Freefly roept Astro-gebruikers op toestel voorlopig aan de grond te houden
In verband met een softwareprobleem roept dronefabrikant Freefly alle gebruikers van een Astro-systeem op om hun drone voorlopig aan de grond te houden. Onlangs crashte een toestel van dit type nadat de flight computer korte tijd haperde, waarna de drone zich niet meer kon stabiliseren. Freefly onderzoekt momenteel de oorzaak van het probleem.
In-flight software failure
De Freefly Astro werd eind 2020 geïntroduceerd, als toevoeging aan de Alta-serie drones voor cinematografen. Het systeem is vooral bedoeld voor toepassingen als inspecties en mapping. De drone kan onder andere uitgerust worden met een 60 megapixel Sony a7R IV-camera voor het maken van hoogwaardige opnamen. Bijzonderheden zijn de toevoeging van een onboard computer voor dataverwerking, LTE cloud connectiviteit en RTK GPS.
Op 7 februari j.l. ondervond een gebruiker van een Freefly Astro een softwareprobleem, met als gevolg een crash van het toestel. Volgens Freefly haperde de in-flight software met versie 1.1.14 om een nog onbekende reden gedurende een periode van ruim een seconde. Daarna reageerde de flight controller weer, maar toen was het al te laat en kon de drone niet voldoende hoogte houden om een crash te voorkomen.
Volgens Freefly had het softwareprobleem automatisch afgehandeld moeten worden door het systeemontwerp, maar in dit geval werkte dat niet goed, iets wat aanvullend onderzoek vereist. Overigens is de Skynode-flight control software waarop de Astro gebaseerd is niet ontwikkeld door Freefly zelf, maar afkomstig van Auterion.
Advies aan gebruikers
Freefly adviseert alle gebruikers wereldwijd van een Astro om hun toestel voorlopig aan de grond te houden, en om de communicatiekanalen van Freefly in de gaten te houden voor updates.