Enquête: openstellen CTR’s voor Open categorie dronevliegers
Momenteel is een groot deel van Nederland ontoegankelijk voor dronevliegers in de Open categorie. Het gaat om de zogenaamde CTR-gebieden rondom de luchthavens Schiphol, Lelystad, Rotterdam, Groningen en Maastricht, die als rood gemarkeerde zones zijn terug te vinden op de dronekaart. In opdracht van het ministerie van IenW onderzoeken AirHub Consultancy en MovingDot nu de mogelijkheden om de CTR’s toegankelijker te maken.
Mogelijkheden verruimen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is bezig met nieuwe regels voor drones rondom de vijf civiele luchthavens in ons land, namelijk Schiphol, Rotterdam, Lelystad, Groningen en Maastricht. De bedoeling is om het gecontroleerde luchtruim rondom deze vliegvelden open te stellen voor dronevliegers in de Open categorie.
Daartoe wordt onder andere gekeken naar hoe andere Europese landen dit hebben geregeld. Ook verzamelt het ministerie meningen en ideeën van mensen in de drone-wereld om te helpen met deze nieuwe regels.
Enquête
Om de wensen en ideeën van hobbymatige en professionele dronevliegers in de Open categorie op te halen, hebben AirHub Consultancy en MovingDot een enquête opgesteld.
Ben jij actief in de Open categorie, en zou je ook graag willen vliegen in CTR-gebieden? Vul dan vóór 31 augustus de vragenlijst in. De enquête is anoniem, je persoonlijke gegevens worden dus niet opgeslagen.
Ik moet inloggen met mijn google account om (anoniem) een enquete in te vullen? Dat is heel bijzonder.
Het formulier kan zeker wel anoniem worden ingevuld. Kan het zijn dat je ingelogd bent bij Google? Dan moet je eerst even uitloggen.
Zojuist ingevuld, want de 25 km radius rondom vliegvelden kan volgens mij een stuk kleiner.
De enquete lezende krijg ik de indruk dat ze aan een veel te ingewikkelde oplossing zitten te denken op basis van voorwaardelijke toegang. Dit levert een ongewenste administratieve rompslomp waar niemand op zit te wachten.
Oplossing is niet zo ingewikkeld door simpelweg de veel te grote CTR’s qua omvang te verminderen (net wat Marco ook aangeeft). Wellicht nog te combineren met een iets wat minder vlak landingstraject voor inkomende vliegtuigen.
In Belgie is er een goed werkend systeem voor, waardoor ik al in brussel en antwerpen in ctr gebied heb kunnen vliegen, kunnen ze dit niet gewoon overnemen?
Heb zelf nooit begrepen waarom een ctr een ruime cirkel rondom een luchthaven is en waarom een rigide totaalverbod in plaats van differentiatie. Het overgrote deel van het civiele vliegverkeer vindt tenslotte plaats op aanvliegroutes op aanzienlijke hoogte en in het verlengde van start/landingsbanen. Als je in zo’n ctr woont mag je niet eens met je mini drone even je dakgoot inspecteren. Ook bij “straatverkeer” heb je verschillende niveaus van toegang. Zoals verbod voor vrachtwagens in een smal straatje en verbod voor voetgangers/fietsers op de snelweg om maar wat te noemen.
Volgens mij wordt de CTR rond vliegveld Eindhoven AirPort vergeten! Ik weet dat EHV ook een heel klein militair gedeelte heeft en dat de CTR b.v. ook Volkel (militair) afdekt, maar deze grote CTR is veruit de grootste van het land en b.v. al 3x zo groot als Amsterdam! Slaat echt helemaal nergens op.
Die CTR kan echt op een veilige manier heel veel kleiner.
