AchtergrondRegelgeving

Dit verandert er op 1 januari voor dronepiloten in de Open categorie

Ben jij, net zoals het gros van de dronevliegers in Nederland en België, actief in de Open categorie? Dan is het goed om te weten dat er op 1 januari 2024 één en ander gaat veranderen. Zo ben je in veel gevallen verplicht om je exploitantnummer uit te gaan zenden tijdens je dronevluchten. En vlieg je met een wat oudere drone die meer weegt dan 250 gram? Dan is die nog maar beperkt bruikbaar.

Cx-label verplicht

Eén van de grootste veranderingen is dat je drone vanaf 1 januari een Cx-label (C0, C1, C2, C3 of C4) moet hebben. Dit is een classificatie die aangeeft in welke categorie je drone gebruikt mag worden. Met C0 en C1-drones mag je vliegen in Open subcategorie A1. Drones met een C2-label zijn ontworpen voor Open subcategorie A2. En toestellen met een C3 of C4-label zijn bestemd voor Open subcategorie A3. Het label dient zichtbaar aangebracht te zijn op de drone.

Heb je een oudere drone zonder zo’n label? Check dan eerst of je nog een update kunt uitvoeren, zodat je alsnog een Cx-label mag aanbrengen (die krijg je dan toegestuurd door de fabrikant). Zo niet, dan mag je de drone alleen nog in Open subcategorie A3 gebruiken, op minstens 150 meter afstand van mensen, (spoor)wegen, bebouwing en recreatiegebieden. Dit geldt ook voor zelfbouwdrones die zwaarder zijn dan 250 gram.

Vlieg je met een drone die minder weegt dan 250 gram, en is deze voor 1 januari 2024 op de markt gebracht? Goed nieuws: je mag met dit toestel blijven vliegen in Open subcategorie A1 en zelfs mensen overvliegen, zolang het geen menigte betreft.

(klik voor vergroting)

Samengevat:

  • Vanaf 1 januari 2024 moet je drone in principe een Cx-label hebben;
  • Drones met een C0 of C1-label kun je gebruiken in Open subcategorie A1;
  • Drones met een C2-label zijn bestemd voor Open subcategorie A2;
  • Drones met een C3 of C4-label mogen gebruikt worden in Open subcategorie A3;
  • Heeft je drone geen Cx-label en kun je hem ook niet updaten? Dan zit je vast aan Open subcategorie A3;
  • Weegt je huidige (zelfbouw)drone zonder Cx-label minder dan 250 gram? Dan mag je hem na 1-1-2024 blijven gebruiken in Open subcategorie A1.
Het Cx-label (in dit geval C2) moet zichtbaar aangebracht zijn op je drone.

Identificatie op afstand

Als je in de buitenlucht vliegt met een drone, dan ben je eigenlijk in alle gevallen verplicht om je te registreren als drone-operator. In Nederland gaat dat via de RDW, in België doe je dat bij de DGLV. Na registratie ontvang je een exploitantnummer, een code die uniek is voor jou of jouw organisatie.

Tot nu toe hoefde je het exploitantnummer (minus de laatste 3 karakters) alleen maar zichtbaar op je drone(s) aan te brengen. Maar daar komt verandering in. Vanaf 1-1-2024 moet je namelijk voldoen aan de vereiste voor identificatie op afstand, ook wel Remote ID genoemd. Deze techniek zorgt ervoor dat je exploitantnummer, samen met actuele vluchtgegevens, lokaal worden uitgezonden. Deze signalen kunnen met een speciale smartphone-app worden opgevangen door zowel handhavers als burgers.

De vereiste geldt voor alle drones met een C1, C2, of C3-label. Drones die hieraan voldoen, waaronder de DJI Mavic 3 Series en de Inspire 3, bieden een invoerveld voor het exploitantnummer in het instellingenmenu. Daar moet het nummer in zijn geheel (dus inclusief de laatste 3 karakters!) worden ingevoerd. In dit artikel lees je meer uitleg hierover.

Drones met een C0-label, of zogenaamde legacy drones die geen ondersteuning bieden voor Remote ID, hoeven geen Remote ID uit te zenden. Ook zelfbouwdrones en FPV-drones hoeven geen Remote ID-voorziening te hebben. Het kan wel zo zijn dat er op een gegeven moment bepaalde zones worden ingesteld waar Remote ID wél verplicht is. In dat geval moet men een Remote ID-addon installeren op dergelijke drones.

Samengevat:

  • Weegt je drone minder dan 250 gram of heeft je drone een C0-label? Dan is Remote ID niet verplicht;
  • Heeft je drone een C1, C2 of C3-label? Dan moet je je exploitantnummer (inclusief de laatste 3 letters) invoeren in het instellingenmenu;
  • (Zelfbouw)drones die zwaarder zijn dan 250 gram hoeven geen Remote ID-voorziening te hebben, maar mogen alleen gebruikt worden in Open subcategorie A3;
  • In bepaalde zones kan Remote ID verplicht worden gesteld voor alle drones.
Ondersteunt je drone Remote ID? Dan moet je het volledige exploitantnummer invoeren, inclusief de laatste 3 letters.

Lees ook:

EU droneregels: vanaf 1 januari 2024 nieuwe Cx-labels voor drones

Overzicht: deze drones beschikken al over een Cx-label

‘Flightradar voor drones’ op komst: dit moet je weten

Disclaimer
Aan de informatie in dit artikel kunnen geen rechten ontleend worden.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

32 gedachten over “Dit verandert er op 1 januari voor dronepiloten in de Open categorie

  • zit er geen foutje in de tabel ?
    Bij A1 staat drones zonder CX label…

    Moet dat niet drones mét CX label zijn, omdat drones zonder CX in A3 behoren ?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      De tabel klopt, maar let op de toevoeging: ’tot 250 gram’.

      Beantwoorden
    • William van Beek

      Nee, zoals in het artikel staat, is er een uitzondering voor drones onder de 250 gram zonder C0 label, die mogen in A1 blijven doorvliegen vanaf januari 2024.

      Beantwoorden
  • mooie duidelijke uitleg! is er ergens een lijst welke dji drones nog te updaten zijn? in mijn geval gaat het om een air2s waar ik zo niet van kan vinden of hij vanaf 1 jan enkel nog in a3 te opereren is.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      De DJI Air 2S valt na 1-1-2024 in Open subcategorie A3 helaas.

      Beantwoorden
      • dank voor je antwoord Wiebe! erg zuur maar het is niet anders.

        Beantwoorden
        • Avatar foto Wiebe de Jager

          Helaas wel. De Mavic 2 krijgt waarschijnlijk geen update meer voor een Cx-certificering. Dus dan zit je vast aan A3.

          Beantwoorden
      • Jan Ausems

        Eind januari 2024 schijnt de Air 2S een C1-label te krijgen.

        Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      De Air 2S kan niet geupdate worden en ik denk ook niet dat er nog een Cx-update voor deze drone komt.

      Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Alleen heb je in het geval van de Open categorie niks aan een Remote ID-addon.

      Beantwoorden
  • Valt de Mini 2 daar ook nog onder? Want ik dacht een keer zoiets gelezen te hebben dat die 249 gram niet helemaal juist was en dat het iets meer was?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Daar is inderdaad discussie over geweest. Maar zonder toevoegingen weegt de Mini 2 <250 gram en daar mag je dan van uitgaan. Vooralsnog....

      Beantwoorden
  • Algemeen OK, maar in bepaalde geozones kan Remote ID wel verplicht zijn. Voor deze verplichting was er een uitzondering tot 31/12/2023. Dat is andere materie, maar wil wel zeggen dat deze zones (voorbeeld België VLL2) dan niet meer toegankelijk zijn voor drones <250 gram zonder Cx label.

    Beantwoorden
    • Chris Bouman

      Ik zie hier weinig over, maar is dus wel waar. Ik woon zelf “in” de VLL2 van Brussels Airport, en kan hier dus niets meer met m’n DJI Mini 3 Pro..

      Beantwoorden
  • Daniel Brasse

    Hoi.
    Ik heb ook A1-A3 en A2 dronebewijs. Ik heb 2 dji drones ,namelijk de mini 2 en de phantom 4.
    Deze zijn uiteraart (nog) niet voorzien van zo,n transponder. En ik heb een grotere dron van het merk Align (M480L),ook met gimbal en videozender. Incl lipo van 10.000 MA weegt deze ca 4,5 kg.
    Valt deze laatste ook onder zelfbouw?
    Ik ben lid bij twee vliegclubs in Zuid-Limburg. Ik heb op alle toestellen mijn exploitantnummer aangebracht,dus ook op mijn rc vliegtuigen en rc helies. Ik heb op geen enkel toestel zo,n transponder. Geldt dit dan voor de nieuwe toestellen/drones,die in 2024 verkocht worden?
    of ook voor de huidige. Ik neem aan dat je met de huidige toestellen en drones,waar dit alles niet op zit,alleen buiten de bebouwde kom mag vliegen dan?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Al je vragen worden beantwoord in het artikel en in de tabel. Je grote zelfbouwdrone valt onder A3. De Phantom 4 ook. Dan moet je dus minstens 150m afstand houden van bebouwing, wegen en mensen. Met je Mini 2 mag je doorvliegen in A1. Transponder toevoegen verandert niets aan de situatie.

      Beantwoorden
  • Dus op de DJI Mini pro 3 hoef je geen label aan te brengen?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Het kan zijn dat DJI nog met een C0 update komt voor de Mini 3 Pro. Maar in principe hoef je die niet te installeren cq. het label aan te brengen. De drone weegt <250 gram en mag in A1 gebruikt blijven worden.

      Beantwoorden
  • Jammer dat het verhaal wederom over drones gaat en niet over alle onbemande vliegtuigen UAV.
    Als het wel zo bedoelt wordt zou dit wel zo duidelijk zijn. Of benoem ook gewoon de term modelvliegtuigen en modelhelicopters. Veel mensen denken dat het alleen over drones gaat die je bij de mediamarkt haalt en de model vlieger niet betreft. Ook die zijn de klos.
    Wat me niet duidelijk is, is wat nu de voorwaarden zijn van club vliegers op het model vliegveld.
    Men heeft het over een hoogte van 120m in de open categorie echter op ons geregistreerd veld mogen we tot 300m. Het verhaal is niet compleet lijkt me. Is een fabrieks geproduceerde bouwdoos van een modelvliegtuig een zelfbouwdrone of niet? Waar ligt die grens? Moet ik dan als deze in 2024 aanschaf een transponder mee geven? Ook de ondergrens van 16 jaar slaat nergens op. Wat is ge boven grens dan? Bij ons op de club vliegen jongens van 12 die beter vliegen dan een van 60.
    Het ministerie had hier van af moeten blijven.

    Beantwoorden
  • Hallo Wiebe,
    Dank voor het heldere stuk.
    De DJI mini 3 Pro die ik recent heb aangeschaft valt in categorie C0/A1. Geproduceerd voor 2024. Dus, verandert er niets wat betreft vliegbeperkingen als ik het goed lees.
    Wat mij niet helemaal duidelijk is, is of deze drone ook beplakt moet worden met een C0 label of dat de drone zonder dit label toch in categorie A1 valt of tóch onder categorie A3.
    Wat kun je hier over melden?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Jouw drone kun je gewoon blijven gebruiken in Open subcategorie A1. Het kan zijn dat DJI op een gegeven moment een firmware-update uitbrengt voor de Mini 3 Pro, die C0-compatibiliteit met zich meebrengt. In dat geval zul je inderdaad een C0-sticker op de drone moeten plakken. Je krijgt hierover dan instructies van DJI. Je kunt er ook voor kiezen om die update te negeren, want het C0-label is niet verplicht voor legacy drones <250 gram.

      Beantwoorden
  • Fred Smits

    Beste Wiebe,
    Mijn oude DJI Air, valt dus straks in A3; 150 meter van o.a. wegen. Ik mocht al niet boven (spoor-)wegen, maar er was een uitzondering voor 60/30 km wegen. Bestaat die uitzondering nog?
    Groeten, Fred Smits

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hoi Fred, in de EU verordening 2019/947 staat letterlijk het volgende over subcategorie A3-dronevluchten: “ze worden verricht op een veilige horizontale afstand van minstens 150 meter van woon-, handels-, industrie- of recreatiezones”. Daar komt de volgende passage uit de Nederlandse regeling onbemande luchtvaartuigen bij: “Het is verboden een vlucht uit te voeren binnen een afstand horizontaal van in gebruik zijnde autosnelwegen, in gebruik zijnde autowegen of in gebruik zijnde wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt: [..]
      van 150 meter, indien de vlucht wordt uitgevoerd in de subcategorie A3.”

      Kortom: de EU-verordening zegt niets over een minimum afstand tot wegen, maar de Nederlandse implementatieregeling wel. Alleen geldt deze aanvulling weer niet voor 30 en 60 km-wegen. Hopelijk beantwoordt dit je vraag!

      Beantwoorden
      • fred smits

        Beste Wiebe,
        dank voor je duidelijke antwoord; met name de citaten uit de regelgeving. Heb jij enig idee wat bedoeld wordt met het woord zones. Ik vlieg in mijn omgeving van het platte land van Drenthe, vaak in de buurt van 60 km wegen. Daar staan vrijstaande woningen/boerderijen aan. Moet ik die woningen/boerderijen ook op 150 meter afstand voorbij vliegen of is één pand (eventueel met bijgebouwen!) geen zone? Voorheen, staat mij bij was de norm, “niet boven aaneengesloten bebouwing” (bebouwde kom of buurtschappen) dacht ik maatgevend, maar vraag me nu af of dat beeld nog past bij de huidige Europese regels cq. term zone.
        Groeten, Fred.

        PS. al met al bekruipt mij het gevoel dat ik het beste – voor de meeste vrijheid – een DJI mini kan aanschaffen. Qua videoprestaties zijn die wel in het voordeel t.o.v. een oude Air.

        Beantwoorden
  • Klopt het dat je met een drone onder de 250 gram nog steeds zonder vlieg certificaat mag vliegen?

    Beantwoorden
  • Is het wel handig die voorbeeldfoto te plaatsen voor het invoeren van je identificatienummer ?
    Daar zijn namelijk ook de laatste drie karakters te zien…
    Zijn die van jou Wiebe ?
    Kan ik straks onder jouw naam vliegen…. 😉

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Dank voor je oplettendheid! Je hebt zeker een punt. Maar ik ben zo slim geweest om in Photoshop de code iets aan te passen, voordat deze foto online ging..

      Beantwoorden
  • Krijn Van'tgeloof

    Dus ik begrijp met de dji mini se heb je niets nodig.
    Ook geen registratie?
    Omdat hier wel een camera op zit,maar minder dan 250 gr

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Registratie is al een paar jaar verplicht, als je drone een camera heeft, ook als je drone minder dan 250 gram weegt. Registreren gaat via de RDW. Je exploitantnummer breng je zichtbaar aan op je drone. Dat is alles in jouw geval.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier