Pro

Amsterdam gaat week lang testen met dronebezorging

Bieden drones een meerwaarde als het gaat om het overvliegen van goederen over het IJ? Zo ja, wat voor soort goederen komen dan in aanmerking? En hoe zit het met de impact van bezorgdrones op de leefomgeving? Om antwoord te krijgen op deze en andere vragen organiseren Antea Group, gemeente Amsterdam en ROC van Amsterdam begin 2024 een week lang testvluchten met een delivery drone. Geïnteresseerde organisaties kunnen logistieke use cases indienen.

Project ‘Drone Delivery’

Het doel van het project ‘Drone Delivery’ is om de mogelijkheden voor bezorging van kleine goederen over een natuurlijke barrière – in dit geval het IJ – te onderzoeken. Dat het mogelijk is om goederen te vervoeren met een drone mag geen nieuws meer heten, maar een zinvolle implementatie van drone delivery in een drukke stad als Amsterdam is toch echt een ander verhaal.

Tijdens de testweek, die plaatsvindt van 5 tot en met 9 februari, wordt niet alleen gefocust op de operationele aspecten van dronebezorging, maar ook op zaken als impact op de leefomgeving en maatschappelijke acceptatie, regelgeving, veiligheid en ondersteunende infrastructuur, zoals zogenaamde vertiports, waarop de drones veilig kunnen starten en landen. Ook zal worden nagedacht over de vraag in hoeverre dronebezorging van invloed kan zijn op gebiedsontwikkeling.

Meedoen

Bedrijven en organisaties die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van dronebezorging worden uitgenodigd om mee te doen aan de proef. Via de website van Amsterdam Drone Lab kunnen partijen zich aanmelden en suggesties doen voor een te vervoeren lading (payload). Als de beoogde logistieke toepassing zich inderdaad leent voor dronebezorging, wordt in samenwerking met de organisatie een vluchtplan opgesteld.

Op 12 januari 2024 wordt een eerste testdag georganiseerd, ter voorbereiding op de vliegweek een maand later. Tijdens de vliegweek worden vier locaties rondom het IJ door de lucht met elkaar verbonden: de NDSM-werf, het REM-eiland, de Distelweg en het Stenen Hoofd. Nu nog zijn de betreffende twee stadsdelen enkel verbonden door fietspontverbindingen en autotunnels onder het water.

Tijdens de testweek worden 4 locaties aan het IJ met elkaar verbonden.

Experimenteren met UAM

Het project wordt mede gecoördineerd vanuit het samenwerkingsverband Dutch Drone Delta. De bedrijven en organisaties die aangesloten zijn bij dit collectief, voeren in wisselende samenstellingen experimenten uit met toepassingen van Urban Air Mobility. Zo ook in Amsterdam: eind 2021 werd in samenwerking met Thuisbezorgd.nl al een test gedaan met het overvliegen van maaltijden. In Rotterdam werd geëxperimenteerd met het beleveren van een voor anker liggend schip.

Nederland loopt niet voorop als het gaat om drone delivery. In Ierland heeft Manna Drone Delivery al tienduizenden commerciële dronebezorgvluchten uitgevoerd, direct naar huishoudens toe, vanuit centrale locaties. In Duitsland ging onlangs het project LieferMichel van start, in samenwerking met Wingcopter. Bij dat project zorgt een drone voor het verbinden van afgelegen locaties, maar voor het laatste stukje worden bakfietsen ingezet.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier