#advPro

Port of Rotterdam introduceert WebApp voor aanvraag dronevluchten

Drone-operators die actief zijn in de Maasvlakte en Europoort van de Rotterdamse haven, het zogenaande U-Space Prototype gebied, krijgen in de komende periode te maken met een aantal veranderingen. Ten eerste worden de huidige flight request forms voor het aanvragen van vlieggebieden uitgefaseerd. Hiervoor in de plaats komt een door Airwayz ontwikkelde webapplicatie. Een tweede ontwikkeling betreft belangrijke updates over beveiliging en de rol van Port Facility Security Officers.

1. Overgang naar WebApp voor vluchtaanvragen

Dit artikel wordt je aangeboden door Port of Rotterdam

Momenteel is er sprake van een overgangsperiode waarin de huidige flight request forms voor het reserveren van vlieggebieden worden vervangen door een WebApp, ontwikkeld door Airwayz, de UTM-partner in het Rotterdamse U-space Airspace project. Vanaf 19 januari zullen de oude formulieren niet meer beschikbaar zijn en zullen aanvragen alleen via de WebApp worden verwerkt. Deze WebApp, die een snelle en gemakkelijke interactie met het VLL Airspace Centre mogelijk maakt, is ontworpen om het aanvraagproces te stroomlijnen en te verbeteren.

De huidige operators in de haven zijn per e-mail geïnformeerd over deze verandering. Nieuwe operators kunnen zich aanmelden bij het Airspace Centre voor toegang tot de WebApp. Na controle op hun Operationele Autorisatie voor de Specifieke categorie ontvangen zij inloggegevens, een wachtwoord en een handleiding. Er zijn geen kosten verbonden aan het gebruik van de WebApp. Elk bedrijf kan maximaal vijf persoonlijke gebruikersaccounts aanmaken. Voor volledige U-space dienstverlening is echter nog steeds een directe koppeling met een UTM vereist. Dit kan via een rechtstreekse interface door middel van een API, SDK of via software van SkyOps, Aeret of DroneDeck.

De WebApp biedt verschillende functies, waaronder de mogelijkheid om vluchtaanvragen te creëren, te annuleren en bestaande aanvragen terug te zoeken. Gebruikers kunnen ook potentiële conflicten met andere aanvragen zien en alternatieve tijdstippen of coördinaten voor hun vluchten krijgen voorgesteld. De status van vluchtaanvragen moet altijd gecontroleerd worden voordat men opstijgt.

2. Informatie met betrekking tot veiligheidsvereisten

De haven van Rotterdam is aangemerkt als ‘vitale infrastructuur’ en valt onder de International Ship and Port Facility (ISPS) Code. Europese wetgeving vereist dat ISPS-plichtige terreinen en terminals in de Rotterdamse haven beveiligingsmaatregelen treffen, inclusief toegangscontroles. Elk bedrijf heeft een PFSO (Port Facility Security Officer) aangesteld die toeziet op de naleving hiervan.

Drones kunnen op verschillende manieren een bedreiging vormen, zoals bedrijfsspionage of het voorbereiden van diefstal. Daarom is het van cruciaal belang dat drone-operators hun procedures afstemmen met de opdrachtgever en ervoor zorgen dat zowel de security als de PFSO op de hoogte zijn van de vluchten.

Drone-operators die vluchten boven een ISPS-terrein uitvoeren, moeten ervoor zorgen dat de betreffende PFSO op de hoogte is van deze vluchten. Dit kan bijvoorbeeld via de opdrachtgever. Een PFSO die een onbekende drone ziet, zal dit als een beveiligingsincident melden via de havenbrede MOBI app, die alle incidenten doorstuurt naar de Zeehavenpolitie.

Door nauw samen te werken en heldere communicatie te onderhouden, kunnen drone-operators bijdragen aan veilige en effectieve drone-operaties in de haven van Rotterdam.

Avatar foto

Ingrid Römers

Ingrid Römers is projectleider U-space bij het Havenbedrijf Rotterdam.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier