Nieuws

EASA-topman verwacht uiterlijk 2025 regelgeving voor dronetaxi’s

Patrick Ky, uitvoerend directeur van het Europese agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart EASA, verwacht dat het uiterlijk tot 2025 duurt voordat er regelgeving is voor personenvervoer met drones. De topman denkt dat het 10 jaar later, dus tegen 2035, mogelijk moet zijn om per drone veilig van Amsterdam naar Brussel te vliegen. Ky deed deze uitspraken in de aanloop naar de Amsterdam Drone Week, die op 21 maart van start gaat.

‘Nieuwe branche’

Ky is niet alleen topman van EASA, maar ook mede-organisator van de Amsterdam Drone Week, die in 2018 voor het eerst plaatsvond. Direct vanaf de start stond vracht- en personenvervoer per drone hoog op de agenda. “Bij de start van ADW in 2018 waren drones en de mogelijkheden die deze voertuigen boden nog onbekend voor het brede publiek. Het was echt iets nieuws. Dat betekende ook dat wij in aanloop naar het evenement moesten polsen wat de verwachtingen waren van een nieuwe branche. Het maakt me trots te zien wat wij in vijf jaar voor elkaar hebben gekregen voor deze sector”, zegt Ky.

De topman, die binnenkort afscheid neemt van EASA, noemt de Drone Strategy 2.0 die eind 2022 is gepresenteerd door de Europese Commissie als voornaamste wapenfeiten ter bevordering van de ontwikkeling van drones in Europa. “Dat is een belangrijke mijlpaal geweest, omdat regelgeving voor een nieuwe markstructuur van de dronemarkt leidt tot een impuls die zorgt voor een toename van banen in de sector. Het strategisch plan is van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van geavanceerde mobiliteit in Europa.”

Momentum

Vijf jaar geleden werden drones voornamelijk toegepast door defensie, memoreert de topman. “Niemand sprak toen nog over het inzetten van drones voor civiele en logistieke doeleinden. De sector zoals we die nu kennen bestond nog helemaal niet. Hetzelfde gold voor innovaties en het gebruik van nieuwe technieken.” Anno 2023 worden drones ingezet voor het bezorgen van pakketten en medische doeleinden zoals het vervoer van plasma. Personenvervoer wordt daar naar verwachting binnen niet al te lange tijd aan toegevoegd.

De groei van de sector naar een volwaardige industrie valt volgens Ky samen met andere ontwikkelingen binnen de mobiliteit. “De branche is tot bloei gekomen. Dat kun je niet los zien van de innovaties die geleid hebben tot het gebruik van waterstof als brandstof, maar ook van de toename van elektrische en hybride voertuigen. Deze nieuwe technieken zijn ontwikkeld in het afgelopen decennium en creëren zodoende een momentum.”

Logistiek vervoer door de lucht

Ky stelt dat er uiterlijk 2025 regelgeving zal zijn voor het vliegen met elektrische luchttaxi’s. Maar het kan nog wel een decennium duren voordat deze daadwerkelijk in gebruik kunnen worden genomen. “Ik denk niet dat er in 2035 duizenden drones over onze hoofden vliegen. Dat wens ik ook niet. Tegen die tijd moet het wel mogelijk zijn voor personen om op een veilige manier van Amsterdam naar Brussel in een half uur te kunnen reizen met een drone. Ook de fileproblematiek zal afnemen door het logistieke vervoer via de lucht.”

(bron: persbericht)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier