Achtergrond

Vooruitblik op 2024: Cx-label verplicht, meer ruimte voor BVLOS, Mavic 4 op komst?

Allereerst de beste wensen voor 2024! Dit jaar markeert de volledige overgang op de Europese regelgeving voor drones. Maar wat kunnen we, afgezien van de verplichte Cx-labels voor drones en de invoering van Remote ID, dit jaar nog meer verwachten? Zou er dan eindelijk meer ruimte komen voor BVLOS-operaties? En zit er wellicht een DJI Mavic 4-serie in het vat?

Cx-label verplicht

De volledige implementatie van de Europese regelgeving zal in 2024 zijn voltooid, als het gaat om de Open categorie. Dit betekent dat alle drones die in de EU worden verkocht, moeten zijn voorzien van een Cx-label dat aangeeft in welke subcategorie van de Open categorie ze vallen. Dit moet leiden tot meer duidelijkheid en uniformiteit in dronegebruik binnen de EU.

Fabrikanten zullen meer drones gaan produceren die voldoen aan de specifieke eisen van de verschillende Cx-categorieën. Dit zal leiden tot een breder aanbod van drones, met specifieke modellen die ontworpen zijn voor verschillende gebruikscategorieën. Ook zullen er nog wat retrofit updates verschijnen voor bestaande drones, om ze Cx-compliant te maken. Zo’n update zit er onder andere nog aan te komen voor de DJI Air 2S en voor de Yuneec H520E en H850-RTK.

Introductie Remote ID

In 2024 wordt de implementatie van Remote ID een feit. Remote ID werkt als een ‘digitale kentekenplaat’ voor drones, die belangrijke informatie zoals identiteit en locatie van de drone uitzendt. Door Remote ID kunnen autoriteiten en bezorgde burgers drones tijdens hun vlucht volgen, wat moet bijdragen aan veilige integratie in het luchtruim en helpt bij regelgeving en handhaving.

Dronegebruikers moeten zich bewust zijn van deze nieuwe eisen. Wie vliegt in de Open categorie en in het bezit is van een drone met een C1, C2 of C3-label, moet per 1 januari het exploitantnummer invoeren in de settings van de drone. Een uitzondering geldt voor drones met een C0-label en voor legacy drones die gebruikt worden in Open subcategorie A3.

Operators in de Specific categorie zullen hun drones moeten uitrusten met een Remote ID-addon, als hun toestellen geen ondersteuning bieden voor identificatie op afstand. Maar omdat er nog wat vraagtekens zijn met betrekking tot de praktische implementatie hiervan, heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport een half jaar uitstel verleend voor deze verplichting.

Meer ruimte voor BVLOS

Met de voortdurende verbeteringen in drone-technologie, zoals betere sensoren en geavanceerde vluchtcontrolesystemen, is het waarschijnlijk dat BVLOS-vluchten veiliger en betrouwbaarder worden. Dit kan leiden tot een toename van het gebruik van drones voor taken zoals inspecties, landbouw, en leveringen. Maar voordat het zover is zal de regelgeving rond BVLOS-vluchten eerst moeten versoepelen, waardoor er meer ruimte komt voor commerciële en onderzoeksactiviteiten. Dit kan de weg vrijmaken voor grootschalige implementatie van drone-diensten buiten het directe gezichtsveld van de operator.

Denk aan de inzet van onbemande droneboxen van waaruit drones kunnen opstijgen om routinematige inspecties uit te voeren of incidenten te monitoren. Maar ook het vervoeren van medische goederen komt binnen handbereik zodra BVLOS wordt toegestaan. In de afgelopen jaren werd pijnlijk duidelijk dat Nederland op achterstand is komen te staan, maar wie weet komen er in 2024 meer mogelijkheden om BVLOS te vliegen.

DJI Mavic 4 aanstaande?

DJI, als marktleider in consumenten- en commerciële drones, komt ook in 2024 hoogstwaarschijnlijk weer met nieuwe modellen zoals de Mavic 4. Deze drone zou waarschijnlijk geavanceerde functies bevatten die inspelen op de nieuwste trends en eisen van dronegebruikers. Ook ligt het voor de hand dat er een opvolger komt van de DJI Avata.

De DJI Mavic 4 zou kunnen komen met verbeterde autonomie, langere vliegtijden, verbeterde camera’s en sensoren, en mogelijk geïntegreerde functies voor BVLOS-operaties. Dit zou DJI’s positie in de markt verder kunnen versterken en nieuwe mogelijkheden bieden voor zowel hobbyisten als professionals. En als DJI nog een klein beetje gewicht weet te beknibbelen, dan zou het ons niet verbazen als een eventuele Mavic 4 Pro met 3 camera’s het C1-label krijgt en daarmee nog breder inzetbaar wordt.

De DJI Avata 2, als die inderdaad het levenslicht zal zien in 2024, zal dan waarschijnlijk een C1-label krijgen voor gebruik nabij mensen. Een langere vliegtijd en betere camera met de nieuwste implementatie van DJI’s RockSteady-stabilisatietechnologie staan op het wensenlijstje, alsook een verder verbeterde radioverbinding.

Meer tegenwind voor DJI

In de afgelopen paar jaar heeft DJI te maken gekregen met toenemende politieke tegenwind. Als dit zo blijft, kan dat belangrijke implicaties hebben voor de toekomst van het bedrijf en de wereldwijde drone-industrie. Een belangrijke factor is de groeiende zorg over gegevensbeveiliging en privacy. Er zijn beschuldigingen geuit door verschillende landen, met name in de Verenigde Staten en Europa, over de mogelijkheid dat gegevens verzameld door DJI-drones toegankelijk kunnen zijn voor derde partijen, inclusief de Chinese overheid.

Als reactie op deze zorgen hebben sommige landen handelsbeperkingen en sancties overwogen of ingesteld tegen DJI. Deze maatregelen kunnen variëren van beperkingen op het gebruik van DJI-drones door overheidsinstanties tot bredere handelsbeperkingen. Deze politieke tegenwind kan aanzienlijke gevolgen hebben voor DJI’s marktpositie en vermogen om te innoveren. Beperkingen in sleutelmarkten kunnen leiden tot verminderde verkoop en inkomsten, evenals uitdagingen in de ontwikkeling van nieuwe technologieën.

Uiteindelijk kan dit ok negatieve gevolgen hebben voor huidige gebruikers van DJI-drones, variërend van beperkingen in de beschikbaarheid van producten tot zorgen over compatibiliteit en ondersteuning. Daar staat tegenover dat het de deur kan openen voor concurrentie van andere dronefabrikanten, wat kan leiden tot meer diversiteit in de markt.

In het licht van deze uitdagingen staat DJI voor een kritieke periode waarin het zijn bedrijfsstrategieën en technologieën zal moeten aanpassen om te voldoen aan de veranderende politieke en regelgevende landschappen, terwijl het zijn positie in de wereldwijde drone-industrie behoudt.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

2 gedachten over “Vooruitblik op 2024: Cx-label verplicht, meer ruimte voor BVLOS, Mavic 4 op komst?

  • Jan van Uffelen

    Beste Wiebe, jij ook veel heil en zegen toegewenst in dit nieuwe jaar.
    Hartelijk bedankt voor de vele nuttige informatie in het afgelopen jaar.
    Ongetwijfeld zal dit zo blijven. De dronebranche kan geen dag zonder Dronewatch!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier