Achtergrond

Nieuwe boeterichtlijnen voor drone-overtredingen: dit moet je weten

Vlieg je als dronepiloot hoger dan 120 meter zonder dat je daar een vergunning voor hebt? Dan kost je dat mogelijk 250 euro, als je betrapt wordt. Noodhulpverlening hinderen met je drone? Dan kan een eventuele boete oplopen tot 500 euro of meer. Deze en andere sanctiebedragen staan opgesomd in de nieuwe Richtlijn voor strafvordering luchtvaartwet- en regelgeving, die onlangs door het Openbaar Ministerie is gepubliceerd.

Strafvorderingsrichtlijn

De meeste dronevliegers zijn bekend met het feit dat er sinds eind 2020 nieuwe regels zijn voor het vliegen met drones. Wie deze bewust of onbewust overtreedt, kan in principe beboet worden. Om dronevliegers meer helderheid te bieden over welke boetebedragen er geeist kunnen worden, heeft het OM een strafvorderingsrichtlijn opgesteld. Deze is onlangs gepubliceerd.

In de lijst zijn bedragen opgenomen die dienen als uitgangspunten voor het OM. Doorgaans wordt in dronezaken eerst een transactievoorstel gedaan (mede aan de hand van deze uitgangspunten), waarmee vervolging kan worden voorkomen. Hoe hoog een eventuele boete uitvalt, hangt af van de omstandigheden van een geval. Een zaak kan ook worden geseponeerd als daartoe aanleiding bestaat.

(Uitgangspunten voor) boetebedragen

In de nieuwe Richtlijn voor strafvordering luchtvaartwet- en regelgeving zijn overtredingen van onder meer de Regeling onbemande luchtvaartuigen en Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen opgenomen. De richtlijn geeft een opsomming van veel voorkomende overtredingen, samen met een voorgestelde strafmaat die een officier van justitie als uitgangspunt kan nemen bij het behandelen van een zaak.

De genoemde boetebedragen zijn niet mis. Hoger vliegen dan 120 meter? Dat kan je op een boete komen te staan van 250 euro, of meer, als je veel hoger vliegt dan toegestaan. Een vlucht uitvoeren in de buurt van of in een gebied waar op dat moment een noodhulpdienst actief is? Daarvoor is de richtlijn 500 euro boete. Geen exploitantnummer aanwezig op je drone? Dat kan je 100 euro kosten. Minder dan 150 meter afstand houden van een woonwijk tijdens een Open subcategorie A3-vlucht? Hiervoor wordt 350 euro boete als uitgangspunt genomen. Bekijk hier de volledige lijst, vanaf deel F.

Handhaving

De nieuwe richtlijn is ingegaan op 1 maart 2023. Vanaf dat moment weten dronevliegers dus beter waar ze rekening mee moeten houden als het gaat om een eventuele boete bij het overtreding van een van de regels, als deze geconstateerd wordt door een handhaver. En die bekeuringen zijn niet mals, zeker vergeleken met de sancties op gewone verkeersovertredingen zoals met een auto of brommer.

Als het gaat om de handhaving zelf, dan kan de invoering van Remote ID wel eens een belangrijke rol gaan spelen: vanaf 1 januari 2024 moeten drones die gebruikt worden in Open subcategorieën A1 en A2 namelijk verplicht hun locatie en hoogte uitzenden (uitgezonderd legacy drones <250 gram). Daardoor kunnen overtredingen in principe eenvoudiger worden vastgesteld.

Drie voorbeelden

Tijdens de Amsterdam Drone Week in maart van dit jaar gaf het OM een aantal voorbeelden van drone-overtredingen en de uiteindelijk opgelegde boetes.

Casus 1 ging om het buiten de daglichtperiode met een DJI Mavic Air 2S vliegen in de Schiphol CTR (tevens havengebied), betrokkene had zich ook niet ingeschreven als exploitant en had ook geen vliegbewijs. Hier zijn twee transactievoorstellen gedaan, die zijn geaccepteerd: 300 euro voor het vliegen in de Schiphol CTR (250 euro plus 50 euro verhoging omdat het buiten de daglichtperiode was) en 100 euro voor de niet-inschrijving als exploitant.

Casus 2 ging over het vliegen met een drone boven afgezet gebied i.v.m. een reanimatie bij de Rijksweg A28. De drone van het type DJI Mavic Air is een tijd lang in beslag genomen, maar werd bij de beslissing teruggegeven. De beslissing betrof twee transactievoorstellen: 500 euro voor het vliegen dichtbij een gebied waar een hulpdienst actief is en 250 euro voor het vliegen binnen 50 meter van de Rijksweg A28.

Casus 3 betrof een incident waarbij een 41-jarige fietsster in Katwijk ernstig gewond raakte aan haar oog als gevolg van een drone die in haar gezicht vloog. Volgens de dronepiloot werd zijn drone die hij op AliExpress had besteld door harde wind naar het fietspad geblazen. De man verklaarde geen weet te hebben van regelgeving. De kantonrechter besloot uiteindelijk geen boete op te leggen, omdat de dronepiloot zich zeer schuldbewust opstelde en uit eigen beweging een betalingsregeling had getroffen met het slachtoffer.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

10 gedachten over “Nieuwe boeterichtlijnen voor drone-overtredingen: dit moet je weten

  • Dan moeten de Handhaving meer TV kijken. Daar zie allen nog maar in woonwijken ze vliegen en boven druk bereden wegen.

    Beantwoorden
    • Ronald van Londen

      er zijn gevallen bekend bij sommige verzekeraars dat deze accepteren dat er met een drone kleiner dan 250 gram wel in een woonwijk gevlogen mag worden maar niet opzettelijke met reden om te gluren bij de buren toestaan, dus zou er wel in een woonwijk gevlogen mogen worden

      Beantwoorden
    • In een woonwijk mag met een drone onder de 250 gram gevlogen worden. En je weet niet of er een speciale vergunning is afgegeven voor drone vluchten tbv TV opnames.

      Beantwoorden
  • Marcus Kingma

    Het gaat tijd worden om de Drone weg te doen. De lol is er al een hele tijd vanaf en de Drone komt ook bijna niet meer van de grond hierdoor. Daarnaast is het zonde om elk jaar veel verzekeringsgeld te betalen voor iets wat bijna niet meer gebruikt wordt. De toegevoegde waarde van dronebeelden in een video is ook niet meer aan de orde, het nieuwtje is ervan af.

    Beantwoorden
  • De regels van de overheid spreken elkaar tegen. Zelf heb ik een Mavic Mini van 249 gram, van AliExpress, nog zonder BTW en zonder registratie. Op de eene pagina van de wetgever staat dat je hier “overal mee mag vliegen”. Dus ook boven een Natura 2000 gebied en boven mensen -nee, geen groepen, maar wanneer is er sprake van een groep?- etc, terwijl er op andere pagina het tegenovergestelde beweerd wordt. Uitprinten het eerst genoemde deel! Leg maar in je kofferbak. En op de kaart van de overheid met witte, oranje en rode gedeeltes is mij ook niet altijd duidelijk waar ik nu precies ben. Voor mij is het tot nu toe altijd bij een weglopende boswachter, een op de terugweg tegenkomende politieauto en vooral mensen die me aanspreken en foto’s van mij en m’n nummerplaat maken gebleven. Welke kat doe je hier kwaad mee? Alleen die hond van de buren. Maar zulke hoge boetes? Hoe zit dit in andere EG-landen waar we met vakantie gaan? Als mens zoek je altijd de randen van de wet op, toch?

    Beantwoorden
    • Net of je dronevliegen “nodig” hebt. Lekker andermans rust en privacy verstoren. Waarom zou je “de randen” van de wet willen opzoeken en een ander tot last zijn met je takkeherrie?

      Beantwoorden
  • Snap niet helemaal waarom iedereen zich zo druk maakt over de drone regels. Moet je je eens voorstellen dat er geen regels waren! Wat denk je dat dan zou gebeuren? Regels zijn er niet voor mensen te pesten ook al lijkt dat soms zo en sommige regels zijn niet altijd logisch maar daar wordt ook wel weer aan gewerkt. Heb nu 3 jaar een drone van <250Gr en mag daarmee best veel. Je mag niet overal vliegen en daar verander je niks aan wel mogen ze die gebieden eens goed onder de loep nemens 20km van een vliegveld niet mogen vliegen is natuurlijk absurd. Als je niet hoger dan 120 mtr mag s het volgens mij geen probleem als je 5km van het vliegveld weg blijft. Daardoor krijg je ook meer vlieg gebieden waar je kunt en mag vliegen. Soms is het ook wel eens handig mensen te laten zien wat je doet en wat je ziet. Veel voelen zich gelijk gekwetst in hun privacy die veel mensen al zelf weggeven door een mobiel en op google te zitten. Veel oude regels zijn nu bij veel mensen niet eens bekent. Zoals fotos maken in openbareruimte. En soms zijn mensen gewoon niet juist geinformeerd een drone is niet altijd het zelfde. Met het verstrijken van de tijd komen er ook weer nieuwe mogelijkheden weet ik bijna zeker zoals bvlos en met een DJI mini ofzo is het dan weer iets leuks. Ik zag wel laatst een belg uitleg geven van regels in belgie en die zijn zowat het zelfde alleen je betaald niks voor je registratie en vliegbewijs daar zijn ze hier in nederland weer snel mee geld verdienen en nu eens kijken wat het over 10 jaar kost. Ben namelijk ook zendamateur en in mijn begin koste heb niks nu 2024, €54.- p/j op 6 jaar bijna 80% omhoog gegaan. Dus als een drone nu €13,- p/j kost ga ik er gewoon vanuit dat ze dit ook weer als een geldmachine gaan zien en dat het over 10 jaar wel min €30.- p/j zijn. Dus met de regels heb ik minder problemen waar ik mee moeite mee heb dat je in nederland voor alles moet betalen. En dat veel regels bedacht worden door mensen die 8 uur achter een buro zitten en denkelijk totaal geen verstand hebben van een drone.

    Beantwoorden
  • Goed dat er regelgeving is , alleen zo zeer tegenstrijdige regelgeving , en ja het is wederom van de overheid de staatskas dik spekken , al 30 jaren in clubverband, jarenlang nergens een probleem over totdat de DRONE,S er waren werd het voor de doorgewinderde model piloot opgezadeld met nieuwe regelgeving van de ovrheid , dankzij jullie die dit hebben veroorzaakt

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier