IncidentOnderzoek

‘Crash van 28 kg zware drone op boot had dodelijk kunnen aflopen’

Het had niet veel gescheeld of er waren dodelijke slachtoffers gevallen bij een ongeval met een professioneel bestuurde drone. Dat concludeert de Britse onderzoeksraad voor luchtvaartveiligheid AAIB in een onderzoeksrapport over een dronecrash die vorig jaar plaatsvond tijdens een roeiwedstrijd. Een drone van 28 kg stortte neer op een boot, miste de inzittenden ternauwernood, voordat hij zonk in de rivier de Theems. Oorzaak: een lege accu.

Henley Royal Regatta

De Henley Royal Regatta is een jaarlijks terugkerende meerdaagse roeiwedstrijd op de Theems. Het is een traditionele Engelse roeiregatta en een van de oudste roeiwedstrijden ter wereld. Het evenement wordt bekeken door een selecte groep toeschouwers aan wal en aan boord van boten naast het roeiparcours.

Voor het maken van luchtopnamen van editie 2022 werd een professionele operator ingeschakeld, die beelden maakte met een Freefly Systems Alta X. Inclusief accu’s, gimbal en camera woog het toestel 28 kg. De operator beschikte op het moment van de opnamen over een geldige operationele autorisatie voor de Specific categorie.

Een drone van het type Freefly Systems Alta X.

Crash

Op de derde dag van het evenement, tijdens de 35e race van die dag ging het mis. Met de drone op zo’n 250 meter afstand kreeg de dronepiloot een accuwaarschuwing. De piloot probeerde de drone terug te vliegen naar de ponton waar de drone was opgestegen, maar halverwege de terugvlucht reageerde het toestel niet meer en stortte het neer op de Celtic Queen, een 20 meter lange kajuitboot met 6 personen aan boord.

De drone maakte een deuk in het dak van de kajuit en verboog een handrail alvorens in het water te vallen. Eén van de accupacks schoot los en belandde in de boot. De drone zelf kon niet meer geborgen worden. Daardoor konden er ook geen flight logs veiliggesteld worden.

Oorzaak

Volgens het rapport zei de piloot dat hij van plan was om de accu’s na elke derde vlucht te vervangen, maar uit de gegevens bleek dat het ongeval plaatsvond tijdens de zesde opeenvolgende vlucht met dezelfde accu’s. Door acuut stroomgebrek tijdens de terugvlucht vielen de motoren uit, waardoor de drone vanaf een hoogte van ca. 50 meter naar beneden viel.

De drone-operator kon zich niet herinneren of hij de accustatus vóór de vlucht had gecontroleerd. De waarschuwingsindicator bleek bovendien op een lager niveau ingesteld te zijn dan aanbevolen door de fabrikant.

Conclusie

De drone ontwikkelde tijdens zijn val een snelheid van ca. 30 meter per seconde (ruim 100 km/uur). Volgens het onderzoek van de AAIB zouden ‘dodelijke verwondingen’ zijn opgetreden als het luchtvaartuig iemand op de boot had geraakt. Om die reden had de dronepiloot minstens 50 meter afstand moeten houden ten opzichte van niet-betrokken personen, conform de risico-analyse in zijn handboek.

Volgens de AAIB had de dronepiloot tijdig de accu’s moeten wisselen, ook al wilde de organisatie graag beelden hebben van elke race. Verder had hij nooit de waarschuwingslevels met betrekking tot de minimale accuspanning moeten aanpassen. “Als de accuwaarschuwing was ingesteld op de door de fabrikant aanbevolen instelling, was het luchtvaartuig mogelijk veilig geland onder controle van de piloot.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier