Pro

Medisch drone-initiatief maakt zich hard voor standaardisatie van bezorgdrones

De verwachting is dat drones in de toekomst een belangrijke rol kunnen spelen als het gaat om zorglogistiek. Maar dan moet wel voorkomen worden dat de benodigde infrastructuur wordt afgestemd op één merk of zelfs één type bezorgdrone. Dit om lock-in te voorkomen. Om die reden roept Medical Drone Service samen met een aantal internationale partners op tot standaardisatie en interoperabiliteit.

Lock-in

“Stel je een wereld voor waarin alleen Fokker 100’s kunnen opstijgen vanaf Schiphol. En dat KLM de enige Fokker 100-operator ter wereld is. Dus we bouwen een heel vliegveld voor die ene luchtvaartmaatschappij met dat ene vliegtuig en laten gewoon niemand anders toe. Dat zou toch volkomen krankzinnig zijn?”, zegt Simon Prent, Manager Drone Operations bij ANWB Medical Air Assistance.

Toch is dit de situatie op dit moment als het gaat om de ontwikkeling van dronebezorging. Allerlei fabrikanten werken aan drones die in staat zijn om (medische) goederen over te brengen, ondersteund door specifieke infrastructuur zoals verkeersleidingssystemen, geautomatiseerde landingsplaatsen en oplaadstations. Maar onderling uitwisselbaar zijn die drones en docking stations niet. Met als gevolg dat een bezorgdrone van de ene leverancier niet bruikbaar is in het drone delivery-netwerk van een andere fabrikant. Dat heet ook wel vendor lock-in.

Samenwerkingsverband

Iedere vorm van lock-in is ongewenst in de luchtvaart, dus ook als het gaat om de ontwikkeling van onbemande luchttransportoplossingen voor medische instituten zoals ziekenhuizen. Om zorglogistiek door middel van drones toekomstbestendig te maken, kan het nooit de bedoeling zijn dat een ziekenhuis of andere zorginstelling afhankelijk wordt van één dronefabrikant of leverancier, meent Prent.

Om die reden heeft het Nederlandse Medical Drone Service het samenwerkingsverband DORAI opgericht, samen met Helicus, Touring Club Suisse Drone & Vertical Mobility Academy, Delivrone, HUSI (Hellenic U-Space Institute) en AVIONORD. Het doel is om toe te werken naar een schaalbare toekomst voor de (drone)luchtvaart, gebaseerd op standaarden en interoperabiliteit. Deze worden dan verzameld en ontsloten door middel van openbare publicaties.

Eerste publicatie

Onlangs heeft DORAI een eerste publicatie aangekondigd, met betrekking tot minimumvereisten voor drones. Dit is een eerste versie die slechts de basis behandelt en vooral gericht is op (kleinere) medische drones, die ook bij wind en regen ladingen tot 2,5 kg kunnen vervoeren. De volgende versie zal meer omvatten en verschijnt in februari 2024.

Drone-operators worden opgeroepen om zich aan te sluiten en mee te denken. De verzamelde kennis en wensen worden dan gedeeld met dronefabrikanten en ontwikkelaars van ondersteundende technologie. Op LinkedIn is meer informatie te vinden over het initiatief.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier