Nieuws

Einde in zicht voor dronekaartapplicatie AirMap

Gebruikers van de dronekaartapp AirMap moeten gaan omzien naar een andere app voor hun vluchtvoorbereiding. Op 22 juni 2023 wordt de app namelijk offline gehaald. Met name Amerikaanse gebruikers worden getroffen: via AirMap was het mogelijk om klaringen aan te vragen voor dronevluchten nabij luchthavens in de VS, ook wel LAANC genoemd.

Van eigen no-flyzones tot dronekaartapp

AirMap is voor veel dronevliegers van het eerste uur een bekende naam. Het betreft een app waarin dronevliegers een interactieve kaart kunnen opvragen waarin vliegvelden, natuurgebieden, no-flyzones en andere luchtruiminformatie te vinden is. Een beetje vergelijkbaar met GoDrone en Aeret, maar dan vooral gericht op Amerikaanse gebruikers. De app is ook buiten de VS bruikbaar om luchtruiminformatie te tonen.

Aanvankelijk had AirMap-oprichter Ben Marcus heel andere ideeën bij de app. AirMap begon namelijk als een dienst om een no-flyzone in te stellen boven je eigen huis of bedrijf. Die informatie zou dan gedeeld worden met dronefabrikanten, die de door gebruikers aangemaakte no-flyzones konden overnemen in hun geofencingsystemen. De app NoFlyZone werd echter geen succes en stierf en stille dood. De basis voor AirMap was echter gelegd.

Luchtruiminformatie in 3D gevisualiseerd.

Klaringen aanvragen

AirMap in de loop der jaren werd uitgebouwd tot een app die ook gebruikt kan worden om te communiceren met luchtverkeersleiders. Amerikaanse dronevliegers kunnen in de app een klaring aanvragen voor een dronevlucht nabij een vliegveld. Dat heet Low Altitude Authorization and Notification Capability (LAANC). Via deze functionaliteit kunnen luchtverkeersleiders ook omgekeerd contact krijgen met dronepiloten in de omgeving, bijvoorbeeld om een instructie te geven om te landen.

AirMap was één van de eerste drone-apps om deze embryonale Unmanned Traffic Management (UTM)-functionaliteit te implementeren. In Nederland kennen we met GoDrone een min of meer vergelijkbaar systeem: ook in deze app is het mogelijk om vluchtplannen in te dienen en pre-autorisaties voor dronevluchten in CTRs aan te vragen, alhoewel er dan altijd nog radiocontact met de verkeerstoren wordt vereist. Het Amerikaanse LAANC-systeem is wat dat betreft een stuk laagdrempeliger.

Ook in Nederland was AirMap bruikbaar als dronekaartapplicatie.

Dronevluchten belasten

In 2021 kwam AirMap flink onder vuur te liggen nadat het bedrijf het idee had geopperd om dronevluchten te gaan belasten. Op die manier zou er een nieuwe inkomstenstroom ontstaan voor overheden, om zodoende UTM-services (zoals die van AirMap) te kunnen bekostigen. Veel dronevliegers reageerden furieus op het idee en AirMap haalde het idee snel weer van tafel.

Toch had AirMap goed ingezien waar het naar toe gaat met UTM-services zoals die onderdeel zullen gaan uitmaken van U-space: uiteindelijk zullen dronevliegers moeten gaan betalen voor digitale dienstverlening, bijvoorbeeld voor dronevluchten in U-space-zones, de vraag is alleen nog hoeveel en op welke manier.

Overname door DroneUp

Doordat AirMap steeds meer moeite kreeg om inkomsten te generen, kwam de verdere ontwikkeling en ondersteuning van de app in gevaar. In december 2021 werd AirMap overgenomen door DroneUp, een bedrijf dat in de VS een netwerk van dronepiloten beheert, die voor allerlei missies ingeschakeld kunnen worden.

DroneUp maakt momenteel echter turbulente tijden door en onlangs maakte het bedrijf bekend zich alleen nog op de drone delivery-samenwerking met Walmart te richten. Mogelijk is deze strategische heroriëntatie aanleiding geweest voor DroneUp om de stekker uit AirMap te trekken.

Verklaring AirMap

AirMap is zelf met de volgende verklaring gekomen met betrekking tot het beëindigen van de applicatie:

“AirMap is in de loop van zijn legendarische geschiedenis vele malen geëvolueerd, van een app om vliegverboden boven uw huis te creëren tot een tool waarmee autoriteiten het luchtruim kunnen beheren en bewaken. De afgelopen maanden heeft ons team hard gewerkt aan het bouwen van een product van de volgende generatie. Onze nieuwe missie is het mogelijk maken van autonomie en buiten de visuele gezichtslijn vliegen op schaal.

Als onderdeel van deze nieuwe richting hebben we de moeilijke beslissing genomen om de AirMap-applicatie op 22 juni 2023 af te sluiten. Dit is geen beslissing die we lichtvaardig nemen. We begrijpen de betekenis die AirMap voor zovelen heeft, en we willen de hele AirMap-gemeenschap gewoon bedanken voor hun jarenlange inzet, bijdrage en veilig vliegen.

LAANC autorisaties zijn uitgeschakeld. Als u een autorisatie heeft met de status In behandeling of Geaccepteerd die is ingepland vóór de sluitingsdatum, heeft deze wijziging geen invloed op u. Als u een autorisatie heeft met de status In behandeling of Geaccepteerd die is gepland na de sluitingsdatum, neemt ons team contact met u op om de volgende stappen te bespreken.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

3 gedachten over “Einde in zicht voor dronekaartapplicatie AirMap

  • Hans Geurtsen

    Voor de VS is B4UFLY een (beter) alternatief. Buiten de VS was AirMap al niet betrouwbaar genoeg.

    Beantwoorden
  • Zoiets als LAANC in Nederland zou geweldig zijn! Het is dan ook mogelijk om in gebieden te vliegen die nu (veelal onterecht) verboden zijn.
    Dat dat geld gaat kosten is onvermijdelijk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier