DJI-autopilot verschijnt binnenkort in zelfrijdende EV
Dronemaker DJI heeft grote plannen als het gaat om het leveren van technologie voor autonoom rijden aan autofabrikanten. De eerste autopilot van de divisie DJI Automotive, genaamd Shengxing Platform, wordt binnenkort geleverd aan boord van een in massa geproduceerde EV. Het bedrijf hoopt met deze autopilot de reiservaring van EV-bezitters te verbeteren door onder andere functies toe te voegen voor kaartloos navigeren en automatisch parkeren.
DJI Automotive
Wat hebben autonoom vliegende drones en zelfrijdende auto’s met elkaar gemeen? Beiden maken over het algemeen gebruik van geïntegreerde sensoren om een ruimtelijk beeld van de omgeving te verkrijgen, waarna het systeem de best mogelijke route uitstippelt, daarbij rekening houdend met dynamische obstakels en beschikbare informatie over de omgeving.
Om die reden is het niet vreemd dat dronemaker DJI haar expertise op het gebied van autonoom vliegen is gaan inzetten om producten te ontwikkelen voor zelfrijdende elektrische auto’s. Dat leidde in april 2021 tot de lancering van de divisie DJI Automotive. Ruim twee jaar later staat het bedrijf op het punt om voor het eerst een platform voor autonoom rijden te gaan leveren aan autofabrikanten: Shengxing Platform.
Shengxing Platform
Het Shengxing Platform werd voor het eerst onthuld tijdens het Electric Vehicle 100-congres in april van dit jaar. Het systeem biedt L2+ intelligente rijfuncties, waaronder autonoom rijden in stedelijk gebied. Het systeem werkt via visuele realtime perceptie en is niet afhankelijk van gedetailleerde kaarten of lidar. Het Shengxing Platform maakt in plaats daarvan gebruik van een verscheidenheid aan sensoren om de prestaties en veiligheid van het systeem in ongewone situaties verder te verbeteren.
Het Shengxing Platform beschikt over speciaal ontwikkelde hardware, waaronder door DJI ontwikkelde stereocamera’s. Deze kunnen net zoals menselijke ogen diepte waarnemen. De op deze manier verkregen afstandsinformatie wordt gebruikt om 3D-puntenwolken te genereren. Hierdoor kan het Shengxing Platform niet alleen elk type obstakel herkennen, maar ook een beter begrip krijgen van de omgeving, zonder afhankelijk te zijn van externe data zoals kaartgegevens of GPS.
Een ander belangrijk kenmerk van het Shengxing Platform is de integratie van BEV-perceptietechnologie voor rijden en parkeren, en het gebruik van OSP (Open Space Planning)-technologie. Hierdoor kan de autopilot beter anticiperen op onbekende wegen en parkeerplekken en daarmee de efficiëntie van autonoom rijden verhogen, terwijl de veiligheid wordt gewaarborgd.
Twee uitvoeringen
De standaarduitvoering van Shengxing Platform omvat 7 camera’s en biedt een rekenkracht van 32 TOPS. Het sensorpakket bestaat uit twee stereocamera’s met IMU’s aan de voorzijde, een monoculaire achteruitkijkcamera en vier panoramische fisheye-camera’s. Met zijn realtime perceptie en planningsvermogen, kan het systeem verschillende functies uitvoeren, zoals parkeerhulp, geheugenparkeren, geheugenrijden en snelle navigatie zonder dat er uiterst nauwkeurige kaarten nodig zijn.
De geavanceerde versie van het platform verbetert de rekenkracht tot 80 TOPS en bevat twee extra monoculaire camera’s met zijzicht. Met in totaal negen camera’s kan het taken uitvoeren zoals parkeerhulp, snelwegnavigatie en stadsnavigatie zonder dat er zeer nauwkeurige kaarten nodig zijn. Deze versie is in staat om autonoom te rijden op vaste routes in stedelijke gebieden.
Lancering aanstaande
De eerste in massa geproduceerde auto uitgerust met de basisversie van de Shengxing Platform zal binnen enkele weken officieel worden gelanceerd. DJI hoopt met deze nieuwe ontwikkeling de weg vrij te maken voor een grotere adoptie en implementatie van intelligente rijtechnologieën.
(bron: 大疆.com)