DJI komt met C1-upgrade voor Mini 4 Pro en Mini 3
DJI heeft een nieuwe optie aangekondigd voor gebruikers van de Mini 4 Pro en Mini 3. De dronefabrikant biedt gebruikers nu de mogelijkheid om deze drones te upgraden naar klasse C1. Standaard is de Mini 4 Pro voorzien van een C0-label, waardoor de drone niet hoger kan vliegen dan 120 meter ten opzichte van het opstijgpunt en geen Remote ID-gegevens uitzendt. In specifieke gevallen beperkt dat de inzetbaarheid van deze drone.
Nadelen van C0
Vanuit de fabriek is de DJI Mini 4 Pro gecategoriseerd onder klasse C0, waardoor gebruikers boven mensen kunnen vliegen zonder een A1/A3-vliegbewijs nodig te hebben. Echter, deze classificatie komt met een belangrijke beperking: de drone kan niet hoger vliegen dan 120 meter vanaf het startpunt. Het Europese luchtvaartveiligheidsagentschap EASA heeft deze beperking ingesteld om de veiligheid van klasse C0-drones te waarborgen. De praktische implicatie hiervan is echter dat het vliegen in bergachtig terrein aanzienlijk wordt beperkt.
Sinds enige tijd biedt DJI gebruikers de mogelijkheid om de drone softwarematig te downgraden door het C0-label te verwijderen en daarvan een foto in te sturen. Dat heeft als voordeel dat de drone weer hoger dan 120 meter kan vliegen, als de gebruiker dat wenst. De downgrade heeft verder geen operationele consequenties: legacy drones die voor 1 januari 2024 op de markt zijn gebracht en minder dan 250 gram wegen, mogen gewoon gebruikt blijven worden in Open subcategorie A1. (De Mini 3 is zonder C0-label op de markt gebracht en is dus per definitie een legacy drone.)
Toch heeft de downgrade ook een nadeel. Zo hoeven legacy drones, net als C0-drones, geen Remote ID uit te zenden. Als je de Mini 3 of Mini 4 Pro wilt inzetten in de Specific categorie (bijvoorbeeld om in gecontroleerd luchtruim te vliegen), dan moet je eigenlijk een Remote ID-addon installeren, waarmee het gewicht boven de 250 gram komt en het grondrisico weer groter wordt. Over addons gesproken: sowieso mag je als gebruiker eigenlijk geen accessoires op de Mini 3 of Mini 4 Pro monteren omdat je dan buiten de operationele kaders voor Open subcategorie A1 valt.
C1-upgrade
DJI heeft gereageerd op deze beperkingen door de mogelijkheid te bieden om de Mini 3 en Mini 4 Pro te upgraden naar klasse C1. Deze upgrade verwijdert de softwarematige hoogtebeperking van de Mini 4 Pro en biedt nieuwe mogelijkheden voor de gebruikers. Met klasse C1:
– Kun je, alle wettelijke no-flyzones in acht nemend, nog steeds over woon-, commerciële, industriële of recreatiegebieden vliegen;
– Wordt de drone niet beperkt tot een hoogte van 120 meter vanaf het startpunt;
– Is het toegestaan dat de drone meer dan 250 gram weegt bij opstijgen, bijvoorbeeld door het toevoegen van accessoires.
Er zijn echter ook nieuwe vereisten, zoals de noodzaak voor elektronische identificatie op afstand (Remote ID), de activering van het zoneringsysteem en, als de drone zwaarder is dan 250 gram bij opstijgen, de vereiste om het A1/A3-examen af te leggen. Bovendien moet zoveel mogelijk worden voorkomen dat mensen worden overvlogen.
Voor- en nadelen van C1
De upgrade naar klasse C1 biedt diverse voordelen. Het stelt gebruikers in staat om hoger dan 120 meter boven het startpunt te vliegen, wat vooral nuttig is voor vluchten boven bergachtige gebieden. Bovendien maakt het de toevoeging van accessoires aan de Mini 4 Pro mogelijk. Verder wordt het gebruik van de drone onder nationale scenario’s in de Specific categorie vergemakkelijkt, omdat drones in deze categorie voorzien moeten zijn van Remote ID. Na de C1-update is een Remote ID-addon niet meer nodig.
Nadelen zijn er ook. Je vliegt minder anoniem, want een drone met een C1-label moet je exploitantnummer uitzenden, alsook de locatie waar de drone is opgestegen. Daarnaast ontkom je niet aan het nieuwe zoneringsysteem, dat momenteel per lidstaat wordt ingevuld. En het overvliegen van andere mensen wordt ontmoedigd, waar dat bij C0-drones verder geen probleem is zolang het niet om een menigte gaat.
Updateproces
Gebruikers die hun Mini 3 of Mini 4 Pro willen upgraden naar klasse C1, moeten de aanvraag indienen via het servicemenu in DJI Fly (vanaf versie 1.12.8) of de DJI-website. Na ontvangst van de C1-stickers, moeten gebruikers foto’s van hun drone met de labels naar DJI sturen voor definitieve validatie. Het is niet mogelijk om daarna terug te gaan naar C0; weeg de voor- en nadelen dus goed af voordat je de procedure doorloopt.
(via Helicomicro)
DJI is niet gestopt met het aanbieden van de-classificatie van C0 naar legacy aan gebruikers na 31 december. Je kan dus nog steeds de hoogte limiet verwijderen en volgens mij zullen ze dat ook aan blijven bieden omdat ze dat mogen omdat de Mini 4 Pro voor 2024 op de markt is gekomen.
Ik snap daarom totaal niet waarom ze C1 aanbieden, dat heeft alleen maar nadelen voor operators, want je kan ook als je gewoon gedeclassificeerd hebt in subcategorie A1 blijven vliegen.
Verder zit Remote ID al in de Mini 4 Pro ingebouwd, alleen wordt die (tot nu toe) niet geactiveerd in de EU omdat dat niet hoeft, als je de EN manual leest staat het er in beschreven en wordt het net zoals zendvermogen op basis van geolocatie geactiveerd of deactiveert.
Denk dus niet dat je een losse module hoeft te kopen als je naar C1 gaat.
Ik wist niet dat de downgrade nog steeds wordt aangeboden, dat is aangepast in het artikel. Verder zie je, als je het artikel goed doorneemt, dat er in specifieke gevallen voordelen zitten aan het C1-label. Ik zou het gebruikers in de Open categorie echter niet aanraden om voor C1 te kiezen en lekker te blijven vliegen met het C0-label, of de drone zonder Cx-label te gebruiken.
Juist doordat ook declassificatie wordt aangeboden naar legacy wordt de voordelen van C1 wel heel specifiek, eigenlijk blijft alleen vliegen met accessoires over. Remote ID kan gewoon aangeboden worden op basis van geolocatie wat het mogelijk maakt om in de specific categorie te vliegen, wat volgens mij komt met het nieuwe zonering systeem als ik het goed begrepen heb van wat ik her en der lees. Eigenlijk blijft alleen het vliegen met accessoires over, waarbij de leukste accessoire, de Intelligent Plus batterij helemaal niet in de EU verkocht wordt (waarschijnlijk om onder de 250 gram te blijven).
Het wordt er in ieder allemaal niet duidelijker op voor zowel operator als handhaving. Is het C1 die eist dat je examen af legt? Of is het als het gewicht boven de 250 gram komt. Inmiddels zijn er 6 manieren waarop je de Mini 4 Pro legaal kan vliegen.
De Mini 4 Pro, geclassificeerd C0. Subcategorie A1, geen examen nodig.
De Mini 4 Pro met extra accessoires, geclassificeerd C0, behandeld als legacy want te zwaar voor C0. Subcategorie A3, wel examen nodig.
De Mini 4 Pro, gedeclassificeerd naar legacy. Subcategorie A1, geen examen nodig.
De Mini 4 Pro met extra accessoires, gedeclassificeerd naar legacy, behandeld als te zwaar voor voorwaarden legacy in subcategorie A1. Subcategorie A3, wel examen nodig.
De Mini 4 Pro, geclassificeerd C1. Subcategorie A1, geen examen nodig.
De Mini 4 Pro met accessoires, geclassificeerd C1. Subcategorie A1, wel examen nodig.
Ga er maar aan staan.
De drone biedt, als je deze zonder Cx-label of met C0-label gebruikt, niet de optie aan om je exploitantnummer in te voeren (dit heb ik zojuist nog even gecheckt). Dat wil zeggen dat je niet kunt voldoen aan de Remote ID-vereiste, mocht je ‘m in de Specific categorie willen inzetten.
Verder heb je zeker een punt, voor wat betreft handhaving… Een willekeurige boa of agent komt hier echt niet meer uit. Laat staan dat gemiddelde gebruikers het nog snappen. Zelfs de goed ingevoerden komen er bijna niet meer uit. Maar ja, zo heeft EASA het bedacht…
Oops, mijn reactie staat hieronder. Maar als laatste toevoeging, is het EASA die het bedacht heeft dat de Mini 4 Pro als Legacy, C0 of C1 gevlogen kan worden of is het DJI die het onduidelijk maakt door haar in 3 Cx categorieën in aan te bieden ‘omdat het kan’. Wat mij betreft het laatste.
“De drone biedt, als je deze zonder Cx-label of met C0-label gebruikt, niet de optie aan om je exploitantnummer in te voeren (dit heb ik zojuist nog even gecheckt). Dat wil zeggen dat je niet kunt voldoen aan de Remote ID-vereiste, mocht je ‘m in de Specific categorie willen inzetten.”
Van wat ik her en der lees komt dat met het nieuwe zonering systeem, en wordt remote ID geactiveerd of gedeactiveerd op basis van geolocatie en/of gewicht. Wat nu al op landniveau gebeurt indien de regelgeving dat van je verlangt.
Dat zal moeten blijken. C0-drones hoeven in ieder geval niet uitgerust te zijn met Remote ID. Dat volgt uit de EU verordeningen 2019/947 en 945. In de VS wordt Remote ID wel ingeschakeld als je met de zwaardere plus-accu vliegt. Maar die accu wordt hier niet verkocht.
Klopt, steek je in de EU een Plus batterij in je Mini 4 Pro krijg je hier ook al een waarschuwing, de stap naar activering Remote ID is dan maar een kleine en wordt in Amerika al gebruikt.
Wellicht hier nu ook als je je Mini 4 Pro naar C1 brengt, gaat Remote ID al standaard aan als het een C1 wordt? Of doet ze het alleen als je haar over de 250 gram heen tilt. Er zal nog veel duidelijk moeten worden/moeten blijken.
Alle drones die het C1-label dragen moeten voldoen aan de Remote ID-vereiste, ongeacht het gewicht.
Dank, Remote ID is dus een vereiste aan de fabrikant in geval van C1.
Is het ook een verplichting naar de operator toe, indien je C1 drone onder de 250 gram is?
De eisen aan fabrikanten verschillen nog wel eens met de eisen aan operators. Ook met C0 heb je daar mee te maken, de operator mag tot 120 meter boven grond niveau, terwijl C0 de fabrikant verplicht een maximum van 120 meter boven opstijgpunt afdwingt.
Ipv minder verwarring wordt de verwarring nu alleen maar groter. Wat is er mis met C0 en een max hoogte van 500 mtr waarbij de verantwoordelijkheid tot 120 mtr boven aardoppervlak aan de piloot gelaten wordt? Dan is hij tenminste bruikbaar in de bergen. Zondaars zul je toch altijd houden. Ik wacht het rustig af want ik kan me voorstellen dat hier nog wel eea aan gaat veranderen.
Ik snap het wel, de sub 250 gram categorie mag je vliegen door je alleen te registreren als operator, op geen enkele andere wijze hoeft kennis getoetst te worden. Door de hoogte beperking van 120 meter van het opstijgpunt wordt het risico met potentieel de grootste gevolgen (voor het grootste gedeelte) voorkomen, namelijk het vliegen in bemand luchtruim.
Ik verwacht niet dat men dat gaat veranderen. We zitten nu slechts in een overgangsfase waarbij ‘legacy’ sub 250 gram drones een klein beetje voordeel hebben, dat is een tijdelijke situatie want alles wat er vanaf nu de markt op komt op gebied van C0 zal deze hoogte beperking krijgen.
Wil je de hoogte beperking niet, dan moet je C1 drones gaan vliegen.
Ik ben in het bezit van zowel een legacy alsook een c1 drone dus ook in het bezit van een a1/a3 vliegbrevet. Ik wil ook best de meeste regels respecteren maar heb moeite met de id-tracering. Want zo wordt je bewegingsvrijheid steeds meer beperkt. Hiermee doel ik bijvoorbeeld op natuurmonumenten die vliegen boven ‘hun’ natuurgebieden menen te verbieden. Daar trek ik een grens. Ik wil absoluut rekening houden met vliegverboden in de buurt van luchthavens, kwetsbare infrastructuur etc en ook nog rekening houden met broedseizoen van vogels maar ergens trek ook ik een grens. Die is nu ondertussen wel een beetje bereikt. Dus de mini2 zonder id blijft. Voor cinematische beelden gebruik ik de mavic dan in de bergen waarbij ik no-fly zones respecteer.
In de gecontroleerde zones door Skeyes is Remote ID voor alle toestellen verplicht (staat onder de voorwaarden) dus lijkt me dit wel handig met dat België toch heel veel gecontroleerde zones heeft …
Natuurlijk een afweging dat iedereen persoonlijk moet maken en afhankelijk van de locatie waar ze het meest vliegen.
Als je een vraag voor de cx labels wilt doen, dan kun je enkel C1 kiezen.
Hoe geraak je dan aan C0 labels? Of moet je die zelf maken?
Spijtig genoeg is de c1 (momenteel) de enige optie als Cx label voor deze toestellen.
Hopelijk maken ze het in de toekomst, als ze de C0 in orde brengen met RID ook de mogelijkheid beschikbaar om te veranderen van C1 naar C0.
Dat C0 label wordt de mini 4 pro mee uitgeleverd, is het standaard label van die drone.
Beste Wiebe,
Je noemde BOA’s als handhavers van de luchtvaartwetgeving. Elke BOA heeft een op zijn functie afgestemde opsporingsakte waarin zijn beperkte bevoegdheden zijn geregeld. Voor de luchtvaartwetgeving is voor 99,99% van de BOA’s niet bevoegd. Als je door een BOA wordt aangesproken vraag dan eerst naar zijn opsporingsakte waarin zijn beperkte bevoegdheden zijn geregeld.
Hoi Frits, ik noemde inderdaad boa’s, niet omdat die bevoegd zijn voor luchtvaartzaken (in de meeste gevallen), maar omdat ze vaak *denken* bevoegd te zijn. Maar je hebt gelijk: indien je wordt aangesproken door een boa, dan kun je navraag doen naar zijn/haar bevoegdheden. Overigens zal een groene boa je vaak alsnog heensturen op basis van de Wet bescherming, maar goed. Het helpt overigens niet mee dat partijen als Natuurmonumenten drones verbieden boven hun natuurgebieden, ook al hebben ze dat mandaat niet.
Als een BOA je wilt wegsturen als dronepiloot die vliegt met een legacy-drone, vraag hem dan om het zwart op witte bewijs voor op grond van welke wettelijke regeling hij of zij daartoe bevoegd is. Kan dat bewijs niet geleverd worden,
ga dan gewoon door met filmen of fotograferen en zeg dat je op grond van het RDW-certificiaat dat je bezit daartoe gemachtigd bent! En dat je heel goed weet dat je situaties in de natuur niet mag verstoren als dat toevallig ook van toepassing is.
De hier verstrekte informatie is onjuist.
Volgens de regels van EASA (geldig vanaf 2024) mag een C1 nog steeds niet boven de 120m vliegen (geldt eveneens voor C2,C3 en C4 ! )
De 120m wordt gemeten AGL (above ground level) dus niet noodzakelijk vanaf het startpunt zoals in dit artikel aangeduid staat.
https://www.easa.europa.eu/en/domains/civil-drones-rpas/open-category-civil-drones
Hallo Walter, wat is er precies onjuist? Het artikel klopt zeker wel. Inderdaad mag je volgens de Europese regelgeving voor de Open categorie in zijn algemeenheid niet hoger vliegen dan 120 meter ten opzichte van het grondoppervlak. Dat is dus iets anders dan 120 meter ten opzichte van het punt van opstijgen. Drones met C1, C2 en C3 kunnen om die reden hoger vliegen dan 120 meter ten opzichte van het punt van opstijgen, op verantwoordelijkheid van de gebruiker. Drones met een C0-label zijn wel ‘hard’ gelimiteerd op max 120m tov de opstijgplek (dus niet AGL).
Hi Wiebe,
Je schrijft in je artikel dat ook de Mini 3 een C1 label aanvragen. Ik heb DJI rechtstreeks gevraagd hoe dat nu zit. De C1 label kun je alleen aanvragen voor de Mini 4 Pro. Dit was hun antwoord:
For Mini 3 Pro, please rest assured that your drone can fly compliantly in A1 and A3 environments and does not need to apply for Cx label.
We sincerely apologize for any inconvenience and we ask for your understanding and support.
Groetjes
Cock
Dank je voor je reactie. Ik had van een paar Mini 3-gebruikers begrepen dat ze ook de C1-update konden aanvragen, maar dat is dan niet in overeenstemming met deze terugkoppeling vanuit DJI.
Hoi Wiebe,
Ik heb de laatste firmware update gedaan voor mijn Mini 3 Pro en krijg via DJI Fly het C1 label aangeboden.
Dank Frits, dat is goed om te weten!
….En het overvliegen van andere mensen wordt ontmoedigd, waar dat bij C0-drones verder geen probleem is zolang het niet om een menigte gaat….
Met C1 is het toch eveneens toegestaan om kortstondig over niet betrokken mensen te vliegen?
Ik wil voor een evenement shots maken (en live streamen naar een scherm). De menigte staat op de kade, maar een ander deel ligt met boten in een gracht. Daar mag je toch met C1 overheen vliegen?
Bij C0 staat dit: Houd de drone op veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaarttuigen.
Bij C1 staat dit: Vlieg zo weinig mogelijk over omstanders. En: Houd de drone op veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaarttuigen. (Bron: rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/nieuwe-regels-drones/nieuw-cx-keurmerk-voor-drone)
Als ik dat zo lees wordt het toch altijd ontmoedigd?