Onderzoeksraad: kompasprobleem leidde tot fly-away Inspire 2 van politie
Een probleem met het elektronisch kompas is de oorzaak van een fly-away met een DJI Inspire 2 van de politie. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport over een incident dat plaatsvond in april 2020. De drone raakte kort na het opstijgen vanuit het Zuiderpark in Den Haag onbestuurbaar, en vloog ruim een kwartier ongecontroleerd rond. De drone kwam elders in de stad op een trottoir terecht.
Fly-away
De dronevluchten met de Inspire 2 van de politie op 11 april 2020 hielden verband met het handhaven van de coronamaatregelen. Daartoe werd de drone in eerste instantie voorzien van een luidspreker, om bezoekers van het Zuiderpark op afstand te kunnen toespreken. Tijdens een volgende vlucht werd de drone voorzien van een camera. Maar kort na het opstijgen reageerde de drone niet goed meer op de stuursignalen van de piloot, waarna het toestel wegvloog en al snel buiten het zicht raakte. De verbinding viel weg en een return to home-commando mocht niet baten.
Na ongeveer 18 minuten ongecontroleerd rond te hebben gevlogen boven Den Haag raakte de accu van de drone leeg, waarna het toestel een automatische landing inzette. Daarbij kwam het toestel op een trottoir terecht. Gelukkig raakte niemand gewond en ook ontstond er geen schade. De drone werd door een passant aangetroffen, die vervolgens de politie inlichtte.
Analyse
Uit analyse van de flight logs blijkt dat de drone niet consistent reageerde op stickcommando’s. Ook werden er meerdere foutmeldingen met betrekking tot het kompas gelogd. Mogelijk zijn die veroorzaakt doordat de luidspreker tijdens de eerste vlucht een ongewone invloed heeft gehad op het elektromagnetische veld, anders dan die van de gebruikelijke camerapayload. Alhoewel DJI GO 4 na de payloadwissel niet aangaf dat er een kompaskalibratie uitgevoerd hoefde te worden, was dat waarschijnlijk wel nodig geweest.
Ook bleek tijdens het onderzoek dat het luidsprekersysteem niet getest was als onderdeel van het s-BvL luchtwaardigheidsbewijs van de drone. Volgens de fabrikant was het luidsprekersysteem slechts beperkt getest voordat het aan klanten ter beschikking werd gesteld.
Lessen
Volgens de Onderzoeksraad is het verstandig om na een payloadwissel altijd een kompaskalibratie uit te voeren, ook al hoeft dat niet volgens de app. Ook benadrukt de Onderzoeksraad dat er risico’s verbonden zijn aan het gebruik van (verschillende) payloads. Het is daarom belangrijk dat gebruikers die risico’s kennen en extra goed opletten bij het gebruik van verschillende typen payload. Verder adviseert de Onderzoeksraad om over te schakelen op Atti Mode in geval van kompasproblemen.
De politie heeft de procedures veranderd op basis van de uitkomsten van het onderzoek. Volgens de Onderzoeksraad gaf DJI onvolledig gehoor aan meerdere verzoeken om meer informatie aan te leveren ten behoeve van het onderzoek. Om die reden kunnen geen sluitende uitspraken worden gedaan over het kompasfalen. Wel gaf DJI te kennen dat de Inspire 2 alleen eigen payloads (in casu Zenmuse X4S, X5S en X7) ondersteunt.
‘Mogelijk ernstige gevolgen’
De fly-away had zeer vervelend kunnen aflopen, merkt de Onderzoeksraad tenslotte op. “De crash bleef zonder gevolgen voor derden, maar gezien de massa en omvang van het UAS had een aanvaring met een persoon ernstige gevolgen kunnen hebben.”
Het incident met de Inspire 2 staat niet op zichzelf. In november 2021 crashte een DJI M210 van de politie. Dat incident vond eveneens in Den Haag plaats, in het centrum van de stad. Ook toen werden kompasproblemen als oorzaak geïdentificeerd door de Onderzoeksraad. Mogelijk werden die veroorzaakt door magnetische interferentie door installaties op het dak van het gebouw waarvandaan werd opgestegen.