Nieuws

Amerikaans bedrijf krijgt groen licht voor inzet drones met sleepreclames

Bezoekers van Miami Beach kunnen binnenkort een nieuw schouwspel verwachten: niet reclamevliegtuigen, maar drones gaan er levensgrote sleepreclames voorttrekken voor de kust. Sustainable Skylines, een bedrijf dat zich richt op luchtreclame en data-analyse met drones, heeft als eerste in de VS goedkeuring gekregen van de Federal Aviation Administration (FAA) om dergelijke onbemande reclamevluchten uit te voeren.

Veiliger en milieuvriendelijk

Volgens Sustainable Skylines zijn vliegtuigen met traditionele sleepreclames relatief gevaarlijk voor zowel piloten als mensen op de grond en zijn ze bovendien milieuvervuilend. Drones verminderen niet alleen deze risico’s, maar dragen ook bij aan een vermindering van de milieuvervuiling: tot wel 90% minder CO2-emissie per vlucht. Helemaal uitstootvrij zijn de drones met hybride aandrijving van partner Velary niet, wegens de interne verbrandingsmotor. Die maakt vliegtijden tot 4 uur mogelijk.

Maar alles valt of staat met regelgeving. De afgelopen tien jaar heeft de commerciële drone-industrie zich ingezet voor goedkeuring voor tal van toepassingen, maar voor drones met luchtreclame was er nog geen oplossing. Voor Sustainable Skylines was het verkrijgen van een vergunning voor drone-sleepreclame een belangrijke voorwaarde om de markt voor luchtreclame op te kunnen schudden.

Flexibel en schaalbaar

In vergelijking met traditioneel gesleepte luchtreclame bieden drones van Sustainable Skylines een milieuvriendelijk, veilig en schaalbaar alternatief. Waar traditionele vliegtuigen beperkt zijn door logistiek en nabijheid van vliegvelden, hebben drones die verticaal kunnen opstijgen en landen geen nabije luchthaven of landingsbaan nodig. Dit maakt het mogelijk om reclamebanners te slepen op locaties die verder weg liggen van vliegvelden.

Bovendien biedt drone-sleepreclame de mogelijkheid om de aandacht van het publiek te meten, iets wat bij traditionele methoden niet mogelijk is. De drones van Sustainable Skylines verzamelen geanonimiseerde data over de omvang van de menigte die hun banners ziet, wat adverteerders helpt te verifiëren dat hun berichten hun beoogde doelgroep bereiken.

‘Een mijlpaal voor de industrie’

“Dit is een belangrijke mijlpaal voor Sustainable Skylines en de bredere drone-industrie,” verklaarde Jacob Stonecipher, oprichter en CEO van Sustainable Skylines. “Dankzij de begeleiding van Lisa Ellman en haar team bij Hogan Lovells hebben we deze regelgevende goedkeuring kunnen bereiken. We kijken ernaar uit om samen met onze partners deze nieuwe vorm van luchtreclame veilig te introduceren.”

Lisa Ellman, voorzitter van de Uncrewed Aircraft Systems (UAS)-afdeling bij het wereldwijd opererende advocatenkantoor Hogan Lovells, benadrukte de nieuwe kansen die commerciële drones bieden voor onze economie en de veiligheid van het nationale luchtruim.

Display-advertising

Overigens is een sleepreclame aan een drone niet de enige manier om reclameboodschappen te tonen in de lucht. Onlangs presenteerden Draganfly en Promo Drone de Starling X.2, een drone voorzien van ultra-heldere LED-displaypanelen. Het grote voordeel van die oplossing is dat de boodschap tijdens het vliegen verwisseld kan worden.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier