DJI laat Mini 4 Pro-gebruikers kiezen: C0-compliant of >120m kunnen vliegen
Drones met een C0-label, waaronder de onlangs geïntroduceerde DJI Mini 4 Pro, mogen volgens Europese productregels niet hoger vliegen dan 120 meter ten opzichte van het punt van opstijgen. Dat kan vervelend uitpakken voor mensen die bijvoorbeeld in de bergen willen vliegen met hun drone. DJI geeft gebruikers nu de keuze tussen het behouden van het C0-label (inclusief 120m-restrictie) of het verwijderen van het C0-label, waarna de 120m-restrictie wordt opgeheven.
Grondniveau vs. hoogte op punt van opstijgen
Er ontstond kort na de lancering van de DJI Mini 4 Pro enige verwarring onder gebruikers. Sommige gebruikers meldden dat de drone niet hoger wilde dan 120 meter. Andere gebruikers konden de vlieghoogte aanpassen tot maximaal 500 meter. Naar nu blijkt was dat laatste helemaal niet de bedoeling: volgens Europese productregels mogen drones met een C0-label niet hoger vliegen dan 120 meter ten opzichte van het punt van opstijgen.
Nu is dat in het vlakke Nederland niet zo’n probleem. Maar als je in de bergen gaat vliegen, dan loop je al snel tegen problemen aan. Volgens de regels van de Open categorie is de maximale vlieghoogte vastgesteld op 120 meter ten opzichte van het grondniveau. Maar in een bergachtige omgeving kan de hoogte van het grondniveau sterk variëren ten opzichte van je opstijglocatie. Met als gevolg dat je C0-drone niet met het grondniveau mee kan stijgen.
Ditzelfde probleem doet zich ook voor als je met je drone binnen een afstand van 50 meter ten opzichte van een hoog obstakel wilt vliegen, zoals een gebouw. Volgens de Europese regels mag je tot 15 meter hoger dan dat obstakel vliegen. Maar als je drone begrensd is op 120m, dan kan dat tot problemen leiden bij gebouwen die hoger zijn dan 105 meter.
Er zit dus een discrepantie tussen de Europese verordening die gaat over de regels die gelden binnen de Open categorie, en de Europese verordening die de producteisen voor drones met een Cx-label vastlegt. DJI Mini 4 Pro-gebruikers worden nu als eerste de dupe van deze discrepantie.

Oplossing van DJI
DJI biedt nu een oplossing voor dit probleem. Mini 4 Pro-gebruikers krijgen namelijk de optie om af te zien van het C0-label. De maximale vlieghoogte kan in het menu dan weer ingesteld worden tot maximaal 500 meter ten opzichte van de plek van opstijgen, zoals dat tot nu toe mogelijk was bij alle andere DJI-drones.
Als onderdeel van de aanvraagprocedure moeten gebruikers de C0-sticker fysiek van hun drone verwijderen, om vervolgens een foto van de onderkant van de drone, met het serienummer duidelijk zichtbaar, in te dienen bij DJI. Daarna wordt de 120m-restrictie softwarematig opgeheven. Het is echter niet mogelijk om vanaf dat moment weer terug te schakelen naar C0: eens omgezet, altijd omgezet.
Een zelfde vraagstuk speelt ook bij de andere DJI-minidrones, zoals de Mini 3 Pro, Mini 3 en Mini 2 SE. Als deze voor 1-1-2024 zijn aangeschaft, krijgen gebruikers de keuze: upgraden naar C0, inclusief hoogterestrictie van 120 meter, of niet upgraden en de drone blijven gebruiken zonder C0-label en bijbehorende firmware.
Advies
Voor wie twijfelt over wat te doen, heeft Dronewatch nog wel een advies. De Europese wetgeving stelt namelijk dat zogenaamde ‘legacy drones’ tot 250 gram zonder Cx-label zoals die verkocht zijn vóór 1-1-2024 gebruikt mogen blijven worden in de Open subcategorie A1. Met andere woorden: het maakt dus helemaal niet uit dat je de C0-sticker verwijdert, als je de Mini 4 Pro maar voor het eind van 2023 hebt aangeschaft.
Op die manier kun je in de bergen (of in de directe nabijheid van een hoog gebouw) hoger vliegen dan 120m vanaf de opstijglocatie en toch voldoen aan de algemene regel dat je in de Open categorie niet hoger mag vliegen dan 120m ten opzichte van het grondniveau.
Ben je in het bezit van een Mini 3 Pro, Mini 3 en Mini 2 SE en is deze voor 1-1-2024 aangeschaft? Dan geldt eenzelfde advies: ook als je niet kiest voor een C0-retrofit upgrade mag je de drone gewoon in Open subcategorie A1 blijven gebruiken, want het gaat dan voor de regelgeving om een legacy drone <250 gram.
Let wel: ook al kun je de vlieghoogte tot 500 meter instellen, je mag niet hoger dan 120 meter vliegen ten opzichte van het grondniveau. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te voldoen aan deze regel. Maar in de bergen bijvoorbeeld kun je prima hoger vliegen dan 120 meter ten opzichte van de opstijglocatie terwijl de drone op dat moment niet hoger vliegt dan 120 meter ten opzichte van het actuele grondniveau.
Handhaving
Bovenstaande uitleg geeft aan hoe complex de regelgeving is, en helaas ook dat er vervelende discrepanties bestaan tussen producteisen en de algemene Open categorie-bepalingen. Het is dan ook zeer de vraag hoe er na 1-1-2024 gehandhaafd moet gaan worden op zaken als maximale vlieghoogte en Cx-compliancy. Houd er rekening mee dat er vervelende discussies kunnen gaan ontstaan als je met een legacy drone <250 gram zonder C0-label vliegt.
Word er ook verwacht dat mensen met zelfbouw drones onder de 250 gram een CX keurmerk hebben?
Nee. Zelfbouwdrones tot 250 gram mogen gebruikt blijven worden in Open subcategorie A1, zolang ze niet harder vliegen dan 19 m/s. Bron: 2019/947, UAS.OPEN.020, artikel 5, lid a. Er kan geen sprake zijn van een Cx-label bij zelfbouwdrones.
Als ik het goed begrijp, wanneer ik in Zwitserland op rand staat van een berg en vanaf dat punt van mij af vlieg naar een ravijn van 300 meter diep dan gaat dat niet met een instelling van max 120 m.
Stopt de drone dan met verder vliegen?
Nee hoor, de drone zal gewoon verder vliegen. De drone meet zijn hoogte barometrisch (luchtdruk), en ziet niet de ‘echte’ vlieghoogte. Dus als jij bovenop een berg staat, of aan de rand van een ravijn, dan kan de drone dus technisch gezien veel hoger vliegen dan 120 meter boven de grond, ook al is de drone begrensd op 120 meter ten opzichte van het punt van opstijgen.
De regel is NIET dat je niet hoger mag dan 120 meter van het vertrekpunt. De regel is dat je niet verder dan 120 meter verwijderd blijft van het dichtsbijzijinde grondoppervlak.
Dus de restrictie van DJI is fout.
Hoi Willem, in EU verordening 2019/945 (producteisen) staat letterlijk het volgende bij zaken waaraan C0-drones moeten voldoen: “de maximumhoogte boven het opstijgpunt is beperkt tot 120 m”. Dat is dus in strijd met EU verordening 2019/947, waarin de algemene bepalingen voor de Open categorie staan, en waarin inderdaad 120 meter boven grondoppervlak staat genoemd. Dit heb ik ook zo benoemd in het artikel.
Wiebe, zie https://www.easa.europa.eu/en/faq/116465.
Daar staat dat *in het algemeen* de vlieghoogte niet hoger mag zijn dan 120m. Het plaatje spreekt boekdelen. Deze FAQ kwam na de publicatie van 945 en 947, dus dat is de meest geldige.
Maar… ik heb ook gekeken naar de eisen voor Cx en blijkt inderdaad dat voor C0 daar expliciet 120 boven vertrekpunt wordt genoemd. Vanaf C1 en hoger staat hetzelfde, behalve als het systeem is uitgerust met een systeem om altijd binnen die afstand van het grondoppervlak te meten. Tja, je verhaal blijft dus staan!
Het is wachten totdat een of andere slimmerik via een app de hoogte tot max 120 kan manipulerend zonder je het CO label dient in te leveren. Kromme regeling is het. Niet te handhaven !
Stel dat men softwarematig alle auto’s worden begrensd tot 80 km per uur op een 80 km/u weg …..
Er is dus sprake van rechtsongelijkheid.
Helder verhaal als altijd Wiebe. Leuke uitdaging voor de handhavers. Leuker kunnen we het niet maken, wel veel ingewikkelder…
Staat dit soort gegoochel met hoogtes niet gepland voor C1 drones als de Air 3?
Ik twijfel nu wat ik moet doen, wel of niet wijzigen voor 2024. Ik vlieg nagenoeg in Nederland. De planning is wel dat ik volgend jaar naar Zwitserland ga, de bergen in. Als ik dan op een starpunt bijvoorbeeld een waterval wil volgen naar boven, langs de berg omhoog. Ik noem bijvoorbeeld bij Graubunden, stopt de drone dan bij 120m vanaf het startpunt als ik niet de drone aanpast voor 2024?
Hoi Philip, zie ook het stukje ‘advies’ in het artikel. Dat zou moeten helpen bij je dilemma.
En om de restrictie er af te krijgen, moet je als gebruiker de C0 sticker verwijderen, een foto maken en uploaden naar DJI en dan krijg je de firmware zonder restrictie. ….. en daarna plak je de sticker er weer op en heb je een C0 drone die niet aan de regels voldoet …. en geen agent die snapt hoe hij dat moet controleren… 🤣 Typisch gevalletje van overregulering en niet te handhaven regels.
Precies en dat ga ik dus ook doen.
Ik ben er ook uit, ik ga de restrictie eraf halen 🙂
Of je stuurt als bewijs de foto van dit artikel mee
Je moet een foto maken van je eigen drone met het serienummer zichtbaar.
Sorry, was 🙂 vergeten. Wilde even aangeven dat het een onzin verhaal is
Er staan hier boven al reacties van mensen die de sticker er af gaan halen, restrictie laten verwijderen en de sticker weer terug gaan plaatsen.
Dat is een heel mooi voorbeeld van de kloof tussen de wetgever vanuit EASA en de gebruikers.
EASA gaat er vanuit dat iedereen die een drone vliegt er met de zelfde kennis en serieusheid mee omgaat als alle andere gebruikers van EASA wetgeving: bemande luchtvaart.
Dit is absoluut niet het geval, de wetgeving kan daarom nooit goed functioneren, het is gemaakt voor een gemiddelde gebruiker die niet bestaat.
EASA heeft het er eerlijk gezegd een beetje zelf naar gemaakt. Er is immers regelgeving bedacht met inconsistente bepalingen. Dan is het niet zo vreemd dat gebruikers gaan zoeken naar voor de hand liggende escapemogelijkheden, zolang er nog geen drones zijn die hun hoogte tov AGL kunnen bepalen.
Klopt als een bus, Wiebe! De regelgeving is niet alleen inconsistent, maar ook onredelijk.
Er is een systeem dat heet GPWS als waarschuwingssysteem. Dat systeem heeft een hoogtekaart van de hele wereld en is in de VS verplicht voor alle vliegtuigen die meer dan 6 passagiersstoelen hebben.
Waarom dat nou ook voor drones verplicht is gesteld als ze van die 120m af willen… Overregeld door specfanaten die vaak geen verstand van zaken hebben zulen we maar zeggen!
Tsja, het fototoestel op een DJI Mini heeft al een groothoeklens. Nu kun je de Max Altitude instellen tot 500m. Verstandig? Geen drone te zien meer meer smaakt altijd lekkerder. Checkt de boswachter het? Mijn ervaring is dat het bij gesprekken blijft. En met omstanders en de politie (!) feitelijk het zelfde. Alleen de batterij van m’n telefoon raakt leeg. Zo zie je maar …eerst registreren en kalibreren. En vervolgens …svp niet spreken met de piloot!
Heb ik toch nog een vraag, krijg ik na de restrictie toch nog gewoon de updates die er om de zoveel tijd komen?
Je bedoelt als je kiest voor het ongedaan maken van de C0-certificatie? Volgens mij wel. Het is denk ik een setting die aan je account hangt, en verder losstaat van de verdere firmware-updates.
Ik wil op vakantie naar een heuvelberg gebied ik heb mijn DJI mini 4 pro geinstalleerd naar 500 meter ik heb alles gedaan hoe het moet maar uiteindelijk geef die aan geen netwerk gevonden
firmware was volgens de controller up to date
firmware update gedaan
Aircraft Firmware 01.00.0210
RC Firmware 02.00.0100
weet jij wat ik fout heb gedaan