EASA: DJI Mini 3, Mini 3 Pro en Mini 2 SE krijgen C0-label
Het lijkt erop dat de DJI Mini 3, Mini 3 Pro en Mini 2 SE een C0-certificatie toegekend gaan krijgen. Dat blijkt uit een infographic op de website van de Europese luchtvaartautoriteit EASA. Drones met een C0-label kunnen gebruikt worden binnen Open subcategorie A1, en mogen dan zelfs boven mensen vliegen, zolang het niet om een menigte gaat.
Belang van C0
Het C0-label is weggelegd voor de kleinste en lichtste drones die in de Open subcategorie A1 gebruikt kunnen worden. Het gaat om toestellen die minder wegen dan 250 gram, niet hoger kunnen vliegen dan 120 meter ten opzichte van het punt van opstijgen, dusdanig ontworpen zijn dat ze het risico op verwonding minimaliseren en maximaal 50 meter van de piloot verwijderd raken tijdens gebruik van de follow me-modus. Als een drone aan al deze eisen voldoet, mag de fabrikant een C0-label toekennen.
Aan het vliegen met C0-drones worden minimale operationele eisen gesteld. Dat wil zeggen: geen basis vliegbewijs vereist, en niet-betrokken mensen mogen worden overvlogen – menigten uitgezonderd. Dat betekent dat C0-drones zeer breed kunnen worden ingezet, zelfs boven de bebouwde omgeving. Alleen: tot nu toe zijn er nog geen drones met een C0-label.
Alsnog C0
Naar nu blijkt komen de populaire DJI Mini 3, Mini 3 Pro en Mini 2 SE alsnog in aanmerking voor het C0-label. Op de website van EASA is namelijk een tabel verschenen waarin deze drones worden genoemd, zonder dat DJI hier officieel mededelingen over heeft gedaan. Desgevraagd laat een woordvoerder van DJI aan Dronewatch weten dat DJI hard werkt aan het certificeringsproces en dat gebruikers op de hoogte gebracht zullen worden zodra er informatie over het upgradeproces beschikbaar is.
Dat geeft enige zekerheid voor de toekomst. Het betekent dat deze drones ook na 1 januari 2024 in Open subcategorie A1 gebruikt kunnen worden. Er was namelijk wat verwarring over de MTOW (maximaal startgewicht) van de Mini-serie drones van DJI. Die ligt in theorie boven die 250 gram, ook al heeft DJI in dikke letters ‘249g’ op de betreffende drones gezet.
Proces
Vermoedelijk omvat de retrofit-update een firmware-update die bezitter van een DJI Mini 3, Mini 3 Pro en Mini 2 SE verplicht moeten doorlopen om in aanmerking te komen voor de C0-classificatie. Daarna stuurt DJI een sticker op die op de drone geplakt moet worden. Eerder richtte de dronefabrikant een soortgelijk traject in voor Mavic 3-bezitters, die dan een C1-label verkregen.
En de gewone mini 2?
@Ief De Laender,
Daar was ik inderdaad ook benieuwd naar aangezien het minimale wat verwacht wordt van een lichte drone om een C0 label te krijgen zoals bij de mini3 en mini2 se hetzelfde is als de dji mini2.
Hoe gaat het voor mensen die wel een vliegbewijs hebben en met een mini 3 pro Gana vliegen na de update???
Ik ga namelijk meermaals per jaar in de bergen, dan vlieg ik regelmatig hoger dan 120m van startpunt, wat niet hoger dan 120m van de grond betekend..
Ook zonder C0 mag je niet hoger dan 120 m boven het startpunt. Het verschil is dat je met een C0 drone gewoon niet hoger *kunt* dan 120m boven het startpunt.
Hi Willem,
Dat is geen antwoord op Thibault zijn vraag. Haha geweldig. Hij heeft zijn vraag ook wat vaag geformuleerd. Wat hij bedoeld is dat hij vaak hoger vliegt als hij bijv vanaf een berg start. Stel de berg is 1100 meter dan kun je vanaf daar ook maximaal 120 meter hoog vliegen. Het is nog altijd onduidelijk in de EU, stel je wilt van de berg naar beneden vliegen… mag dat dan wel. Want dan gaan we hier 1220 meter naar beneden.
Een drone met C0-label zal softwarematig worden begrensd op max 120 meter boven het punt van opstijgen. Er is geen sensor die de werkelijke hoogte tov de grond meet. Dus bij gebruik in de bergen kan dit een probleem zijn, als je tegen de flank van een berg wilt meestijgen.