EASA publiceert leidraad voor operationeel handboek Specific categorie
Drone-operators die actief willen worden in de Specific categorie krijgen al snel te maken met het fenomeen operations manual, in Nederland operationeel handboek genoemd. In zo’n handboek staan alle aspecten van de beoogde drone-operaties beschreven, inclusief organisatie, vluchtvoorbereiding, veiligheidsprocedures, checklists en beschrijvingen van de gebruikte drones. EASA heeft nu een template van zo’n handboek beschikbaar gesteld.
Hoge drempel
Sinds eind 2020 wordt het vliegen met drones op Europees niveau gereguleerd. Wie dronevluchten met een laag risico wil uitvoeren krijgt te maken met de Open categorie. Zodra er meer risico komt kijken bij de dronevluchten, bijvoorbeeld omdat je met een wat zwaardere drone nabij bebouwing wilt vliegen, is de Specific categorie van toepassing.
Helaas is de drempel om actief te worden in de Specific categorie nogal hoog. Zo moet je als operator beschikken over een operationeel handboek. Hierin staan alle aspecten beschreven van de drone-operaties. Dat varieert van een omschrijving van de organisatie met alle rollen en verantwoordelijkheden die er zijn tot en met operationele procedures, veiligheidsprocedures, onderhoudsprocedures, checklists, apparatuurbeschrijvingen, wijze van vluchtvoorbereiding en trainingsvoorschriften.
Leidraad
Het schrijven van een operationeel handboek is geen sinecure. Het vraagt veel kennis van regelgeving en luchtvaartterminologie. En omdat dergelijke documenten doorgaans in het Engels worden opgesteld, komt er ook nog eens flink wat taalkennis bij kijken. Met het oog op dronevluchten in andere EASA-landen is het verder wel zo handig dat de inhoud van een handboek volgens een vast stramien wordt opgesteld. Kortom: het opstellen van een handboek is specialistisch werk, wat vaak wordt uitbesteed aan consultants. Met als nadeel dat de operator vervolgens soms niet goed weet wat er in het eigen handboek staat.
Om die reden heeft de Europese organisatie voor luchtvaartveiligheid EASA een leidraad beschikbaar gesteld. Het gaat om een template van een volledig operationeel handboek. De template bevat alle onderdelen die vanuit de EU-regelgeving vereist zijn. Om het de operator extra makkelijk te maken, zijn alle gedeelten die nog ingevuld moeten worden met geel gemarkeerd. Het document biedt derhalve een solide basis voor een handboek.
Beperkt bruikbaar
Helaas is de template maar beperkt bruikbaar. Zo is de template alleen toegespitst op VLOS-dronevluchten boven dunbevolkt gebied, met een drone die maximaal 12,5 kg weegt. Met andere woorden: alleen SAIL II-operaties worden gedekt. Het handboek is in deze vorm dus niet bruikbaar voor partijen die buiten het zicht willen vliegen (BVLOS), of die bijvoorbeeld met een Inspire in de bebouwde kom willen vliegen.
Los daarvan komen typisch Nederlandse aangelegenheden, zoals procedures voor tweezijdig radioverkeer in gecontroleerd luchtruim, ook niet aan de orde. En laat dat nu juist één van de voornaamste redenen zijn waarom Nederlandse operators actief willen worden in de Specific categorie. Met alleen het invullen van deze EASA-template kom je er dus niet, als je een operationele autorisatie wilt gaan aanvragen bij de ILT.
Conclusie
De conclusie is dat de door EASA ter beschikking gestelde template voor een SAIL II operations manual maar beperkt bruikbaar is in de Nederlandse context. Desondanks biedt het document veel inzicht in de werking van de Specific categorie en de aspecten die daarbij komen kijken. Derhalve kan het geen kwaad om de leidraad te downloaden en te bestuderen, als je overweegt om actief te worden in de Specific categorie.