Pro

Nieuwe VR-simulator moet zorgen voor beter begrip van toekomstig luchtruim

Het is voor drone-operators, beleidsmakers, luchtverkeersleiders en piloten soms lastig om een beeld te krijgen van hoe het luchtruim er in de toekomst uit komt te zien, waarbij drones en bemande luchtvaartuigen zich samen door dezelfde ruimte begeven, aangestuurd en gemonitord door digitale systemen. Om die reden ontwikkelde Altitude Angel een VR-simulator die de technologieën achter unmanned traffic management tastbaar moet maken.

UTM en U-space: moeilijk voor te stellen

In de toekomst moeten digitale luchtverkeersleidingsystemen (unmanned traffic management, afgekort UTM) gaan zorgen voor een ordentelijke ven veilige integratie van het bemande en onbemande luchtverkeer. Eén van de bedrijven die hard werkt aan oplossingen op het gebied van UTM is het Britse bedrijf Altitude Angel. Nederlandse dronevliegers kennen dit bedrijf van de GoDrone-app. Ook is Altitude Angel betrokken bij de inrichting van de eerste ‘digitale snelweg’ voor drones in Nederland.

Maar als het gaat over de werking van UTM en U-space, dan kijken de ogen van menig toehoorder al snel glazig. Wat is het verschil tussen strategische en tactische deconflictie? Wat houdt dynamische routeplanning in? Hoe werkt detect-and-avoid in de praktijk? Het is soms moeilijk om een voorstelling te maken van wat dit allemaal inhoudt. Om daar verandering in te brengen, ontwikkelde Altitude Angel een VR-simulator die de gebruiker letterlijk een blik geeft op het luchtruim van de toekomst.

Virtueel inzicht

Aan de simulator, volgens Altitude Angel de ‘eerste in zijn soort’, is meer dan een jaar gewerkt. De bedoeling is dat de simulator aan partijen in de UTM/ATM-industrie, zoals U-space-regelgevers en luchtruimbeheerders, een ‘virtueel inzicht’ geven in het toekomstige digitaal beheerde luchtruim, waarin bemande en onbemande luchtvaartuigen zich veilig gezamenlijk voortbewegen.

De simulator draait om een real-world use case van een Skyfarer-drone die een kritieke levering tussen twee ziekenhuizen uitvoert. Door middel van een VR-headset kan een gebruiker als passagier aan boord van een delivery drone, vliegtuig, helikopter of luchttaxi ervaren hoe Altitude Angel’s unmanned traffic management (UTM)-systeem en detect-and-avoid-technologie interacteren met real-world luchtruimgegevens.

Voordat de passagier de lucht in gaat, kan hij de geplande vlucht en de ingediende operatie zien via de GuardianUTM-platform Approval Services en Strategic Deconfliction-functies. Eenmaal in de vlucht combineert de gesimuleerde omgeving luchtruimgegevens met real-time vluchtplannen, beheerd door GuardianUTM, die real-time tactische deconflicten uitvoert op gesimuleerde drones, net zoals hoe het in het echt zou gaan.

In het hart van de vlucht

Richard Parker, oprichter en CEO van Altitude Angel: “Onze meeslepende simulator is een primeur voor de UTM/ATM-industrie. We halen luchtruimbeheerders uit de verkeerstoren en plaatsen ze in het hart van de vlucht. Vanaf hier kunnen ze uit een cockpitraam kijken en de tactische deconflictie van een dronevlucht in realtime zien of zelfs de vlucht ervaren vanuit het perspectief van de drone. De ervaring zal regelgevers van het luchtruim ook een unieke kans geven om te zien en te begrijpen hoe het luchtruim van morgen eruit zal zien.”

De simulator zal voor het eerst worden getoond tijdens de Airspace World vakbeurs die van 8 tot 10 maart plaatsvindt in Genève.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

2 gedachten over “Nieuwe VR-simulator moet zorgen voor beter begrip van toekomstig luchtruim

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier