ILT verstrekt eerste vergunning voor dronevluchten boven dichtbevolkt gebied

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft voor het eerst een exploitatievergunning afgegeven voor het uitvoeren van dronevluchten boven dichtbevolkt gebied. Dit onder voorwaarde dat de drone is voorzien van een gecertificeerde noodparachute. Het overvlogen grondgebied hoeft dan niet meer afgezet te worden. De vergunningaanvraag werd begeleid door Drone Flight Company.

Grondrisico

Er zijn steeds meer toepassingen denkbaar voor drones in de stedelijke omgeving. Denk aan het uitvoeren van vastgoedinspecties, het maken van videobeelden of foto’s ten behoeve van mediaproducties, of het monitoren van verkeersstromen. Er is echter één probleem: wie dat met zwaardere drones wil doen, loopt al snel tegen de grenzen van de Open categorie aan. En tot op heden bood ook de Specific categorie ook geen soelaas.

Het probleem zit hem in het zogenaamde grondrisico. Als een drone van een paar kilogram om wat voor reden dan ook uit de lucht valt, kan deze dodelijk letsel veroorzaken als de drone op een persoon terecht komt. Om die reden werden door de ILT tot nu toe alleen exploitatievergunningen afgegeven onder de voorwaarde dat het overvlogen grondgebied onder controle staat van de operator. Met andere woorden: ontoegankelijk voor niet-betrokken personen. Maar in de praktijk is dat vrijwel onwerkbaar: probeer in stedelijk gebied maar eens een straat af te zetten, laat staan een complete woonwijk.

Noodparachute

Maar dankzij de inspanningen van een team van Drone Flight Company is er nu voor het eerst een Nederlandse operator in het bezit van een vergunning waarbij het grondgebied niet afgezet hoeft te worden, mits er een noodparachute is gemonteerd op de drone waarmee wordt gevlogen. Een aanvullende voorwaarde is dat het om een gecertificeerd en getest parachutesysteem gaat. In technisch jargon: dankzij de parachute als mitigerende maatregel kan het SAIL-level in de SORA worden verlaagd van 3 naar 2.

In geval van een storing waardoor de drone uit de lucht valt, wordt de parachute automatisch uitgeworpen. De drone komt daardoor veel langzamer naar beneden, waardoor het risico op letsel ook een stuk kleiner wordt. Dat betekent dat drone-operaties met de wat zwaardere toestellen boven drukke steden als Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Haag of Utrecht eindelijk mogelijk worden in de Specific categorie.

Een noodparachute wordt nu erkend als mitigerende maatregel.

Lichtgewicht drones

Operators die met een drone boven stedelijk gebied willen vliegen kunnen er overigens ook voor kiezen om met een drone <250 gram of een drone met een C1-label te werken, volgens de condities van de Open subcategorie A1. Alleen moet men dan alsnog zien te voorkomen dat niet-betrokken personen worden overvlogen, of deze momenten in ieder geval zo kort mogelijk te laten duren.

(coverfoto: Flickr/Johan Bakker, CC BY-NC-SA)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier