Havenbedrijf Rotterdam zet in op drone-luchtverkeersleiding met U-space prototype
In de toekomstige haven van Rotterdam zullen drones een even vanzelfsprekend gezicht worden als schepen. Om zich voor te bereiden op deze verandering, heeft Havenbedrijf Rotterdam een U-space Airspace prototype gelanceerd. Dit gebied bestrijkt het ongecontroleerde luchtruim van Europoort en Maasvlakte en heeft tot doel inzicht te bieden in het beheer van het luchtruim, kansen te creëren voor drone-operators in de haven, en de effecten van luchtverkeersleiding voor drones te evalueren. Tevens wil de haven met dit prototype een voorbeeld zetten voor landelijke uitbreiding, zoals boven stedelijke gebieden.
Praktijkervaring opdoen
Het voornaamste doel van de proef met U-space is om praktijkervaring op te doen, en niet slechts in een gecontroleerde testomgeving. Dit betekent dat het systeem wordt ingezet in een live omgeving, zonder tijdelijke beperkingen zoals een TGB waarbinnen bemande luchtvaart wordt uitgesloten. Uiteindelijk wil U-space alle luchtruimgebruikers – bemand, onbemand en niet-coöperatief – elektronisch in kaart brengen om luchtruimconflicten te voorkomen. Hiervoor wordt het Unmanned Traffic Management systeem van Airwayz gebruikt.
Alhoewel er nog veel stappen gezet moeten worden voordat U-space volledig operationeel is, wil de haven alvast ondersteuning bieden aan de huidige drone-operators. Op dit moment zijn er al 40 commerciële drone-operators actief in het U-space gebied, waaronder enkele overheidsdiensten. Dankzij in april geïntroduceerde “area request forms” weet de haven welke operators waar vliegen, zodat zij elkaar kunnen contacteren wanneer er een conflict in de lucht kan gaan optreden; de zogenaamde pre-flight area deconfliction, de eerste van een set aan risicomitigerende maatregelen.
Aanvragen afhandelen
In deze beginfase van het prototype werkt de haven met aanvraagformulieren op de website. Operators dienen hun vluchtgegevens in, waarna het nieuw opgezette ‘Airspace Centre’ van de haven – bemand door Airspace Managers, de luchtverkeersleiders voor drones – controleert of er overlap is met andere aanvragen. Bij overlap worden operators met elkaar in contact gebracht voor een veilige afstemming. Daarnaast controleren de Airspace Managers dat alleen drones uit de Specific categorie, die een operationele autorisatie van de ILT hebben, in de haven vliegen.
Sinds de invoering van de area request forms is er een toename te zien in het gebruik ervan. Dit kan wijzen op groeiende bekendheid van het systeem, of een toenemend aantal dronevluchten in het gebied. Door het succes van deze formulieren werkt Airwayz nu aan een webapplicatie die het aanvraagproces nog soepeler moet maken. Vanaf de start in april dit jaar zijn er 130 vluchtgebieden aangevraagd, met meerdere vluchten in elk van deze gebieden. De vluchten variëren in type en gebruik, van inspecties en metingen tot marketingdoeleinden.
Toekomstige ontwikkelingen
Hoewel niet alle huidige operators U-space direct nodig hebben, zullen zij die complexere operaties willen uitvoeren in de toekomst er zeker baat bij hebben. Met het groeiend aantal vluchten wordt U-space steeds relevanter, vooral wanneer drones buiten het zicht (BVLOS) gaan vliegen zoals voor het bieden van delivery services aan schepen. De haven wil hierop voorbereid zijn en dit faciliteren. Begin oktober zullen alle drone-operators weer bijeenkomen bij het Havenbedrijf om de huidige voortgang en toekomstige stappen te bespreken.
Ik mis de stem van de hobbbyisten. Waarschijnlijk wordt het straks voor hobby droners totaal onmogelijk gemaakt.
Wordt het niet eens tijd om een belangenvereniging op te richten voor hobby droners?
Die is er al. De KNVvL.
Bij het evalueren van de rol van UTM (Unmanned Traffic Management) providers, moeten we overwegen of hun tussenkomst nog noodzakelijk is in het licht van moderne technologie. Drones zouden protocollen kunnen meekrijgen om gevaren te detecteren en elkaar te ontwijken. Drone signalen kunnen nu al van grote afstand worden opgevangen (DJI aeroscope). Het grondrisico kan via kaarten aan drones worden gecommuniceerd, waardoor ze hun veilige route kunnen aanpassen mits nodig. Dit zou de behoefte aan DAA voor onbemand verkeer kunnen vervullen, waardoor een UTM provider mogelijk overbodig wordt. En, gezien de risico’s van externe tussenkomst, moet men zich afvragen in hoeverre dit nodig blijft naarmate technologie vordert. Regelgeving en regulering loop tenslotte altijd achter op de techniek.
Je was toch ook aanwezig bij de BVLOS-infosessie van IenW? Daar werd volgens mij al duidelijk dat U-space niet het enige paard is waarop gewed wordt, maar uiteindelijk U-space (strategische deconflictie) icm DAA (tactische deconflictie). Lees daarin: een networked aanpak voor de grote lijnen (verkeersmanagement), een lokale gedecentraliseerde aanpak voor de adhoc mitigatie. Lijkt mij best een gezonde oplossingsrichting.