Britse microlightpiloten en zweefvliegers niet blij met medische dronebezorgproef
In het Verenigd Koninkrijk is er controverse ontstaan over een voorgesteld project om met behulp van autonome drones medische benodigdheden te leveren aan afgelegen ziekenhuizen. Dit project, een samenwerking tussen het Amerikaanse dronebedrijf Zipline en de Northumbria Healthcare NHS Foundation Trust, stuit op felle tegenstand van recreatieve piloten. Deze groep vreest dat hun vliegactiviteiten beperkt zullen worden en lokale vliegvelden gesloten moeten worden.
Medische goederen vervoeren
Als onderdeel van de proef, geïnitieerd door het Britse medische logistiek bedrijf Apian, zouden er leveringen worden verzorgd naar ongeveer 30 locaties in het noordwesten van Newcastle. Het doel is om essentiële medische voorraden snel te vervoeren, waaronder voorgeschreven medicatie en materialen voor gewrichtsvervangingen.
Zipline, dat al veel ervaring heeft met commerciële droneleveringen, zoals vaccinleveringen in afgelegen delen van Afrika, is van plan om in de herfst van 2024 te beginnen met de dronevluchten. De elektrisch aangedreven fixed-wing drones van Zipline kunnen tot 200 km afleggen op een enkele acculading en gebruiken een parachutesysteem om items te leveren.
Bezwaren tegen luchtruimrestricties
De Britse luchtvaartautoriteiten zijn echter zeer terughoudend met het toestaan van dronevluchten buiten het zicht van de piloot (BVLOS), en willen dit alleen toestaan als delen van het luchtruim tijdens de proefperiode afgesloten worden voor al het andere luchtverkeer. Alleen door middel van een Temporary Danger Area (TDA) kan het bemande en onbemande luchtverkeer veilig gesegregeerd worden, vinden de autoriteiten.
Dit is tegen het zere been van lokale luchtvaartliefhebbers, waaronder ballonvaarders, paragliders, microlightpiloten en zweefvliegers. De General Aviation Alliance en de British Microlight Aircraft Association hebben zich sterk uitgesproken tegen het project. Inmiddels zijn er al honderden bezwaren ingediend tegen de plannen. Recreatieve piloten in de regio vrezen dat de proef de kleine lokale vliegvelden zal sluiten en hun vliegprivileges zal inperken.
Piloten dringen aan op het uitrusten van de bezorgdrones met detect and avoid-technologie en stellen dat hoogtevereisten hen kunnen dwingen tot gebieden met slechte zichtbaarheid. Apian heeft als tegemoetkoming de operationele tijden van de proef beperkt om bepaalde vliegvelden niet te beïnvloeden, maar de zorgen bij piloten blijven bestaan. Het project wacht nog op goedkeuring van de Civil Aviation Authority (CAA).
Acceptatie
Sowieso is er veel kritiek op het regelgevend beleid in het VK, dat gezien wordt als een hindernis voor de ontwikkeling van de drone-industrie. Volgens experts is het best mogelijk om test- en evaluatievluchten uit te voeren zonder tijdelijke luchtruimbeperkingen in te stellen. Dat zou ook de acceptatie onder de microlight-gemeenschap vergroten.
In Nederland is in het verleden sprake geweest van een soortgelijke situatie. De KNVvL sprak zich uit tegen een voorgenomen corridor voor de medische bezorgdrone van PostNL en ANWW, tussen Zwolle en Meppel. In goed onderling overleg werd toen besloten om de corridor te verkleinen, zodat andere luchtruimgebruikers geen last zouden hebben van de TGB.