ILT: Wekelijks tientallen drones op meer dan 120 meter hoogte in CTR Schiphol
Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vliegen er wekelijks honderden drones illegaal in het gecontroleerde luchtruim van Schiphol, waarvan ‘enkele tientallen’ hoger dan 120 meter. Dat staat in het rapport ‘Staat van Schiphol 2022’, dat vorige week verscheen. De ILT waarschuwt voor gevaarlijke situaties als drones dicht bij de aanvliegroute of uitvliegroute van vliegtuigen komen.
Luchtruimschendingen
Volgens de huidige regelgeving mogen alleen operators in de Specific categorie dronevluchten uitvoeren in het gecontroleerde luchtruim (CTR) van Schiphol, mits het vliegplan vooraf is afgestemd met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en er tijdens de vlucht tweezijdig radioverkeer wordt onderhouden met de verkeerstoren. Helaas is de capaciteit bij LVNL beperkt en dat betekent dat er een limiet zit op het aantal gelijktijdige dronevluchten.
Toch vliegen er veel meer drones in de CTR van Schiphol. Die vluchten vinden dan ook niet onder begeleiding van LVNL plaats. Formeel is er sprake van luchtruimschendingen. Volgens cijfers die aangeleverd zijn door het ministerie van Defensie gaat het wekelijks om honderden illegale dronevluchten, veelal boven Amsterdam. Waarschijnlijk zijn deze cijfers vergaard met dronedetectors zoals de DJI AeroScope, waarmee het merendeel van de illegale dronevluchten kan worden opgemerkt.
Gevaarlijke situaties
Bij een deel van de waargenomen illegale vluchten wordt er te hoog gevlogen. Soms zelfs veel te hoog. Volgens de ILT kan dat leiden tot gevaarlijke situaties. “De kans op een gevaarlijke situatie met een vliegtuig ontstaat vooral bij drones die op grotere hoogte vliegen én dicht bij de aanvliegroute of uitvliegroute van vliegtuigen. Uit de gegevens blijkt dat per week enkele tientallen van de waargenomen drones op een hoogte boven de 120 meter vliegen. Een groot deel daarvan vliegt boven Amsterdam en kan daardoor in conflict komen met vliegtuigen die gaan landen op de Oostbaan of Kaagbaan.”
Soms maken piloten van verkeersvliegtuigen melding van drones. In 2022 gebeurde dat 55 keer, ten opzichte van 30 het jaar ervoor. Daarbij moet opgemerkt worden dat het luchtverkeer in 2021 als gevolg van corona sterk verminderd was. Deze meldingen gaan vooral over drones boven of vlakbij landingsbanen en over drones die gezien worden tijdens de landing, start of klimfase van een vliegtuig. Het optreden tegen drones die zonder toestemming in het luchtverkeersgebied vliegen, is in Nederland de taak van de Nationale Politie.
Voorlichting en Remote ID
Als het gaat om maatregelen om het aantal illegale dronevluchten in CTR’s terug te dringen, wijst de ILT op het voornemen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om meer werk te maken van voorlichting aan dronepiloten. Ook denkt de ILT dat de invoering van Remote ID kan helpen om dronepiloten op te sporen, alhoewel Remote ID in essentie weinig verschilt van het al lang bestaande AeroScope-systeem van DJI.
Ook is er sprake van een aanpassing van de wetgeving, die ervoor moet zorgen dat delen van de CTR toegankelijker worden voor dronepiloten. Mogelijk kunnen ook dronevliegers in de Open categorie daarvan profiteren. Dit kwam naar voren tijdens de NL Drone Dag, die onlangs in Amsterdam plaatsvond.
Ik hoop van harte dat ze een van die hoogvliegers te pakken krijgen en een zeer forse boete geven, met daaraan gekoppeld een ruime aandacht van de pers!
En goed nieuws dat de veel te strikte regelgeving m.b.t. CTR’s wellicht wordt aangepast! Het verbieden van droneverkeer op plaatsen waar een verbod echt niet nodig is, werkt overtredingen in de hand…