Pro

Infrabel krijgt groen licht voor dronevluchten buiten het zicht: ‘mijlpaal voor spoorweginspecties’

De Belgische spoorwegbeheerder Infrabel heeft aangekondigd dat het de eerste autorisatie heeft ontvangen voor BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) drone-operaties ten behoeve van spoorwegtoepassingen. Deze toestemming vormt een belangrijke vooruitgang in de efficiëntie, veiligheid en innovatie van drone-operaties specifiek gericht op het beheer en onderhoud van spoorwegen. De eerste BVLOS-operaties vinden plaats in het Antwerpse havengebied.

Geautomatiseerde spoorweginspecties

Met de BVLOS-autorisatie kan Infrabel dronetechnologie inzetten voor inspecties langs de spoorzijde, monitoring en onderhoud, zonder beperkt te zijn tot het zichtveld van de operator. Dit opent nieuwe mogelijkheden voor het inspecteren van uitgestrekte spoortrajecten, waardoor de efficiency en dekking van inspecties drastisch kan toenemen.

Dankzij de vergunning wordt het onder andere mogelijk om geautomatiseerde spoorweginspecties uit te voeren vanuit docking stations. Deze droneboxen worden geleverd door DroneMatrix. De eerste BVLOS-operaties zijn al gestart op spoortrajecten in het havengebied van Antwerpen. Met deze ontwikkelingen kijkt Infrabel vol enthousiasme naar verdere mogelijkheden op het gebied van van spoorweginnovatie en digitalisering.

Deze prestatie is niet zomaar bereikt. Het is het resultaat van nauwe samenwerking met de Belgische burgerluchtvaartautoriteiten, spoorwegexperts en partners van het samenwerkingsverband BURDI. Het doel van dit Europese project is om de veilige integratie van drones in het luchtruim te bespoedigen, door middel van de implementatie van U-space-services.

Infrabel maakt gebruik van een dronebox van Dronematrix. Bron: BURDI

Nederland blijft achter

Terwijl België deze innovatieve stap voorwaarts maakt, blijft het BVLOS-vliegen in Nederland zeer beperkt mogelijk. Dit tot grote frustratie van de professionele dronesector in ons land, omdat de kansen en efficiëntieverbeteringen die BVLOS-vliegen in potentie met zich meebrengen maar niet tot wasdom komen. Met als gevolg dat de Nederlandse dronesector op achterstand komt te staan.

(bron: BURDI – coverfoto: Frans Berkelaar, CC-BY-SA)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier