Review

DJI Air 3 review: revolutionaire telelens en toekomstvast, maar fotokwaliteit blijft achter

De drone-industrie is in een rap tempo geëvolueerd, waarbij het niet alleen draait om camera’s en vliegcapaciteiten, maar ook om regelgeving, zoals de Cx-classificatie in Europa. In deze review duik ik, Alexander Kooistra van Movere Media, in de pas verschenen DJI Air 3, die indruk maakt op vele fronten. Echter, als het op fotograferen aankomt, laat deze nieuwe drone enkele steken vallen.

DJI Air 3: 4e generatie Air

Deze review wordt je aangeboden door Movere Media

De naamgeving van de DJI Air 3 is eigenlijk een beetje misleidend. Feitelijk gaat het om het vierde model drone in de Air-serie. In 2018 werd de eerste generatie Mavic Air gelanceerd. In 2020 volgde de Mavic Air 2, die toen van Dronewatch het predicaat ‘meest veelzijdige drone’ kreeg. De Air 2S, die in 2021 het levenslicht zag, was de derde generatie Air. En met de DJI Air 3 zijn we dus aanbeland bij de vierde generatie Air. Volg je het nog?

Je kunt de DJI Air 3 zien als de middelste telg in de huidige drone line-up van DJI, tussen de DJI Mini 3 (Pro) en DJI Mavic 3 (Pro). Een interessant gegeven is dat je met al deze drones in Open subcategorie A1 mag vliegen (uitgezonderd de DJI Mavic 3 Pro, die heeft vanwege zijn iets hogere gewicht namelijk een C2-label). Het is dus voor het eerst dat je kunt kiezen uit drie DJI-modellen die klaar zijn voor de striktere eisen aan drones zoals die vanaf 1 januari 2024 van toepassing zijn.

DJI Air 3: Introductie

De DJI Air 3 is een compacte cameradrone die als eerste in deze serie is uitgerust met een dubbele camera. Naast het gebruikelijke groothoekperspectief, brandpuntsafstand 24mm, kun je fotograferen en filmen met een telecamera die voorzien is van een 70mm lens. Daardoor kun je een onderwerp groter in beeld brengen zonder dichterbij te hoeven vliegen. En tijdens het filmen kun je profiteren van het filmische parallax-effect, voor meer dieptewerking in je beelden.

Dat alles is verpakt in een toestel met inklapbare armen. Vergeleken met de voorganger DJI Air 2S zijn er een aantal verbeteringen. Zo biedt de DJI Air 3 een langere vliegtijd, obstakeldetectie rondom, en een verbeterde videoverbinding. Nadelen zijn er ook. De 1” sensor heeft het veld moeten ruimen voor twee kleinere sensoren. En de drone wordt minder compleet geleverd. Bovendien is de DJI Air 3 niet bruikbaar met oudere controllers, waaronder de DJI RC Pro.

De DJI Air 3 is de grootste en zwaarste drone tot nu toe in de Air-serie. Met zijn 720 gram is de Air 3 bijna drie keer zo zwaar als de Mini 2 en Mini 3. Vergeleken met de Air 2S is de Air 3 in totaal 125 gram zwaarder. Dankzij het C1-label mag de drone gebruikt worden in Open subcategorie A1. Het overvliegen van niet-betrokken personen moet dan wel worden voorkomen.

DJI Air 3, DJI Air 2S, DJI Mini 2 op elkaar
De DJI Air 3 is wat groter dan voorganger Air 2S en bijna 3x zo zwaar als de Mini 2.

Waarom de DJI Air 3?

Het C1-label en de toevoeging van een telelens maken de DJI Air 3 een interessante drone voor mij. Na de Phantom 4 ben ik uitgekomen op de Air 2S en die voldoet nog altijd heel erg goed. De foto’s zijn prachtig en qua filmopties biedt die drone alles wat ik nodig heb. Het beeld voelt organisch aan en de combinatie van een 1” sensor en een fotoresolutie van 20 MP is volgens mij een sweetspot, later daarover meer. Er ligt ook nog ergens een DJI Mini 2, maar die heeft al heel lang geen daglicht meer gezien.

Natuurlijk heb ik ook gekeken naar de Mavic 3 Pro met mooie langere lenzen en fijne softwarematige toevoegingen. En juist op dat gebied prikkelt de Air 3 mijn nieuwsgierigheid: een telelens voor een sterker parallax-effect en de mogelijkheid om meer afstand te bewaren tot sommige onderwerpen of gebieden in combinatie met een C1-label lijken mij een goede en toekomstbestendige investering.

De inzet van drones ligt voor mij ongeveer voor 70% voor film en 30% fotografie. Veelal recreatief, maar zo nu en dan ook zakelijk voor mijn eigen filmbedrijf.

In deze review bespreek ik de DJI Air 3 Fly More Combo, met DJI RC 2. Met de Fly More Combo koop je een complete set waarmee je serieus aan de slag kan. Zo ook in dit geval. De combo bestaat uit:

  • Air 3 drone
  • RC 2 controller
  • Drie accu’s
  • Charging hub
  • Drie sets propellers
  • Usb-kabel
  • Draagtas
Inhoud DJI Air 3 Fly More Combo
De inhoud van de DJI Air 3 Fly More Combo

Bij mijn andere drones heb ik de traditionele controller waarbij de telefoon als scherm dient, bij deze combo zit de nieuwe DJI RC 2. Dus eindelijk een ingebouwd scherm.

DJI RC 2 smart controller
De nieuwe DJI RC 2 met ingebouwd display.

Opvallend is dat er geen ND-filterset wordt meegeleverd. Dat is in mijn ogen een misser omdat we te maken hebben met lenzen waarvan het diafragma niet is aan te passen. Bij zonnig weer krijg je zonder ND-filters hele korte sluitertijden en dus bij bewegend beeld nogal ‘hakkelende’ frames. Bij zeer zonnig weer kan ik me zelfs voorstellen dat het beeld overbelicht raakt. Dus reken nog € 89 extra voor een setje ND’s.

DJI Air 3 ND-filterset
Helaas wordt de DJI Air 3 Fly More Combo zonder ND-filters geleverd. Die zul je dus nog los moeten aanschaffen.

Als je nog geen adapter hebt liggen, zul je die ook nog even moeten aanschaffen. Let er op dat deze voldoende vermogen heeft, anders duurt het opladen van de accu’s zeer lang.

Eerste indruk en vliegprestaties

De drone is eenvoudig in gebruik en voelt degelijk aan. De meegeleverde tas is net wat aan de krappe kant maar in principe kan je met de inhoud van de Fly More Combo op pad, en dan passen de ND-filters er ook nog bij.

De draagtas van de Fly More Combo biedt net genoeg plaats voor drone, controller, accu’s en ND-filters.

Dankzij de nieuwe RC2 controller ben ik in no time airborne. De drone en controller starten snel op en de RC 2 heeft al heel snel voldoende satellieten gevonden. Als ik meerdere vluchten uitvoer, laat ik de propellers op de motoren zitten. Die gaan eraf na een dagje vliegen.

De DJI Air vliegt stabiel en maakt weinig geluid
De DJI Air 3 maakt relatief weinig geluid en vliegt stabiel, ook bij meer wind.

Het formaat van de drone is voor mij prima. Net wat groter dan de DJI Air 2S en ook wat zwaarder, maar hij vliegt daarom ook weer een stuk stabieler. Met hyperlapses in pittige wind hoeft mijn edit-suite maar heel weinig te doen aan stabilisatie.

Wat opvalt is de plaatsing van de sensoren rondom. Die kunnen nu obstakels in alle vliegrichtingen detecteren. Ik heb dit getest door met een gemiddelde snelheid in verschillende richtingen op een object af te vliegen, maar de drone houdt in alle gevallen afstand. De geluidsproductie valt mee, niet irritant luid.

DJI Air 3: sensor voor obstakeldetectie
De DJI Air 3 is uitgerust met meerdere sensoren voor obstakeldetectie rondom.

De ‘killer feature’ op papier is de dubbel uitgevoerde camera. Een 24mm lens met f/1.7 en een langere 70mm lens met f/2.8, beide met dezelfde sensor. Dit is een van de belangrijkste redenen voor mij om de Air 3 aan te schaffen. De toevoeging van een langere lens geeft een compleet nieuw perspectief en kan helpen onderwerpen meer te isoleren en geeft een dynamisch beeld bij beweging door meer compressie tussen voor en achtergrond. Bijkomend voordeel: je kan meer afstand bewaren tot objecten of personen. Filmen kan met beide camera’s in 10 bits D-Log M.

Doordat de gimbal behoorlijk vooruit steekt, kan deze ook vrij ver omhoog tilten. Dat kan heel fijn zijn bij hoge objecten.

De dubbele camera van de DJI Air 3, met 24mm lens en 70mm lens
De dubbele camera van de DJI Air 3 is de ‘killer feature’ van deze drone.

De 46 minuten vliegen per accu die DJI claimt haal ik niet, maar zo tegen de 40 minuten lijkt me niet onrealistisch. Ik vlieg dan niet op de sportstand en ben redelijk effectief met mijn vluchten. Eerst de shots bedenken, dan pas de lucht in en filmen of fotograferen. De langere accuduur ten opzichte van de Air 2S is fijn. De accu’s van mijn Air 2S zijn na 25 minuten echt wel leeg.

Laden gaat ook lekker snel. Dat kan in de meegeleverde laaddock (adapter zelf aanschaffen, maar die had ik al zat liggen) of door een accu in de drone zelf op te laden. Met een stevige adapter gaat dat best vlot (binnen 45 minuten voor 1 accu met een 100 Wh lader). Een leuke nieuwe feature van de charging hub betreft de mogelijkheid om de resterende accucapaciteit van deels leeggevlogen accu’s over te dragen op de nog meest volle accu.

DJI Air 3 charging hub en accu's
De charging hub kan drie accu’s na elkaar opladen. Je moet nog wel zelf zorg dragen voor een adapter.

Software en functionaliteiten

De DJI Air 3 biedt een aantal nieuwe features die we ook kennen van de Mavic 3, zoals waypoint vliegen en cruise control. Ook zijn er meer instelmogelijkheden gekomen in de software. Ik bespreek een aantal van de meest in het oog springende features:

Waypoints

Super handige feature! Vliegen en filmen volgens je eigen gemaakte pad. En die zijn herhaalbaar! Stond hoog op mijn lijstje met wanna-have features. Ga ik gebruiken voor: Natuur door de seizoenen heen, bouwprojecten vastleggen, dag/nacht afwisselen… etc. etc. Echt heel blij mee.

Sharpening en ruisonderdrukking

Sharpening in video kan erg irritant zijn. Typisch een dingetje waar een niet zo kritische gebruiker heel blij mee kan zijn: ‘superscherp’. Maar eigenlijk voegt het ongewenste informatie toe en bakt die in. Video is al vaak wat aan de digitale en te scherpe kant. Mooi dat ik die nu kan verminderen. Als het nodig is voeg ik sharpening toe in de edit.

Cruise control

Door de jaren heen heb ik, al zeg ik het zelf, aardig leren vliegen. Toch is het handig dat ik nu met een druk op de knop cruise control kan activeren. Alle inputs zoals richting, snelheid, tilt worden dan vastgezet en de drone vliegt zelfstandig door. Dit werkt voor mij heel goed met een shot als bijvoorbeeld ‘orbit’.

ActiveTrack

De meeste vliegbewegingen voer ik handmatig uit, maar ActiveTrack is redelijk bruikbaar. Point of interest en Spotlight gebruik ik regelmatig. Zo nu en dan verliest de drone wel een overduidelijk herkenbaar onderwerp tijdens een vliegbeweging. Met name als het onderwerp ver weg is, of te klein in het frame. ActiveTrack werkt nu ook bij filmen in D-log en met beide camera’s!

Intelligente vliegfuncties

Deze gebruik ik eigenlijk nooit en heb deze ook niet getest met de DJI Air 3.

Cameraprestaties: video

Filmen die ik altijd in 10 bits D-Log M. Dat biedt de beste kwaliteit en omdat ik alle edits zelf doe in een dedicated edit suite is correctie zo gedaan. De beelden zijn iets te verzadigd dus ik haal er wat kleur uit. Fijn is dat er geen verschil in cropfactor zit tussen 25p of 50p filmen. Wat opvalt is dat zodra er licht op de lenzen valt, het contrast snel slechter wordt. Dit zal een combinatie zijn van de lens en een vrij kleine sensor. Overall zijn de beelden goed en die telelens is fantastisch om te hebben. Ik moet me inhouden om niet overal een soort Michael Bay-draai omheen te maken ;).

Kleur is niet helemaal gelijk van beide camera’s maar dat is eenvoudig te corrigeren. Zowel 50p als 25p leveren goede plaatjes op. Ik ben wel blij dat ik een setje ND-filters heb weten te bemachtigen, die absoluut noodzakelijk zijn met lenzen waarvan het diafragma niet is aan te passen. Sinds de Air 2S ben ik gewend om de belichting met ND’s in de hand te houden, maar ik heb liever een instelbaar diafragma, zoals m’n oude Phantom 4 Pro had.

De optie om in 100 fps te filmen in 4K voor slow-motion beelden is solide. Ik kies er dan voor om een kortere sluitertijd te nemen dan in 25p zodat de frames mooi crisp zijn. Dus ook dat is wel een welkome toevoeging. Opnames bij schemerlicht zijn voor deze sensorgrootte prima. In dergelijke beelden is in onderstaande voorbeeldvideo  verder geen ruisreductie toegepast.

Cameraprestaties: fotografie

De drone fotografeert met maar liefst 48 megapixels! Leuk op papier en voor de consumenten die voor specs gaan. Hier zit voor mij wel de achilleshiel van deze drone. De sensor is simpelweg te klein om mooie beelden te maken op een dergelijke resolutie. Moire, purple fringing, ruis… het plaatje weet mij niet te imponeren. Ik heb het vermoeden dat er heel veel software- en hardware-trucjes zijn uitgehaald om tot het getal van 48 MP te komen. Alle foto’s maak ik in DNG RAW, dus ik heb het niet over JPG-bestanden. Maar zodra ik overschakel naar 12 MP dan zijn deze problemen verholpen.

Dat verklaart ook waarom dit niet speelt in de video-mode, die heeft voor 4K geen extreme resoluties nodig. Op hoge fotoresolutie zie ik rond delen met hoog contrast een helder paarse lijn en gloed. Die is een beetje te reduceren in Lightroom en heb daar ook een preset voor aangemaakt. Maar dan nog… in takken, rond fijne patronen en bij glimmend metaal blijft het zichtbaar. De foto’s van de Air 2S zijn overduidelijk beter. Die voelen organisch, zijn scherp van hoek tot hoek, hebben minder ruis en vertonen geen purple fringing. Dat is ook logisch want de sensor is groter en de resolutie lager. Dus nu met de Air 3 heb ik minder goede foto’s die ook nog eens enorm groot zijn:

RAW bestandsgrootte:

DJI Air 2S (20 MP): +/- 40 MB
DJI Air 3 (12 MP): +/- 25 MB
DJI Air 3 (48 MP): +/- 97 MB

Voorbeeldfoto: 48 MP

DJI Air 3 48 MP voorbeeldfoto
(klik voor vergroting)

Voorbeeldfoto 2: 48 MP

DJI Air 3 48 MP voorbeeldfoto
(klik voor vergroting)

Voorbeeldfoto: 12 MP

DJI Air 3 12 MP voorbeeldfoto
(klik voor vergroting)

Voorbeeldfoto: 48 MP, 3x (70mm), HDR

DJI Air 3 - 48 MP, 3x, HDR voorbeeldfoto
(klik voor vergroting)

Voorbeeldfoto’s: 24mm (1x) en 70mm (3x), vanaf zelfde hoogte

DJI Air 3 - 1x en 3x tele vergeleken
(klik voor vergroting)

Voorbeeldfoto: 48 MP, tegenlicht met HDR

DJI Air 3 48 MP HDR voorbeeldfoto
(klik voor vergroting)

Voorbeeldfoto’s: links Air 3, rechts Air 2S (crop)

DJI Air 3 vs DJI Air 2S voorbeeldfoto (crop)
(klik voor vergroting)

Voorbeeld: DJI Air 3 360º panoramafoto

Conclusie

De DJI Air 3 is een prima en veelzijdige drone, met fijne nieuwe features en een super controller. De drone presteert alleen teleurstellend als het gaat om fotografie. Voor iemand die alleen wil filmen lijkt me dit de perfecte ‘betaalbare’ drone. En toekomstbestendig, dankzij de C1-droneklasse.

Maak je veel foto’s en vind je het leuk die te bewerken? Dan is de DJI Air 2S echt een koopje op dit moment. Maar dan zit je in januari 2024 weer met de nieuwe classificaties (de Air 2S heeft geen Cx-label)… Keuzes, keuzes, keuzes.

DJI had een ‘killer drone’ kunnen maken als ze niet gekozen hadden voor een absurde 48 MP fotoresolutie. Wat mij betreft zou 24 MP al meer dan zat zijn. Wellicht is het met firmware op te lossen alleen denk ik dat de oplossing komt in de vorm van de Air 3S 😉

Prijs en beschikbaarheid

De DJI Air 3 is onder andere te bestellen bij Bol.com en Cameranu. In deze review is de DJI Air 3 Fly More Combo met DJI RC 2 smart controller besproken. Bij Cameranu is de drone beschikbaar in de volgende configuraties:

DJI Air 3 (met DJI RC-N2 controller):  € 1.099,-
DJI Air 3 Fly More Combo (met DJI RC-N2): € 1.349,-
DJI Air 3 Fly More Combo (met DJI RC 2 smart controller): € 1.549,-

Optioneel: DJI Air 3 ND filterset: € 89,-

DJI Air 3: voor- en nadelen

DJI Air 3: Voordelen DJI Air 3: nadelen
  • Keuze uit twee brandpuntsafstanden: 24mm en 70mm equivalent
  • Beide camera’s ondersteunen 10 bits D-log M en HLG
  • Langere vliegtijd dan Air 2S, stiller dan Mavic 3
  • Fijne controller, stabiele videoverbinding (getest met RC 2)
  • Obstakeldetectie rondom
  • Waypoints en cruise control nuttige toevoeging
  • Camera kan ver omhoog tilten
  • C1-certificatie, dus basis vliegbewijs A1/A3 volstaat
  • Matige fotokwaliteit, zeker in 48 MP
  • 48 MP RAW-bestanden zijn erg groot
  • Alle uitvoeringen: geen acculader meegeleverd
  • Fly More Combo: geen ND-filters meegeleverd
  • Diafragma’s van beide camera’s niet instelbaar
  • Niet compatibel met DJI RC Pro
  • RC 2 controller (nog) niet te gebruiken met andere DJI-drones

DJI Air 3: Belangrijkste specificaties

  • Startgewicht: 720 gram
  • Accu: 4.241 mAh, 65W laadvermogen
  • Groothoekcamera: 1/1.3″ CMOS, 24 mm, f/1.7
  • Telefotocamera: 1/1.3″ CMOS, 70 mm, f/2.8, 3x optische zoom
  • Video: 4K/60fs HDR, 4K/100 fps slow motion
  • Videotransmissie: O4 (tot 10 km in CE-mode bij 1080p/30 fps)
  • Obstakeldetectie: omnidirectioneel
  • Vliegtijd: ca. 46 minuten
  • Horizontale snelheid: 19 m/s (in de EU)
  • Stijgsnelheid (max): 10 m/s
  • Daalsnelheid (max): 10 m/s
  • Geluidsproductie: 81 dB
  • EU classificatie: C1

Tekst en foto’s: Alexander Kooistra / Movere Media – redactie: Wiebe de Jager / Dronewatch

Summary
Review Date
Reviewed Item
DJI Air 3
Author Rating
41star1star1star1stargray
Product Name
DJI Air 3 Fly More Combo met DJI RC 2
Price
EUR 1549

Alexander Kooistra

Ervaren Motion Graphic Designer met een bewezen track record in de mediaproductie. Ervaren in cinematografie, fotografie, computeranimatie, motion graphics en 3D-animatie. Mede-eigenaar van Movere Media.

12 gedachten over “DJI Air 3 review: revolutionaire telelens en toekomstvast, maar fotokwaliteit blijft achter

  • RC zender met de antennes van de Air 3, zou nu ook nu ook de mini 3 pro ondersteunen. De mini 3 pro staat nu ook in mijn scherm om te koppelen..

    Beantwoorden
  • Die 48M is ook geen echte 48M maar een getruukte 12MP. Google “Pixel binning 48Mp”

    Beantwoorden
    • Dat klopt inderdaad Willem. Maar de gemiddelde koper zal dit zien als een 48mp sensor gezien alle uitingen van DJI etc. En met 12mp is het verschil voor iemand die wil fotograferen echt een stap terug t.o.v. de Air2s bijvoorbeeld. Native 12mp sensor, met ’trucjes’ naar 48mp.

      Beantwoorden
      • Vergeten te melden: een uitstekende review!!! Mijn complimenten daarvoor!

        Beantwoorden
  • Je schrijft: “De 1” sensor heeft het veld moeten ruimen voor twee kleinere sensoren.” Hoezo inleveren”?
    De Air 3 heeft:
    Groothoekcamera: 1/1.3″ CMOS, 24 mm, f/1.7
    Telefotocamera: 1/1.3″ CMOS, 70 mm, f/2.8, 3x optische zoom

    In mijn ogen is er niets ingeleverd maar zijn er juist betere lenzen op de Air 3..

    Beantwoorden
    • Henk,

      De sensor in dit geval, zeker voor fotografie, heeft veel meer invloed op de kwaliteit dan de lens. Ik durf ook niet te zeggen of de lenzen nu beter of slechter zijn. Dus het klopt: Je hebt nu twee cameras (lens + sensor) i.p.v. één. En de brandpuntafstand van beide is ook prima. Maar van een 1″ naar een 1/1.3″ stacked cmos sensor is op het gebied van beeldkwaliteit echt inleveren. De f2.8 lens in combinatie met de 1″ sensor van de Air2s wint hands down (nogmaals, voor fotografie). Ik heb bv gister nog eens foto’s gemaakt van het park met een grijs grindpad. Dat pad is paars en groen op een high res foto van de Air 3, niet te corrigeren. Air2s is zoals het hoort, scherp van rand tot rand zonder gekke effecten. Ik vind het zelf heel erg opvallend dat je in de reviews overal eigenlijk niemand ziet die het echt over foto’s heeft. Men duikt op de nieuwe features, specs en promo’s van DJI en herhaalt dat zonder in mijn beleving real life te testen en de diepte in te gaan.

      Maar zoals ook beschreven in de review: voor film is dit echt een aanwinst. Of het inboeten van kwaliteit en de zichtbare artefacten in de foto’s dusdanig storend zijn om deze drone niet te overwegen is een persoonlijke keuze. Hij biedt wel heel veel extras t.o.v. bv de Air2s. Can’t have it all, nog niet in ieder geval. Ik denk dat er wel eens een Air3s kan komen met twee 1″ sensoren 😉

      Ik zou deze drone zeker aanraden hoor. Alleen voor iemand die met name luchtfotografie doet zou ik wat anders kiezen.

      Beantwoorden
  • Ik blij dat ik me nog een Mavic 2 pro met smart controller heb kunnen kopen. Mijn mini2 kan ook met die smart controller werken.

    Deze drone zal het voor mij zeker niet worden. Voor mij is fotografie het belangrijkste.
    Een native 20 of 24mp resolutie is gewoonweg genoeg en liefst een diafragma dat je zelf kan instellen. Wil je meer gebruik dan photoshop of andere foto bewerkingssoftware om de resolutie op te trekken.

    Jammer dat consumenten niet inzien dat 48mp maar een verkoop praatje is en de native resolutie veel belangrijker is. 12mp is eigenlijk wat weinig.

    Nu ben ik sowieso overtuigd dat je beter niet de laatste of nieuwste drone koopt. Niet omwille van de prijs maar met nieuw materiaal ook veel firmwares en updates dat je telkens moet doen. Die drone zijn bij introductie gewoon niet af. Ook loop je minder risico op kinderziektes.

    Uiteraard heb je die C1 klasse problematiek. Nu kan ik zelf daarmee leven dat ik met de mavic 2 pro hier niet mag invliegen.

    Beantwoorden
  • Ronald Verhoog

    Mooi review maar ik ben het zeker niet eens met de stelling dat de fotokwaliteit achterblijft. In tegendeel zelfs…Ik heb meerdere drones. De Air 3, Air2S en de Mavic Pro 2. Getest met alle drones tegelijk op dezelfde locatie tegelijk met dezelfde hoogte zelfde weerbeeld etc… De Air 3 komt er met vlag en wimpel als beste uit dan de Air 2S met 1 inch sensor die duidelijker onscherper en waziger beeld geeft in de details. Foto’s van de Air 3 zijn zoveel malen scherper in de directe vergelijking en detail en de winnaar in mijn test is toch echt de Air 3 48mp! Verder is in de 48MP mode elke pixel i.p.v. in 1 kleur, in 4 kleuren verdeeld dus 4 kleinere pixels per pixel. Dat maakt 48MP (4x12MP). Zoek eens op het web naar Sony IMX586 sensor wat er gebruikt is waar je goed kun zien hoe de 48MP tot stand komt, niet softwarematig dus. Zit ook in de Mavic 3 Pro…. Voor nachtfoto’s moet je ook de Air 3 hebben met een 1.7 lichtsterke lens (1 van de lenzen) met 2.8 voor de Mavic Pro en 2.4 voor de Air 2s. Een lichtsterke lens maakt zeker het verschil! En last but not least is de Air 3 sneller als beide andere drones. Als je dat eenmaal gewend bent, wil je zeker niet meer terug. Jammer dat dit soort reviews een verkeerd beeld geeft t.o.v. de werkelijkheid. Ga zelf eens dezelfde test doen met meerdere drones w.o. de Air 3 en de Air2S en je zult snel je review wijzigen….

    Beantwoorden
    • Beste Ronald,

      Nog altijd vlieg ik zeer regelmatig met diverse drones en mijn conclusie is en blijft: fotos van de Air 3 zijn aanmerkelijk slechter dan de Air2S. Ik moet er denk ik ook even bij vermelden dat ik fulltime met beeldmateriaal werk, film en fotografie. En zodoende zie en werk ik dagelijks met allerlei beelden van heel veel verschillende bronnen (Arri, Sony FX en red camera’s, allerhande foto cameras met name fullframe en middenformat, gopro’s en 360 cams etc etc). Qua kleur en beeldinformatie heb ik wel enige ervaring in het beoordelen en verwerken daarvan. De review is zeker niet vanuit dit perspectief geschreven, en niet voor een professionele markt (alhoewel een fotograaf wel blij is met mijn advies denk ik).

      Ik ben heel benieuwd naar jouw directe vergelijkingen, maar ik durf te wedden dat ook in die beelden bij de air3 in hoog contrast delen allemaal mooie kleuren verschijnen die in het echt niet bestaan. Dat kan je trouwens in bovenstaande review ook zien in het geplaatste voorbeeld. Heb je de hele review gelezen? Rondom de bomen in dat voorbeeld komen paarse en groene vlekken die niet te zien zijn op de Air2s. Voor de review heb ik hele series directe vergelijkingen gemaakt en dus precies dezelfde scenes gefotografeerd. We gaan niet over een nacht ijs.

      Fotografeer je in raw? of Jpg? En ik ben benieuwd of je dan sharpening en saturatie in de air3 toevoegt. Dat is namelijk voor het optimale beeld een no go. Die sharpening is veel te agressief en maakt veel kapot. Als dat de scherpte is die je voor kwaliteit aanziet dan praten wij echt over hele andere zaken namelijk. In de review spreek ik over vergelijkingen van raw files. En je air2s fotos zijn wazig? Dan denk ik dat je contact moet opnemen met DJI. Ik heb het vermoeden, schiet me niet direct af, dat je toegevoegde scherpte en resolutie voor kwaliteit aanziet. En simpelweg de moire/artiufacten waarover ik spreek niet kent en dus niet kan identificeren in je fotos. Nogmaals, dit is een aanname van mij. Maar maak eens bij zonnig weer een foto met veel hoogcontrast element. Witte autos, boomtoppen tegen de lucht etc. Bekijk in lightroom, capture one of wat je ook maar gebruikt eens naar die gebieden. Dan zal je zien dat die witte auto ineens een paarse rand heeft. Heel speciaal. Zo heb ik bv een grindpad dat ipv grijs in de foto groen en paars is 🙂 Veel detail, contrasten. Daar gaat het mis. Je ziet ook heel goed wat een betere sensor doet met dynamisch bereik. Schiet eens dezelfde ondergaande zon met de Air2s en de Air3.

      Wat bedoel je met sneller vliegen? Is veel sneller vliegen beter? De air3 is zwaarder dus dat kan ik zeker waarderen. Maar als je VLOS vliegt en shots vooraf bedenkt dan win ik voor filmen en fotograferen geen tijd door harder te vliegen.

      En ik ben bekend met de technische werking van de sensor en ook met de natuurkundige principes van het verwerken van licht en kleur. 48mp is een verkoop-term voor de consument, voegt verder hier niet veel toe. Vergelijk ook eens de 12 mp van de Air 3 met een 48mp… de 12 mp is schoon en zonder troep, de 48mp niet. Stiekem is het gewoon een 12 mp. Vandaar dat de Air3 ook niet op een hogere resolutie dan 4k kan filmen. Die sensor heeft niet meer mp. De 20 mp van de air2s kan dus wel op een hogere resolutie filmen. Heeft simpelweg met de hardware beperkingen van die sensor te maken.

      Voor filmen is de Air3 fantastisch. In die gevallen maak ik fotos met de air 3 en dan dus niet de air2s meebreng. Aardige snapshots zoals die sensor ze ook op een smartphone kan maken. Niet meer niet minder. Voor de gemiddelde consument meer dan genoeg, dat is wel zo. Maar de air2s heeft zoveel meer ruimte in de beelden en geen gekke effecten. Puur voor fotografie blijft dat de betere drone.

      Beantwoorden
      • Ronald Verhoog

        Helaas sta je er alleen in met je mening. Als je professioneel bezig bent met drones en beeld en filmmateriaal, zegt dat nog helemaal niets over je kunnen en goede beoordeling. Ik heb materiaal gezien van pro’s die om te huilen waren en iedere hobbyist dat beter zou kunnen.
        Mijn vergelijkingsmateriaal (ik heb ook nog overigens een Phantom 4 pro + dus 4 drones) zal ik zeker posten. Ik was toen ik de Air 3 kocht voor een week met beide drones onderweg om mijn mening te kunnen bepalen en blijf erbij dat de Air2S nog niet in de buurt komt.
        Kijk eens bij deze echte pro. https://www.youtube.com/watch?v=F8MhF53C9DE&pp=ygUkV09SVEggSVQgQUlSIDJTIHRvIERKSSBBSVIgMyAtIDEwODBw Ook een vergelijking en je ziet direct voordat de tekst in beeld komt welke de Air 3 betreft en ook deze zeer bekende reviewer kiest uiteindelijk voor de Air3 als upgrade t.o.v. de Air2s. Hij rept geen woord over artifacts of blue wringing in foto’s… vreemd he?? Ook ik heb al mijn materiaal teruggekeken en nergens ook maar iets kunnen ontdekken. Wat ik wel heb kunnen ontdekken is dat de Air 3 ook veel beter is met nachtfoto’s met de 1.7 lichtsterke lens (t.o.v. de air2s met 2.8…). Ook de rest is beter zoals de 360 pano’s, AEB shots..
        Wat AEB (HDR) shots betreft kun je met de laatste update in 48MP 5 shots maken wat super gedetailleerde HDR’s produceert. De beste consumenten drone in het midden segment is dus nog beter geworden.
        Wat ik bedoel met sneller vliegen? De stijg snelheid en snelheid is hoger en in mijn geval, ik doe veel (cruise) schepen heb je dat echt nodig. Voordat je het weet is het schip voorbij dus je moet snel je shots maken. Nu met de verbeterde accu kan ik zelfs ruim buitengaats vliegen. Het bereik is overigens ook veel beter.
        Ja, ik schiet altijd in Raw+JPG en ik heb de adobe fotografie suite dus lightroom en photoshop e.d.
        48MP voegt heel veel toe zelfs. Ieder die kan denken weet hoe hoger de resolutie hoe meer detail. Jij gebruikt termen als troep en stiekum is het gewoon..bla bla. Is dat professioneel?? Nee!

        Maar goed, we komen er niet uit. Ik zal als de tijd rijp is mijn review gewoon op facebook plaatsen als hobbyist wat ik ben (alhoewel ik ook vele opdrachten succesvol gedaan heb en ook vele prijzen gewonnen heb in het verleden).
        Ik vind het wel jammer dat jouw review mensen een verkeerd beeld geeft van de unieke fantastische fotografische eigenschappen van de Air 3!

        Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier