Dronevliegen bij kou en mist: land direct bij deze melding
Ben je van plan om met je drone te gaan vliegen als het koud en mistig is? Houd dan rekening met ijsvorming op je propellers. In het ergste geval komt je drone als een baksteen naar beneden vallen, door het wegvallen van stuwkracht. Dit kun je voorkomen door goed te letten op de melding ‘motor overloaded’. Zodra die melding verschijnt, doe je er verstandig aan om je drone direct aan de grond te zetten.
IJsvorming
Bij temperaturen onder nul in combinatie met een hoge luchtvochtigheid is het extra oppassen geblazen als je met je drone gaat vliegen, omdat je bijvoorbeeld sfeervolle opnamen wilt maken of een inspectie moet uitvoeren. Op de snel ronddraaiende propellers kan zich namelijk ijs gaan afzetten (‘icing’). Dat heeft een negatieve invloed op de vliegprestaties.
Om het verlies aan stuwkracht te compenseren, zullen de motoren steeds harder gaan draaien. Met als gevolg dat de ijsafzetting nog sneller gaat. Maar er komt een punt dat de stuwkracht van de propellers dusdanig negatief wordt beïnvloed, dat de motoren het niet meer trekken en de drone niet meer zal kunnen vliegen. De kans bestaat dat het toestel letterlijk als een ijspegel naar beneden komt vallen.
Motoren overbelast
Vlieg je met een drone van DJI? Die zal gelukkig tijdig een waarschuwing geven. Zodra je op je display de melding ‘Motor overloaded’ te zien krijgt, dan weet je dat er hoogstwaarschijnlijk sprake is van ijsvorming. Zorg ervoor dat je de drone zo snel mogelijk naar de grond brengt, want er is op dat moment al sprake van verminderde stuwkracht. Zodra de drone geland is, zul je zien dat er ijs op de propellers zit.
Voorkomen
Voorkomen is beter dan genezen, dus je doet er verstandig aan om helemaal niet te gaan dronevliegen als het mistig én koud is. Sowieso moet je de drone in het zicht houden (VLOS), wat onder mistige omstandigheden al snel lastig wordt. Meer tips over dronevliegen bij koud weer lees je in dit artikel.
Icing conditions kunnen al ontstaan boven nul. Algemene regel is dat er gevaar is op ijsvorming al bij 8 graden boven nul.