorkomen dat er een conflict ontstond.

Op het moment van het voorval vereiste het dronebeleid van de regionale politie van York niet dat observers getraind zijn voor hun taak. Daarnaast had de dronepiloot voorafgaand aan de vlucht de waarnemer niet ingelicht over zijn rol en verantwoordelijkheden. Als gevolg hiervan was de observer zich niet bewust van de eis om de drone te allen tijde in het zicht te houden, noch was hij getraind in visuele scantechnieken of vliegtuigidentificatie.

Daarnaast had de dronepiloot als taak om het camerasysteem te bedienen, de status van de drone te bewaken en te communiceren via meerdere kanalen. Als gevolg hiervan raakte hij waarschijnlijk verzadigd met taken, waardoor hij minder goed in staat was om de drone visueel te volgen en radio-oproepen en het geluid van binnenkomende vliegtuigen te horen, die beide aan de botsing voorafgingen. Als gevolg van deze factoren werd het gevaar niet onderkend en kwamen de twee luchtvaartuigen met elkaar in botsing.

Protocol gewijzigd

Na het voorval wijzigde de regionale politie van York het protocol voor de inzet van drones. Daarin is nu een pre-flight risicobeoordelingsinstrument en een bijgewerkte RPA-pilootchecklist opgenomen.

Er is ook werk gemaakt van aanvullende begeleiding voor de rol van de visuele waarnemer, inclusief een beknopte instructiekaart met hun taken en verantwoordelijkheden, evenals de vereiste om bij alle dronevluchten een observer in te schakelen.

De DJI M210 kan van twee payloads worden voorzien en heeft een relatief lange vliegtijd. Om die reden is het toestel onder andere populair bij politiekorpsen. Het toestel is voorzien van een functie die waarschuwt als er een bemand luchtvaartuig nadert (DJI AirSense), mits het betreffende toestel is voorzien van een ADS-B transponder.

Eerder incident

Het was overigens niet voor het eerst dat een drone van een Canadees politiekorps in botsing komt met een bemand luchtvaartuig. Begin 2020 botste een drone van de Royal Canadian Mounted Police met een politiehelikopter, doordat in de onderlinge communicatie feet en meters door elkaar waren gehaald.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier