Nieuws

België heeft primeur met bloedtransport per passagiersdrone

In België heeft dinsdag een eerste proefvlucht plaatsgevonden met een dronetaxi. Aan boord van de tweepersoons EHang 216 AAV waren echter geen passagiers, maar donorbloed. De proefvlucht maakt deel uit van een project om medische transporten door drones mogelijk te maken. Op termijn kunnen medische helikoptervluchten mogelijk worden vervangen door dronevluchten, met veel minder CO2-uitstoot tot gevolg.

Medisch transport

De experimentele dronevlucht vond plaats in het luchtruim van testcentrum DronePort in het Limburgse Sint-Truiden. Het toestel legde daarbij een afstand van een kilometer af, met tien bloedzakken (50 liter in totaal) aan boord. De dronevlucht volgde een vooraf vastgestelde vliegroute. Observers op de grond hielden alles nauwlettend in de gaten en stonden stand-by, maar ingrijpen was niet nodig. Bij de medische proefvlucht waren ook ook het Belgische Rode Kruis en de Belgische burgerluchtvaartautoriteit (DGLV) betrokken.

De drone in kwestie is een EHang 216 AAV, gebouwd door de Chinese dronefabrikant EHang Holdings Limited. Het gaat om een tweepersoons eVTOL dronetaxi met 16 elektromotoren. Het toestel heeft een kruissnelheid van 130 km/u en kan tot 30 minuten in de lucht kan blijven. De vlucht werd uitgevoerd onder supervisie van Helicus, een in België gevestigd bedrijf dat dronetoepassingen en technologieën voor medisch transport ontwikkelt. Dit bedrijf leverde ook de Command & Control-technologie.

Primeur

Volgens Mikael Shamim, CEO van Helicus, was dit de eerste keer dat dit type drone de lucht in ging in België, en de eerste keer in Europa dat het werd gebruikt voor medisch transport. “Tot nu toe heeft geen enkel luchtvaartuig van dit type zo dicht bij de bebouwde omgeving mogen vliegen”, zei hij. Volgens Shamim is de goedkeuring “essentieel om de volgende stap voor te bereiden op effectief gebruik voor medische toepassingen in alledaagse omgevingen.”

De tweepersoons EHang 216 Autonomous Aerial Vehicle (AAV) werd voor het eerst aangekondigd in februari 2018, als opvolger van de eenpersoons EHang 184. Kort daarna werden de eerste bemande en onbemande testvluchten uitgevoerd in China en in april 2018 vond een korte testvlucht plaats in de Amsterdam Arena. Inmiddels is EHang met meerdere landen in gesprek voor wat betreft de levering van EHang 216 AAV’s voor toeristische rondvluchten.

‘Goedkoop en milieuvriendelijk’

“Drones maken het mogelijk om complexe missies uit te voeren met een efficiëntie die voorheen ongekend was, terwijl ze tegelijkertijd goedkoop en milieuvriendelijk zijn”, zegt vicepremier en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. “Sommige missies die met helikopters of lichte vliegtuigen worden uitgevoerd, kunnen nu door drones worden uitgevoerd, wat de CO2-voetafdruk van deze missies sterk vermindert. Daarom willen we als overheid de ontwikkeling van de dronesector in België bevorderen door een wettelijk kader te creëren en eenvoudige, toegankelijke procedures te ontwikkelen voor wie deze sector wil ontwikkelen.”

Er is echter nog veel werk aan de winkel op Europees niveau voordat dergelijke drones effectief medisch transport kunnen uitvoeren. Volgens Sint-Truidense wethouder en Europarlementslid Hilde Vautmans is de EU daar momenteel mee bezig. “Maar zoals je ziet gaan technologie en innovatie sneller dan regelgeving. We moeten er in Europa toch voor zorgen dat we de ontwikkeling van deze technologie en innovatie kunnen volgen, want de toepassingen hier kunnen enorm zijn.”

(bronnen: Belga News Agency, Flows, DronePort)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier