Yuneec komt met Cx-updates voor H520E en H850-RTK
Gebruikers van een Yuneec H520E of H850-RTK drone kunnen hun toestel gaan voorzien van een C2 respectievelijk C3-label om zodoende te voldoen aan nieuwe Europese regels die op 1 januari zijn ingegaan. Daartoe moet de gebruiker eerst een software-update installeren. Daarna moet de drone teruggezonden worden voor een hardwarematige upgrade. Alleen dan komen de drones in aanmerking voor de betreffende classificaties.
Retrofit-procedure
In de loop der jaren is dronefabrikant Yuneec zich steeds meer gaan richten op geavanceerde drones voor professioneel gebruik. Eind 2020 lanceerde het bedrijf de H520E hexacopter. In de zomer van 2022 volgde de H850-RTK. Beide drones kunnen voorzien worden van uiteenlopende payloads zoals een optische zoomcamera of een warmtebeeldcamera.
Om ervoor te zorgen dat beide systemen ook na 1 januari 2024 gebruikt mogen blijven worden in de Open categorie, heeft Yuneec een retrofit-procedure voor de H520E en H850-RTK aangekondigd. De H520E kan daardoor het C2-label krijgen, terwijl de zwaardere H850-RTK in aanmerking komt voor een C3-classificatie. Daardoor kan de H520E in Open subcategorie A2 gebruikt worden. De H850-RTK kan ingezet worden in Open subcategorie A3.
Software-update en hardwaremodificatie
Om de classificatie te verkrijgen, moeten eigenaren van deze drones een specifiek proces volgen. Dit omvat zowel software-updates, die online beschikbaar zullen worden gesteld, als hardwarematige aanpassingen, die een terugzending van de drone naar Yuneec vereisen. Eigenaren dienen een formulier in te vullen of contact opnemen met de klantenservice van Yuneec via e-mail. Yuneec zal vervolgens een retourbon verstrekken, waarna de drone wordt bijgewerkt en teruggezonden met de nieuwe klassenindicatie.
De noodzaak voor een terugzending naar de fabriek is te wijten aan bepaalde technische vereisten. Yuneec had gehoopt de certificering eind 2023 af te ronden, maar stuitte op een probleem: de externe oplossingen voor de transmissie van directe identificatie op afstand omvatten niet de positiegegevens van de afstandsbediening, die essentieel zijn voor de overgedragen informatie. Dit vereist een fysieke aanpassing, die alleen in de werkplaats van Yuneec uitgevoerd kan worden.
Remote ID
Vorig jaar kondigde Yuneec een samenwerking aan met Dronetag, om hun drones geschikt te maken voor identificatie op afstand. De Europese verordening 2019/945 vereist echter dat niet alleen de positie van de drone, maar ook die van de piloot realtime wordt uitgezonden tijdens een vlucht. Dat betekent dat ook de controller voorzien moet zijn van een GPS-ontvanger en elektronica om de locatiegegevens mee te sturen met het Remote ID-signaal.