Overzicht: deze drones beschikken al over een Cx-label
Vlieg je in de Open categorie? Vanaf 1-1-2024 moet je drone beschikken over een Cx-label, anders mag je er alleen nog mee vliegen in Open subcategorie A3, op ruime afstand van mensen, wegen, bebouwing en recreatiegebieden. Maar wat is eigenlijk de tussenstand? Welke drones beschikken op dit moment al over zo’n Cx-label? Je vindt het terug in dit overzicht.
Cx-label
Hoe zat het ook alweer met die Cx-labels? Even een opfrisser. Met de invoering van de Europese regelgeving voor drones werden er drie gebruikscategorieën voor drones geïntroduceerd: Open, Specific en Certified. De Open categorie is bedoeld voor lichtgewicht drones, waarbij er geen vergunning is vereist om te mogen vliegen. Registratie als operator en het behalen van een dronebewijs volstaat.
Binnen de Open categorie zijn er drie subcategorieën gedefinieerd: A1 (dichtbij of zelfs boven mensen), A2 (op enige afstand van mensen) en A3 (op grote afstand van mensen). Met welke subcategorie je te maken krijgt, hangt af van de drone waarmee je vliegt. Tot nu toe was het gewicht leidend, maar vanaf 1-1-2024 krijg je te maken met een systeem van certificaten. Welk Cx-label je drone heeft, bepaalt dan in welke subcategorie deze gebruikt mag worden.
Heeft je drone geen Cx-label? Dan mag je deze vanaf 1-1-2024 alleen nog maar gebruiken in Open subcategorie A3, en kun je er bij wijze van spreken alleen nog maar mee boven afgelegen weilanden vliegen. (Alleen drones die minder wegen dan 250 gram zijn hiervan uitgezonderd. Deze drones mogen ook na 1-1-2024 gebruikt blijven worden in subcategorie A1, zelfs als ze geen Cx-label hebben.)
Overzicht
Maar welke drones beschikken op het moment van schrijven (april 2023) over een Cx-label? En zo ja, om welk label gaat het dan? Dat vindt je in onderstaand overzicht. Staat jouw drone er niet bij? Dan is er nog een (kleine) kans dat de fabrikant van je drone nog met een zogenaamde ‘retrofit’ komt.
Heeft je drone geen Cx-label, en wil je deze toch bijvoorbeeld blijven gebruiken in de buurt van mensen, bijvoorbeeld omdat je werkzaamheden dat vereisen? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om een operationele autorisatie aan te vragen voor de Specific categorie. Door middel van een risicoanalyse (PDRA of SORA) zul je dan wel aannemelijk moeten maken dat je de beoogde vluchten veilig kunt uitvoeren met dat type drone. Drones met een C5 of C6-label tot slot kunnen in de Specific categorie op basis van een declaratie worden gebruikt.
Label | Modelnaam | Fabrikant | Geschikt voor |
C0 | Mini 4 Pro | DJI | Open subcategorie A1 |
C0 | Pixy | Snap | Open subcategorie A1 |
C1 | Air 3 | DJI | Open subcategorie A1 |
C1 | Mavic 3 & Mavic 3 Cine, Mavic 3 Classic | DJI | Open subcategorie A1 |
C2 | eBee X | AgEagle | Open subcategorie A2 |
C2 | Mavic 3 Pro, Matrice 30(T), Mavic 3 Enterprise | DJI | Open subcategorie A2 |
C3 | Trinity F90+ | Quantum Systems | Open subcategorie A3 |
C3 | Inspire 3, Matrice 350 RTK | DJI | Open subcategorie A3 |
C3 | WingtraOne GEN II | Wingtra | Open subcategorie A3 |
C6 | UX11 | Delair | Specific categorie (STS 02) |
C6 | eBee X | AgEagle | Specific categorie (STS 02) |
NB. Je kunt ook terecht in de Dronewatch koopgids voor actuele informatie over drones en hun Cx-classificatie.
Heeft de nieuwe Inspire 3 geen C2 label? Drone zit net onder de 4kg. C3 label
En vliegen in A3 betekent in de praktijk dus vrijwel onbruikbaar als er in de open categorie gevlogen wordt. Uiteraard zal deze Drone ook vaak in de specific categorie gevlogen worden.
Nee, helaas: daar was heel even onduidelijkheid over, maar DJI geeft nu zelf aan dat het bij de Inspire 3 om een C3-certificatie gaat. Zie ook https://twitter.com/djisupport/status/1646516725066928128?s=61&t=iI0n0EhoqbejI-XD7u6nEw
Dat lijkt mij een erg groot nadeel! Niet voor operators in de specific categorie, want die zullen de benodigde ontheffingen wel hebben. Maar operators in de open categorie die A2 hebben hadden denk ik meer verwacht…
Heeft met de MTOM (Maximum Take Off Mass) te maken. Die ligt bij de Inspire 3 bóven de 4 kg.
Lees ik hier nu goed, dat de DJI mini 2 en Mini 3 vanaf volgend jaar praktisch de vuilnisbak in kunnen?
Volgens mij lees je het niet goed:
(Alleen drones die minder wegen dan 250 gram zijn hiervan uitgezonderd. Deze drones mogen ook na 1-1-2024 gebruikt blijven worden in subcategorie A1, zelfs als ze geen Cx-label hebben.)
Nee, het staat er keurig bij, drones onder de 250 gram blijven in A1, of ze nu wel of geen label hebben.
@Arno, @Roel van der Baan
Dank, een hele geruststelling.
Ik heb de Mavic Air en er staat SN:OK1 enz op.
Dezeis onder de 800 gram dacht ik. Waar valt dit onder, of krijgen we een upgrade.
Mavic Air is na dit jaar praktisch onbruikbaar omdat je vanaf volgend jaar in A3 moet vliegen met deze Drone. Dus minimaal 150m van gebouwen en personen weg blijven.
Zo dat is een oudje. De DJI Mavic Air. Release date: Januari 2018.
430 gram inderdaad. Ruim onder de 800 gram. Maarja het maakt niks uit. Na dit jaar, alleen in A3 te vliegen. Dus wat William zegt, is soooo true.
Hoi kan ik nu mijn mavic air 2s al up daten naar c1 label . Of komt die mogelijkheid er niet
Mijn Mavic 2 Pro valt hier dus (nog?) niet onder als ik het goed begrijp?
Erg verwarrend al deze nieuwe regels…
De Mavic 2 Pro heeft geen Cx-label en DJI komt waarschijnlijk niet meer met een update. Dat betekent dat je vastzit aan Open subcategorie A3 met de M2P.
Ik heb een Mavic Pro zonder Cx-label en kun je ook iets voorspellen over een komende update die toegang geeft tot een Cx-label?
Hi Rob, helaas, de Mavic Pro gaat zeker niet zo’n update krijgen. Helaas zit je na 1-1-’24 vast aan Open subcategorie A3.
Nog een aanvulling op mijn gestelde vraag over een Mavic Pro: ik heb vorig jaar in Frankrijk gevlogen en op een gegeven moment werd ik op mijn mobiele telefoon (die ik als scherm gebruikte) gewaarschuwd in het Engels dat ik daar niet mocht vliegen en dat ik dat voor eigen risico zou doen als ik bleef vliegen. Hieruit blijkt dat mijn Mavic Pro reeds een signaal uitzendt dat door een controlerende instantie kan worden opgepakt! En ok dat het retoursignaal door mijn drone kan worden ontvangen. Als ik van DJI geen update krijg om tot een Cx -label te komen zal ik ze met deze ervaring confronteren!
Hoi Rob, die melding is afkomstig van het geofencingsysteem. Dat heeft helemaal niets te maken met het verzenden van de locatie van je drone of het opvangen van retoursignalen, sorry.