Nieuwe website biedt heldere uitleg over Remote ID
Wat is Remote ID? Wanneer krijg je hier als dronepiloot in de EU of in de VS mee te maken? Wat voor soorten Remote ID zijn er, en hoe kan je ervoor zorgen dat je drone Remote ID-compliant is indien dat volgens de wetgeving vereist wordt? Op deze en andere vragen geeft de nieuwe website Drone-Remote-ID.com antwoord. De website is een initiatief van Dronetag, fabrikant van een gelijknamige Remote ID-addon.
Remote ID
In zowel Europa als in de Verenigde Staten is het in de nabije toekomst in veel gevallen verplicht om drones te gebruiken die ondersteuning bieden voor Remote ID. Deze techniek zorgt ervoor dat het identificatienummer van de piloot samen met locatiegegevens wordt uitgezonden. Deze informatie kan worden opgevangen door handhavers, andere (drone)piloten en het brede publiek.
Over Remote ID bestaat echter nog veel onduidelijkheid. Wat is Remote ID precies? Wat voor vormen van Remote ID zijn er? Vanaf welk moment krijg je met Remote ID te maken? Wat voor informatie wordt er precies uitgezonden? Wat moet je doen als je drone geen ondersteuning biedt voor Remote ID? Welke Remote ID-addons zijn er op de markt en welke protocollen ondersteunen die?
Heldere uitleg
De (Engelstalige) website Drone-Remote-ID.com geeft antwoord op deze en andere vragen, en biedt daarnaast algemene uitleg over Remote ID. De website is zowel gericht op Europese als Amerikaanse dronevliegers. De informatie is overzichtelijk ingedeeld en wordt in de vorm van goed leesbare teksten gepresenteerd. Waar nodig wordt er verwezen naar externe bronnen. Ook bevat de website een actueel overzicht van Remote ID-addons (waaronder de recent door Dronewatch bekeken Dronetag Mini).
De website is een initiatief van het Tsjechische bedrijf Dronetag. Lukas Brchl, mede-oprichter en CEO van Dronetag: “Veel piloten zijn bang om in hun vrijheid beperkt te worden door Remote ID, maar dat is een misverstand. Er is een overvloed aan ambtelijke informatie die bijna onmogelijk te ontcijferen is. In ons streven naar een veiliger luchtruim hebben we geprobeerd om Remote ID zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen, zodat iedereen weet wat er dadelijk per situatie verlangd wordt. Ik hoop dat hiermee de discussie wat afkoelt, de drone-industrie verder kan evolueren en deze techniek zonder veel frictie geadopteerd kan worden.”
De meeste drone-piloten (uitzonderingen en andere droeftoeters daargelaten) weten donders goed waar ze mee bezig zijn. Het zijn vaak de onwetende personen (toeschouwers) die gelijk op dr tenen getrapt zijn als je ergens vliegt (ook al vlieg je legitiem).
Verder wordt het de recreatievlieger steeds moeilijker gemaakt en dit wordt ook niet meer teruggedraaid. Ikzelf vlieg al 15jaar (toen moest je alles nog zelf bouwen). Vooralsnog zal het wel zo zijn dat het luchtruim straks voor commerciele drones gebruikt zal moeten gaan worden en wordt het de hobbyist steeds onaantrekkelijker gemaakt. De regelgeving is zelfs bij de handhavers niet bekend genoeg. Regel dat eerst eens zonder hiaten en voer dan iets in. Groet Henk Ketelaars
Nog effe en je moet remote id op je fiets hebben, Big Brother is watching you.
Maar wat gaat DJI doen aan de drones die nog geen of geen remote ID upgrade hebben/gehad?
Mijn DJI Mavic air 2 heeft geen update waar de remote ID in zit
Die drones krijgen geen update meer. Qua hardware kunnen ze helaas niet voldoen aan de vereisten van de Cx-certificatie. Je kunt de Mavic Air 2 na 1-1-2024 alleen nog gebruiken in Open subcategorie A3, ben ik bang.
Beste Wiebe,
Ik heb een mavic 2 zoom . Recentelijk heb ik een uitgebreide update gehad waardoor deze geschikt zou zijn voor remote id . Mijn volledige exploitatie nr kon ik echter niet in de dji go 4 app invoeren omdat slechts plaats was voor 10 tekens.
Twee vragen:
Is deze update slechts bedoeld geweest voor de Amerikaanse markt?
Kan ik met mijn mavic 2 nu alleen in de categorie A vliegen?
Hallo Hans, sorry dat ik het slechte nieuws moet brengen, maar de Mavic 2 Zoom voldoet niet aan de eisen voor een C1-label. Derhalve is het ook niet mogelijk om je exploitantnummer in te voeren. Met deze drone mag je alleen nog vliegen in Open subcategorie A3. Helaas!
Beste Wiebe, even goed bedankt voor het antwoord.Dat geeft wel duidelijkheid. Blijft wel vreemd dat met de firma ware update gesuggereerd werd dat de Mavic 2 overweg zou kunnen met remote id.
Hallo Hans, ik heb het nog even voor je nagekeken. Inderdaad heeft de M2P ondersteuning gekregen voor Remote ID, maar dan alleen in de VS… Op zich zou de drone softwarematig gezien ook de EU variant van Remote ID moeten kunnen ondersteunen, alleen ben je er daarmee nog niet om te voldoen aan alle eisen voor een C1-label.
Mijn oudere drone mag nu alleen vliegen in A3, als ik deze drone uitvoer met een los verkrijgbare remote ID module mag deze dan wel weer in de andere categorieën vliegen ?
Alleen nog even wachten tot de prijzen van deze modules gaan dalen.
Nee, zo werkt het helaas niet. Het toevoegen van een Remote ID-addon wil nog niet zeggen dat je drone voldoet aan de eisen voor een Cx-label. Kortom: je drone mag alleen gebruikt worden in Open subcategorie A3, ook al zet je er een Remote ID-module op.