Als professionale drone piloot en A-brevet in de modelbouw, heb ik in mijn omgeving drone “piloten” die geen vlieg ervaring hebben en zomaar een drone hebben gekocht zonder er bij stil te staan wat voor eventuele gevaren er zou kunnen ontstaan. Doordat er meer mensen zijn zoals hun zijn, die geen vlieg ervaring hebben, zou vliegen in CTR daardoor alleen maar gevaar op kunnen opleveren. Een “close look frome above” wie wil dat nu niet! En willen civiele piloten wel überhaupt feedback geven aan drone piloten? Ook het invullen van formulieren zie ik de hobbyisten niet doen. De professionele drone bedrijven en piloten hebben allerlei vergunningen/certificaten moeten afleggen, en nu zou je dan plot in de open categorie zomaar je gang gaan. Het is nu al in CTR Schiphol en Maastricht 1 drone in de lucht. Hoe gaan ze hier dan een oplossing voor bedenken? Voor de professionele drone piloten zal deze regeling een must zijn. Wij zijn al gewend om formulieren in te vullen. En wij weten ook waar en hoe laat de opdracht zal plaatsvinden. Dat zou dus betekenen dat ik met mijn rc Vario turbine Heli of modelvliegtuig op een open veld in CTR kan gaan vliegen! En dat bedoel ik dus … dat is met mijn ervaring uiteindelijk een No Go. Hopelijk is mijn mening duidelijk genoeg en anders lees is graag de reacties op mijn mening!
Enquete wel ingevuld maar ik sluit mij aan bij Marco en Labrador, verklein in eerste instantie eens de CTR gebieden. daarna kunnen we een keer kijken om specifiekere voorwaarden te stellen. Voor nu lijkt het mij goed om niet te vliegen naast een vliegveld, tenzij je een vergunning hebt gekregen.
Buiten dat vraag ik mij af waarom vliegveld Deelen een CTR gebied is en/of waarom het zo’n groot gebied is.
Beste Vincent.
Misschien heb je het al gegoogled? Maar dt is de reden dat CTR Deelen zo groot is!
Terlet ligt binnen de CTR van Deelen en ook gedeeltelijk binnen de ATZ. Tijdens het doordeweekse vliegbedrijf is Deelen regelmatig actief met oefeningen van helicopters, drones, etc.
Aan het begin van een vliegdag wordt er door de plaatsvervangend havenmeester (ddi/veldleider) contact opgenomen met de militaire verkeersleiding van DutchMil. Door DutchMil wordt vastgesteld welke sectoren Terlet die dag mogen gebruiken voor het zweefvliegen. Meestal wordt het gebruik van alle Terlet sectoren toegestaan en soms geldt er een beperking voor TERLET-D. Op sommige dagen wordt ook de CTR vrijgegeven. Indien de CTR wordt vrijgegeven, dan dien je – volgens de letter der wet – nog steeds vrij te blijven van de ATZ buiten de Terlet-sectoren. Deelen ATZ wordt gevormd door een cilinder met met een straal van 3,7 km rondom het referentiepunt van Deelen en een hoogte van 762 meter AMSL (above mean sea level).
Eens. Zelfde geldt in mijn beleving voor Lelystad.
Is de genoemde beleidsnota ook ergens in te zien?
Natuurlijk zijn er onverantwoordelijke vliegers die de dronegemeenschap geen goede dienst bewijzen met hun gedrag. Maar ik vind het slap om dat telkens weer als argument te gebruiken om zoveel te verbieden. Ze doen het toch, verboden of niet. en mestal weten ze het niet eens!
De regel van zoveel km rondom een vliegveld is te grof en het legt voor drones onterecht grote gebieden plat waar geen vliegtuig ooit zal komen, dus een versoepeling is zeker nodig. En ik ga ervan uit dat later ook militaire gebieden aan de beurt komen (gigabeperking Eindhoven/Volkel)
Verder ben ik, zoals zovelen, een impulsieve vlieger: ik heb altijd mijn drone bij en als ik ergens een leuke plek vind dan ga ik vliegen – tenminste na het raadplegen van GoDrone (Droniq in Duitsland), een check te doen m.b.t. privacy en te kijken naar eventuele biologische beperkingen zoals onlangs een broedende ooievaar.
Het wordt hoog tijd voor een systeem als LAANC in de VS en dat we uitgaan van de redelijk denkende drone vlieger i.p.v. de uitzondering.
Is er al verdere informatie bekend over het aanpassen van de CTR Schiphol voor de Open Categarie? Ik lees dat eea per 1 januari 2025 wordt aangepast. Klopt die informatie?