Achtergrond

De impact van dronebezorging op de omgeving: FAA publiceert inzichten over Wing

Recentelijk heeft de Federal Aviation Administration (FAA) een diepgaand document gepubliceerd over de impact van dronebezorging door Wing, een zusterbedrijf van Google, op de leefomgeving. Dit naar aanleiding van de introductie van drone delivery in de Texaanse stad Dallas – Fort Worth. Het document biedt interessante inzichten over de manier waarop Wing te werk gaat en is daarmee een must-read voor iedereen die zich interesseert in deze nieuwe vorm van logistiek.

Kijkje in de keuken

Wing is wereldwijd één van de meest vergevorderde spelers als het gaat om het per drone afleveren van pakketjes en maaltijden bij mensen thuis. Het bedrijf is in meerdere steden actief in Australië en in de VS. Een uitrol naar Ierland ligt in het verschiet. Ook heeft het bedrijf aangekondigd dronebezorging aan te gaan bieden in de metropoolregio Dallas – Forth Worth.

Maar voordat Wing actief mag worden in de regio DFW wil de instantie die in Amerika gaat over de ordentelijke afhandeling van het vliegverkeer, de FAA, eerst de mening horen van belanghebbenden. En dan met name voor wat betreft de impact op de leefomgeving. Daartoe heeft de FAA een uitgebreid document opgesteld, waarin de werkwijze van Wing tot in detail wordt beschreven. Dat document ligt nu voor ter publieke consultatie.

Voordelen en zorgen

Volgens Wing heeft drone delivery de potentie om transport efficiënter en duurzamer te maken. Drones kunnen snelle leveringen mogelijk maken zonder de uitstoot die traditionele voertuigen veroorzaken. Daarnaast kan het de druk op drukke wegen verminderen, wat kan leiden tot minder verkeersopstoppingen en -ongevallen.

Toch zijn er ook zorgen. Veiligheidskwesties blijven een primair punt van zorg, vooral in dichtbevolkte gebieden. Geluidsoverlast, hoewel hieraan wordt gewerkt, kan nog steeds een probleem vormen, vooral als dronebezorging op grote schaal wordt uitgerold. Hoe dan ook is er een wisselwerking met de fysieke leefomgeving. Om die reden nodigt de FAA diverse stakeholders, waaronder milieuactivisten, stadsplanners en bewoners, uit om feedback te geven op het document.

Inzicht in werkwijze en impact

Het document van de FAA werpt licht op de operationele procedures van Wing, hun bezorgmethodes en de potentiële gevolgen van hun diensten op mens, dier en natuur. Zo wordt onder andere ingegaan op de mogelijke verstoring van diverse vogelsoorten die in het gebied voorkomen. Dat is zeker niet voor niets, gezien de eerdere problemen die Wing op dit vlak ondervond. Daarnaast zijn er passages te vinden over geluidsoverlast en horizonvervuiling.

Interessant is om te lezen hoe Wing de operatie wil uitvoeren. Zo wil het bedrijf 25 start- en landingsplaatsen – door Wing aangeduid als ‘nests’ – inrichten in het verzorgingsgebied. Deze komen dan op parkeerplaatsen bij winkelcentra en supermarkten. Per dag worden 100 tot 400 vluchten uitgevoerd vanaf iedere nest, door 24 drones. In totaal zou het dus kunnen gaan om 10.000 dronevluchten per dag, 7 dagen in de week, uitgezonderd vakanties en feestdagen.

Voorafgaand aan iedere bezorging stelt het systeem van Wing automatisch een vliegroute op. Verder wordt er nog altijd binnen zichtafstand van een observer gevlogen, in verband met de strenge regels voor BVLOS-vluchten. De maximale radius bedraagt ca. 10 km. Er wordt alleen overdag gevlogen. Volgens Wing worden scholen niet overvlogen tijdens schooldagen.

Feedback geven

Stakeholders, waaronder milieuactivisten, stadsplanners en bewoners, worden door de FAA uitgenodigd om alternatieve zienswijzen in te dienen. Dit biedt een kans voor verschillende partijen om kennis te nemen van Wing’s operatie en hun stem te laten horen en bij te dragen aan de vorming van regelgeving rondom drone delivery. Maar ook voor niet-Amerikanen is het document relevant, zeker gezien de gedetailleerde beschrijving van de werkwijze.

Overigens is Wing is niet het enige bedrijf dat de mogelijkheden van drone delivery verkent. Grote spelers zoals Amazon en Manna Drone Delivery zijn ook actief bezig met het ontwikkelen en testen van hun eigen dronebezorgsystemen. Elk van deze bedrijven brengt hun eigen unieke benadering en technologieën mee, wat betekent dat de toekomst van drone delivery wellicht een diverse mix van oplossingen en benaderingen zal zien.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier