Nieuws

Eerste grensoverschrijdende medische dronevlucht tussen Heerlen en Aken

Als de weersomstandigheden meewerken vindt deze vrijdag voor het eerst een medische dronevlucht plaats tussen het Zuyderland Medisch Centrum in Heerlen en het Klinikum in Aken. Het is voor het eerst dat er op deze manier medische goederen over een landsgrens worden getransporteerd. De drone vliegt daarbij buiten het zicht van de piloot (BVLOS). Dat was regeltechnisch nog een hele uitdaging.

Medische logistiek

De testvlucht maakt onderdeel uit van het Europese project EULE, wat weer een vervolg is op SAFIR-Med. Doel van deze projecten is om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om dronevluchten over langere afstanden uit te voeren ten behoeve van medische doeleinden, en hoe U-space-diensten daarbij een ondersteunende rol kunnen spelen.

De eerste stap was om dronevluchten buiten het zicht op een veilige manier te laten verlopen. Daarna werden eindgebruikers zoals ziekenhuizen en laboratoria bij de proefvluchten betrokken. Daarbij wordt onder andere gekeken hoe de verschillende logistieke systemen op elkaar kunnen worden aangesloten.

Volgens de initiatiefnemers kan het gebruik van onbemande luchtvaartuigen zorgen voor veilig en snel transport van medische goederen, zoals medicijnen, tussen apotheekgroothandels, laboratoria en ziekenhuizen. Uiteindelijk moeten drones en de ondersteunende digitale diensten levens gaan redden in de grensregio.

Luchtruimintegratie

Het project wordt getrokken door RWTH Aachen University. Dit instituut richt zich met name op de luchtruimintegratie van de volautomatische vluchtsystemen. Zo wordt onderzocht hoe botsingen met bemande vliegtuigen – zoals traumahelikopters – kunnen worden voorkomen. De drone moet daartoe zelfstandig conflicten herkennen en hiermee rekening houden bij het plannen van de vliegroute. Een andere voorwaarde is dat risicovolle gebieden zoals bijvoorbeeld dichtbevolkte binnensteden of natuurgebieden niet mogen worden overvlogen.

Het universitair instituut is ook betrokken bij de ontwikkeling van de systeemarchitectuur, de ontwikkeling van de interface tussen het vluchtsysteem en het platform op de grond en de bouw van een controlekamer voor de centrale aansturing en monitoring van de vluchtsystemen. Andere partijen die betrokken zijn bij het EULE-project zijn FlyXdrive, Docs in Clouds TeleCare, City of Aachen, Droniq, Aachen University of Applied Sciences, RWTH Aachen University Hospital en Vodafone Duitsland.

Uitdagende regelgeving

Alle vluchten in de MAHHL-regio worden overzien door het in Frankfurt gevestigde bedrijf Droniq, met de steun van partners uit België en Nederland, waaronder gemeente Heerlen. Het bedrijf maakt hiervoor gebruik van Droniq UTM, een verkeersmanagementsysteem voor drones dat de piloot op de grond een geïntegreerd luchtbeeld geeft van bemande en onbemande luchtvaartuigen in de omgeving. Vodafone zorgt voor de 5G-connectiviteit tussen drone en controlekamer.

De proefvluchten vinden plaats onder de nieuwe Europese regelgeving voor drones. Daarbij liep men echter tegen flink wat interpretatieverschillen aan, met als gevolg een andere nationale uitwerking van de regels in de betrokken lidstaten. De betrokken onderzoekers pleiten dan ook voor vereenvoudiging van wetgeving in grensregio’s en meer experimenteerruimte in het grensgebied.

(coverfoto ter illustratie – bron: FSD/RWTH Aachen)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier