Te koop op Alibaba: je eigen eenpersoons elektrische taxidrone
Heb je altijd al je eigen elektrische taxidrone willen hebben? Kijk dan eens naar deze productvermelding op Alibaba. Voor slechts 75.000 dollar (plus $595 verzendkosten) verwisselt de aangeboden heavy lifting drone met een payloadcapaciteit van 75-100 kg en een maximale vliegtijd van 30 minuten van eigenaar. Nadeel: je moet nog wel voor de juiste vergunning zorgen om ermee te mogen vliegen.
eVTOL multirotor
De eenpersoons taxidrone is van het type eVTOL multirotor. Het toestel weegt slechts 110 kg. Het draagvermogen bedraagt tussen de 75-100 kg, net voldoende voor een niet al te zware persoon. De taxidrone wordt bestuurd door middel van een joystick aan boord. Voor de telemetrie en navigatie is er voorzien een tablet.
Het toestel wordt aangedreven door een 24S accupakket, met een piekstroomcapaciteit van 88A. Hiermee kan de taxidrone maximaal 30 minuten vliegen. De maximale vliegsnelheid bedraagt 10 meter per seconde, ofwel 36 km/uur. Onduidelijk is door wat voor flight controller het systeem wordt aangestuurd.
Regelgeving
Helaas zul je niet zomaar rondvluchten mogen maken met deze eVTOL. Gezien het feit dat de drone is bedoeld voor personenvervoer, valt het toestel buiten de regels voor onbemande luchtvaartuigen. Ook de regelgeving voor ultralights is niet van toepassing, want daar vallen alleen vleugelvliegtuigen onder. Je krijgt derhalve te maken met de ‘special condition’ voor bemande eVTOLs, die echter nog volop in ontwikkeling is.
Desalniettemin zal het interessant zijn om te zien hoe dit nieuwe transportmiddel zich ontwikkelt en of er in de toekomst taxidrones als deze zullen gaan rondvliegen in ons luchtruim.
(via Urban Air Mobility News)
Er bestaat wel degelijk een mlh (microlight helicopter) regegeving. Probleem is dat voor het brevet, rpl(h), geen opleiding is.
Geachte, ik heb een 2- jarige ( glider-)opleiding gehad als air-cadet kan ik zo een vergunning krijgen mlh pilot.
Ik heb een eigen land van 1600 m2
Welk is de minimale helling van het landingsterrein? Is dit toestel vergund voor Duitsland en België ( europa?)
Is een testvlucht mogelijkwelke apparatuur is er aan boord?
Bestaat er een documentatie ivm radio- communicatie?
Is een testvlucht mogelijk,.. hoe kan dat geregeld worden?
Met v