Stadsbestuur Parijs kritisch over introductie luchttaxi’s tijdens Olympische Spelen
Lokale bestuurders en gemeenteraadsleden in Parijs zijn zeer kritisch op het voornemen van Aéroports de Paris (ADP), Volocopter en stadsregio Ile-de-France om tijdens de Olympische Zomerspelen van 2024 voor het eerst te gaan vliegen met elektrisch aangedreven luchttaxi’s. Dat meldt de Franse krant LocalFr. Volgens tegenstanders zijn de dronetaxi’s ‘hypervervuilend’ en ‘niets meer dan een gadget voor de welgestelden’.
‘Nutteloos en hypervervuilend’
Het Duitse bedrijf Volocopter werkt al jaren aan de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven VTOL-luchtvaartuig dat in staat is om twee personen over een afstand van enkele tientallen kilometers te vervoeren. Het plan is om de Olympische Zomerspelen van 2024 in Parijs aan te grijpen om voor het eerst Urban Air Mobility-diensten op commerciële basis aan te gaan bieden in Europa. In eerste instantie om atleten en VIPs te vervoeren tijdens de Spelen, later ook voor reguliere reizigers. Maar aan dat plan komt mogelijk een vroegtijdig einde nu dat lokale autoriteiten zich zeer kritisch hebben uitgelaten over de geplande inzet van Volocopter-luchttaxi’s rond en boven de stad.
Eén van de meest vocale tegenstanders is Dan Lert, die als adjunct-burgemeester van Parijs belast is met de energietransitie. Hij noemt het project “een volkomen nutteloos en hypervervuilend gadget voor een paar ultra-bevoorrechte mensen die haast hebben.” Hij wordt in zijn kritiek gesteund door raadsleden van zowel linkse als rechtse partijen, die bezorgd zijn over de geluids- en visuele vervuiling en het risico voor de veiligheid van passagiers en Parijzenaars.
Raadslid Florian Sitbon (Socialistische Partij) noemt het ‘absurd’ dat het project wordt gesteund door de staat en de regio Ile-de-France. “Om een paar minuten te winnen voor een paar welvarende mensen die haast hebben, onwetend zijn en minachtend staan tegenover de klimaatnoodsituatie, zouden we de atmosfeer vervuilen, het geluidsmilieu vernietigen”, aldus Sitbon.
Kritisch rapport
De kritiek vanuit de gemeenteraad volgt op een kritisch rapport van de Franse nationale milieu-autoriteit, de Autorité environnementale (AE). In september beoordeelde dit orgaan een impactstudie voor de toekomstige experimentele inzet van vliegende taxi’s boven de Seine en de aanleg van een vertiport als ‘onvolledig’. De AE benadrukte ook het energieverbruik van deze dronetaxi’s, dat per passagier tot 30 keer hoger zou zijn dan dat van een trein.
Het conservatieve gemeenteraadslid Claire de Clermont-Tonnerre onderschrijft deze milieukritiek. “Het ongeveer 190 kWh-verbruik dat deze vliegende machines verbruiken per 100 kilometer is twee tot drie keer hoger dan dat van een auto met verbrandingsmotor die een enkele passagier vervoert,” aldus De Clermont-Tonnerre. Daar komt volgens haar bij dat de luchttaxi’s mogelijk niet worden aangedreven door dezelfde “schone” kernenergie zoals die in het grootste deel van Frankrijk wordt opgewekt.
Het raadslid wijst er ook op dat de introductie van luchttaxi’s voor de Olympische Spelen volgt op het feit dat Parijs zich net heeft ontdaan van de anarchie veroorzakende verhuur-e-scooters, waar de bewoners een grote hekel aan hadden. “Dit is een nieuwe vorm van vervoer waar we absoluut geen behoefte aan hebben… net zoals we hebben ervaren met verhuur-e-scooters,” benadrukt ze.
Nog meer tegenwind voor het project is afkomstig van de burgemeester van het 15e arrondissement, Philippe Goujon. In navolging van de kritiek vanuit de AE leverde hij een negatief advies aan de Raad van Parijs over de aanleg van een vertiport aan de kade van de Port d’Austerlitz.
Beslissing volgt
De vraag is nu of de kritiek vanuit de lokale autoriteiten genoeg gewicht in de schaal legt om definitief een streep te trekken door de introductie van de experimentele luchttaxidiensten, zeker gezien het feit dat de Franse president Emmanuel Macron en de minister voor Transport, Clément Beaune, graag een voortrekkersrol willen spelen op het gebied van Urban Air Mobility. Er was zelfs sprake van dat Macron als eerste passagier gebruik zou gaan maken van de Volocopter.
Het transportdepartement van de Franse regering zal begin 2024 een definitieve go/no go-beslissing nemen over de plannen. Hoe dan ook komt de kritiek vanuit het lokale stadsbestuur zeer ongelegen voor de UAM-pioniers: volgens experts komen dronetaxi’s bij een gebrek aan maatschappelijke acceptatie niet van de grond, ongeacht de business case.
Our CEO @HokeDirk and CCO Christian Bauer met with French President @EmmanuelMacron and German @bundezkanzler Olaf Scholz at the Élysée Palace to discuss our strategy to bring #UAM to life in Paris by 2024. This is a key move for our launch plans.#Volocopter #airtaxi #JFA2023 pic.twitter.com/KQOdVMtXWE
— Volocopter (@volocopter) January 22, 2023
(coverafbeelding: Volocopter)