‘Vlucht van 20 km per dronetaxi in Parijs gaat ongeveer 110 euro kosten’
Volgend jaar vinden in Parijs de Olympische Spelen van 2024 plaats. Het sportfestijn is voor liefhebbers van dronetechniek extra interessant, omdat er dan naar verwachting voor het eerst in Europe op commerciële basis dronetaxi’s met mensen aan boord gaan rondvliegen. Voor het eerst is er nu meer duidelijkheid over wat een enkele reis gaat kosten: ‘ongeveer 110 euro’, denkt ADP-topman Augustin de Romanet.
VoloCity
De dronetaxi’s in kwestie betreffen de VoloCity 2-persoons eVTOLs van het Duitse bedrijf Volocopter. Momenteel wordt er met man en macht gewerkt aan de benodigde certificering conform EASA SC-VTOL, om überhaupt met deze toestellen te mogen vliegen. De toestellen worden volledig elektrisch aangedreven en beschikken over 18 motoren. De kruissnelheid is ca. 90 km/uur. Het maximale bereik is ca. 35-65 km.
In eerste instantie moet de piloot nog aan boord zitten en er is dus slechts voor 1 passagier ruimte. Verder zullen de dronetaxi’s alleen op 2 vaste trajecten – bestaande helikopterroutes van elk rond de 20 km – ingezet kunnen worden. Van autonoom vliegen zonder piloot aan boord is dus nog geen sprake, dat is pas in een veel later stadium aan de orde.
Ticketprijzen
Een vraag die tot nu toe nog niet werd beantwoord, is wat de kosten voor een kaartje enkele reis zullen bedragen. In een interview met Aéroports de Paris (ADP)-topman Augustin de Romanet kwam hier onlangs voor het eerst meer duidelijkheid over.
Gevraagd naar de inzet van de VoloCity zei de ADP-topman namelijk het volgende: “Dit zijn kleine helikopters die op experimentele lijnen zullen worden getest. Vanaf de jaren 2028-2030 zal het gebruik hiervan wereldwijd exploderen. Voor de Olympische Spelen gaat het om experimentele vluchten. We zullen een paar duizend kaartjes verkopen tegen zeer redelijke prijzen. Denk aan ongeveer 110 euro.”
Omarming UAM
De uiteindelijke kosten voor een ritje per eVTOL dragen uiteindelijk sterk bij aan de publieke omarming van Urban Air Mobility. Bij te hoge ticketprijzen zullen de elektrische luchttaxi’s al snel gezien worden als elitaire vervoersmodaliteit, buiten het bereik van de gewone reiziger. Dit terwijl UAM juist alleen kan floreren bij voldoende publieke acceptatie: zonder publieke steun zal het lastig worden om plekken aan te wijzen voor stedelijke vertiports.
Ter vergelijk: een ritje met een Uber van luchthaven Charles de Gaulle naar de Eiffeltoren, hemelsbreed een afstand van ongeveer 20 km, kost tussen de 86 en 94 euro. De rit neemt afhankelijk van de verkeersomstandigheden een uur in beslag. Dezelfde rit zou per dronetaxi slechts 15-20 minuten duren en zou slechts een paar tientjes duurder zijn. Let wel; dit voorbeeld is vooralsnog fictief.