Achtergrond

Overzicht: deze drones beschikken al over een Cx-label

Vlieg je in de Open categorie? Vanaf 1-1-2024 moet je drone beschikken over een Cx-label, anders mag je er alleen nog mee vliegen in Open subcategorie A3, op ruime afstand van mensen, wegen, bebouwing en recreatiegebieden. Maar wat is eigenlijk de tussenstand? Welke drones beschikken op dit moment al over zo’n Cx-label? Je vindt het terug in dit overzicht.

Cx-label

Hoe zat het ook alweer met die Cx-labels? Even een opfrisser. Met de invoering van de Europese regelgeving voor drones werden er drie gebruikscategorieën voor drones geïntroduceerd: Open, Specific en Certified. De Open categorie is bedoeld voor lichtgewicht drones, waarbij er geen vergunning is vereist om te mogen vliegen. Registratie als operator en het behalen van een dronebewijs volstaat.

Binnen de Open categorie zijn er drie subcategorieën gedefinieerd: A1 (dichtbij of zelfs boven mensen), A2 (op enige afstand van mensen) en A3 (op grote afstand van mensen). Met welke subcategorie je te maken krijgt, hangt af van de drone waarmee je vliegt. Tot nu toe was het gewicht leidend, maar vanaf 1-1-2024 krijg je te maken met een systeem van certificaten. Welk Cx-label je drone heeft, bepaalt dan in welke subcategorie deze gebruikt mag worden.

Heeft je drone geen Cx-label? Dan mag je deze vanaf 1-1-2024 alleen nog maar gebruiken in Open subcategorie A3, en kun je er bij wijze van spreken alleen nog maar mee boven afgelegen weilanden vliegen. (Alleen drones die minder wegen dan 250 gram zijn hiervan uitgezonderd. Deze drones mogen ook na 1-1-2024 gebruikt blijven worden in subcategorie A1, zelfs als ze geen Cx-label hebben.)

Overzicht

Maar welke drones beschikken op het moment van schrijven (april 2023) over een Cx-label? En zo ja, om welk label gaat het dan? Dat vindt je in onderstaand overzicht. Staat jouw drone er niet bij? Dan is er nog een (kleine) kans dat de fabrikant van je drone nog met een zogenaamde ‘retrofit’ komt.

Heeft je drone geen Cx-label, en wil je deze toch bijvoorbeeld blijven gebruiken in de buurt van mensen, bijvoorbeeld omdat je werkzaamheden dat vereisen? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om een operationele autorisatie aan te vragen voor de Specific categorie. Door middel van een risicoanalyse (PDRA of SORA) zul je dan wel aannemelijk moeten maken dat je de beoogde vluchten veilig kunt uitvoeren met dat type drone. Drones met een C5 of C6-label tot slot kunnen in de Specific categorie op basis van een declaratie worden gebruikt.

Label Modelnaam Fabrikant Geschikt voor
C0 Mini 4 Pro DJI Open subcategorie A1
C0 Pixy Snap Open subcategorie A1
C1 Air 3 DJI Open subcategorie A1
C1 Mavic 3 & Mavic 3 Cine, Mavic 3 Classic DJI Open subcategorie A1
C2 eBee X AgEagle Open subcategorie A2
C2 Mavic 3 Pro, Matrice 30(T), Mavic 3 Enterprise DJI Open subcategorie A2
C3 Trinity F90+ Quantum Systems Open subcategorie A3
C3 Inspire 3, Matrice 350 RTK DJI Open subcategorie A3
C3 WingtraOne GEN II Wingtra Open subcategorie A3
C6 UX11 Delair Specific categorie (STS 02)
C6 eBee X AgEagle Specific categorie (STS 02)

NB. Je kunt ook terecht in de Dronewatch koopgids voor actuele informatie over drones en hun Cx-classificatie. 

De Mavic 3 Classic is vanuit de fabriek voorzien van het C1-label.
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

18 gedachten over “Overzicht: deze drones beschikken al over een Cx-label

  • William van Beek

    Heeft de nieuwe Inspire 3 geen C2 label? Drone zit net onder de 4kg. C3 label
    En vliegen in A3 betekent in de praktijk dus vrijwel onbruikbaar als er in de open categorie gevlogen wordt. Uiteraard zal deze Drone ook vaak in de specific categorie gevlogen worden.

    Beantwoorden
  • Han Plaatsman

    Lees ik hier nu goed, dat de DJI mini 2 en Mini 3 vanaf volgend jaar praktisch de vuilnisbak in kunnen?

    Beantwoorden
    • Roel van der Baan

      Volgens mij lees je het niet goed:

      (Alleen drones die minder wegen dan 250 gram zijn hiervan uitgezonderd. Deze drones mogen ook na 1-1-2024 gebruikt blijven worden in subcategorie A1, zelfs als ze geen Cx-label hebben.)

      Beantwoorden
    • Nee, het staat er keurig bij, drones onder de 250 gram blijven in A1, of ze nu wel of geen label hebben.

      Beantwoorden
      • Han Plaatsman

        @Arno, @Roel van der Baan

        Dank, een hele geruststelling.

        Beantwoorden
  • Peter Heemskerk

    Ik heb de Mavic Air en er staat SN:OK1 enz op.
    Dezeis onder de 800 gram dacht ik. Waar valt dit onder, of krijgen we een upgrade.

    Beantwoorden
    • William van Beek

      Mavic Air is na dit jaar praktisch onbruikbaar omdat je vanaf volgend jaar in A3 moet vliegen met deze Drone. Dus minimaal 150m van gebouwen en personen weg blijven.

      Beantwoorden
    • Zo dat is een oudje. De DJI Mavic Air. Release date: Januari 2018.
      430 gram inderdaad. Ruim onder de 800 gram. Maarja het maakt niks uit. Na dit jaar, alleen in A3 te vliegen. Dus wat William zegt, is soooo true.

      Beantwoorden
  • Hoi kan ik nu mijn mavic air 2s al up daten naar c1 label . Of komt die mogelijkheid er niet

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      De Mavic 2 Pro heeft geen Cx-label en DJI komt waarschijnlijk niet meer met een update. Dat betekent dat je vastzit aan Open subcategorie A3 met de M2P.

      Beantwoorden
  • Rob Bruning

    Ik heb een Mavic Pro zonder Cx-label en kun je ook iets voorspellen over een komende update die toegang geeft tot een Cx-label?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hi Rob, helaas, de Mavic Pro gaat zeker niet zo’n update krijgen. Helaas zit je na 1-1-’24 vast aan Open subcategorie A3.

      Beantwoorden
  • Rob Bruning

    Nog een aanvulling op mijn gestelde vraag over een Mavic Pro: ik heb vorig jaar in Frankrijk gevlogen en op een gegeven moment werd ik op mijn mobiele telefoon (die ik als scherm gebruikte) gewaarschuwd in het Engels dat ik daar niet mocht vliegen en dat ik dat voor eigen risico zou doen als ik bleef vliegen. Hieruit blijkt dat mijn Mavic Pro reeds een signaal uitzendt dat door een controlerende instantie kan worden opgepakt! En ok dat het retoursignaal door mijn drone kan worden ontvangen. Als ik van DJI geen update krijg om tot een Cx -label te komen zal ik ze met deze ervaring confronteren!

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hoi Rob, die melding is afkomstig van het geofencingsysteem. Dat heeft helemaal niets te maken met het verzenden van de locatie van je drone of het opvangen van retoursignalen, sorry.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier