Overzicht: deze drones beschikken al over een Cx-label
Vlieg je in de Open categorie? Vanaf 1-1-2024 moet je drone beschikken over een Cx-label, anders mag je er alleen nog mee vliegen in Open subcategorie A3, op ruime afstand van mensen, wegen, bebouwing en recreatiegebieden. Maar wat is eigenlijk de tussenstand? Welke drones beschikken op dit moment al over zo’n Cx-label? Je vindt het terug in dit overzicht.
Cx-label
Hoe zat het ook alweer met die Cx-labels? Even een opfrisser. Met de invoering van de Europese regelgeving voor drones werden er drie gebruikscategorieën voor drones geïntroduceerd: Open, Specific en Certified. De Open categorie is bedoeld voor lichtgewicht drones, waarbij er geen vergunning is vereist om te mogen vliegen. Registratie als operator en het behalen van een dronebewijs volstaat.
Binnen de Open categorie zijn er drie subcategorieën gedefinieerd: A1 (dichtbij of zelfs boven mensen), A2 (op enige afstand van mensen) en A3 (op grote afstand van mensen). Met welke subcategorie je te maken krijgt, hangt af van de drone waarmee je vliegt. Tot nu toe was het gewicht leidend, maar vanaf 1-1-2024 krijg je te maken met een systeem van certificaten. Welk Cx-label je drone heeft, bepaalt dan in welke subcategorie deze gebruikt mag worden.
Heeft je drone geen Cx-label? Dan mag je deze vanaf 1-1-2024 alleen nog maar gebruiken in Open subcategorie A3, en kun je er bij wijze van spreken alleen nog maar mee boven afgelegen weilanden vliegen. (Alleen drones die minder wegen dan 250 gram zijn hiervan uitgezonderd. Deze drones mogen ook na 1-1-2024 gebruikt blijven worden in subcategorie A1, zelfs als ze geen Cx-label hebben.)
Overzicht
Maar welke drones beschikken op het moment van schrijven (april 2023) over een Cx-label? En zo ja, om welk label gaat het dan? Dat vindt je in onderstaand overzicht. Staat jouw drone er niet bij? Dan is er nog een (kleine) kans dat de fabrikant van je drone nog met een zogenaamde ‘retrofit’ komt.
Heeft je drone geen Cx-label, en wil je deze toch bijvoorbeeld blijven gebruiken in de buurt van mensen, bijvoorbeeld omdat je werkzaamheden dat vereisen? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om een operationele autorisatie aan te vragen voor de Specific categorie. Door middel van een risicoanalyse (PDRA of SORA) zul je dan wel aannemelijk moeten maken dat je de beoogde vluchten veilig kunt uitvoeren met dat type drone. Drones met een C5 of C6-label tot slot kunnen in de Specific categorie op basis van een declaratie worden gebruikt.
Label | Modelnaam | Fabrikant | Geschikt voor |
C0 | Pixy | Snap | Open subcategorie A1 |
C1 | Mavic 3 & Mavic 3 Cine, Mavic 3 Classic | DJI | Open subcategorie A1 |
C2 | eBee X | AgEagle | Open subcategorie A2 |
C2 | Mavic 3 Pro | DJI | Open subcategorie A2 |
C3 | Trinity F90+ | Quantum Systems | Open subcategorie A3 |
C3 | Inspire 3 | DJI | Open subcategorie A3 |
C6 | UX11 | Delair | Specific categorie (STS 02) |
NB. Je kunt ook terecht in de Dronewatch koopgids voor actuele informatie over drones en hun Cx-classificatie.

Heeft de nieuwe Inspire 3 geen C2 label? Drone zit net onder de 4kg. C3 label
En vliegen in A3 betekent in de praktijk dus vrijwel onbruikbaar als er in de open categorie gevlogen wordt. Uiteraard zal deze Drone ook vaak in de specific categorie gevlogen worden.
Nee, helaas: daar was heel even onduidelijkheid over, maar DJI geeft nu zelf aan dat het bij de Inspire 3 om een C3-certificatie gaat. Zie ook https://twitter.com/djisupport/status/1646516725066928128?s=61&t=iI0n0EhoqbejI-XD7u6nEw
Dat lijkt mij een erg groot nadeel! Niet voor operators in de specific categorie, want die zullen de benodigde ontheffingen wel hebben. Maar operators in de open categorie die A2 hebben hadden denk ik meer verwacht…
Heeft met de MTOM (Maximum Take Off Mass) te maken. Die ligt bij de Inspire 3 bóven de 4 kg.
Lees ik hier nu goed, dat de DJI mini 2 en Mini 3 vanaf volgend jaar praktisch de vuilnisbak in kunnen?
Volgens mij lees je het niet goed:
(Alleen drones die minder wegen dan 250 gram zijn hiervan uitgezonderd. Deze drones mogen ook na 1-1-2024 gebruikt blijven worden in subcategorie A1, zelfs als ze geen Cx-label hebben.)
Nee, het staat er keurig bij, drones onder de 250 gram blijven in A1, of ze nu wel of geen label hebben.
@Arno, @Roel van der Baan
Dank, een hele geruststelling.
Ik heb de Mavic Air en er staat SN:OK1 enz op.
Dezeis onder de 800 gram dacht ik. Waar valt dit onder, of krijgen we een upgrade.
Mavic Air is na dit jaar praktisch onbruikbaar omdat je vanaf volgend jaar in A3 moet vliegen met deze Drone. Dus minimaal 150m van gebouwen en personen weg blijven.