Drone levert volautomatisch goederen af bij windmolen op zee
Het Deense transport- en logistiekbedrijf DSV en energiemaatschappij Ørsted hebben een succesvolle test uitgevoerd met het per drone afleveren van goederen bovenop een windmolen op zee. Het doel is om te onderzoeken of vrachtdrones zinvol ingezet kunnen worden om reserveonderdelen en gereedschappen vanaf de kust naar windmolenparken te transporteren. Daarbij werken DSV en Ørsted samen met droneleverancier RigiTech en de Deense operator Holo.
Duurzame logistiek
Ørsted heeft de ambitieuze doelstelling om tegen 2025 klimaatneutraal te zijn en onderzoekt om die reden nieuwe manieren om de beschikbaarheid van windmolenparken te vergroten en de koolstofemissies van logistieke diensten te verminderen. DSV streeft er constant naar om innovaties door te voeren en zijn logistieke diensten te optimaliseren. Daarom zijn de twee toonaangevende Deense bedrijven vorig jaar een project gestart om de rol te onderzoeken die vrachtdrones kunnen spelen in duurzame logistiek voor offshore windmolenparken.
Offshore windmolenparken liggen doorgaans ver van de kust verwijderd, en de servicetechnici en noodzakelijke reserveonderdelen worden meestal per schip vervoerd. Technici brengen hun gereedschap en de meest gebruikte onderdelen voor de windturbines mee, maar als speciale reserveonderdelen nodig zijn, moeten ze terug naar de wal om ze te halen. Dit is zowel kostbaar als tijdrovend, en reparaties worden vaak uitgesteld tot de volgende dag. Als alternatief kunnen vrachtdrones logistieke ondersteuning bieden, vooral voor kleine reserveonderdelen, wat bijdraagt aan een veel snellere herstart van windturbines.
Klaus Baggesen Hilger, Hoofd Operaties Digital & Innovatie bij Ørsted, zegt:
“Bij Ørsted onderzoeken we voortdurend nieuwe mogelijkheden om de stilstand van windturbines te minimaliseren en de productie van hernieuwbare energie te vergroten. Samen met DSV heeft Ørsted een initiatief gelanceerd om het magazijn voor reserveonderdelen dichter bij de servicetechnici te brengen, zodat de windturbines sneller weer online gaan. Door snel en efficiënt de benodigde reserveonderdelen voor reparaties te leveren, kan de stilstand van windturbines worden verminderd, waardoor de productie van schone energie wordt verhoogd. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan transport per schip verminderd, evenals de koolstofemissies van de exploitatie van offshore windmolenparken.”
Onderdelen droppen
De overzeese proeven zijn de eerste in hun soort. In eerste instantie vloog de drone met onderdelen aan boord van de operationele basis van Ørsted in de haven van Grenaa naar het offshore transformatorstation op 25 km uit de kust. Bij de meest recente testvluchten werd aangetoond dat het ook mogelijk is om de drone volledig automatisch onderdelen te laten droppen bovenop een windmolen.
DSV heeft de diensten ingeschakeld van de Zwitserse droneleverancier RigiTech en de Deense operator Holo, die beide gespecialiseerd zijn in autonome mobiliteitsoplossingen. De vluchten worden uitgevoerd met een elektrisch aangedreven eVTOL delivery drone met een bereik van 100 km en een laadvermogen van 2,5 kg.
Yesterday, as part of our cargo drone project with @Orsted, we performed a successful test, delivering cargo to the top of a windmill with an autonomous drone.
Read more about the project: https://t.co/6qNUzn9wTr #Transport #Logistics #Innovation #Drone pic.twitter.com/prOIJeRyAL
— DSV – Global Transport and Logistics (@DSV_global) June 29, 2023
(foto’s: RigiTech)