Fundament onder U-space gedemonstreerd tijdens LVNL-evenement
Een consortium, bestaande uit Altitude Angel, AirHub en SenHive, heeft gisteren op uitnodiging van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gedemonstreerd hoe een Common Information Service (CIS) voor het Nederlandse luchtruim eruit zou kunnen gaan zien. Een CIS zorgt voor een gestandaardiseerde informatie-uitwisseling tussen diverse partijen en vormt daarmee een belangrijk fundament onder U-space.
U-space en de rol van CIS
U-space is een reeks nieuwe diensten en procedures ontworpen om een veilig, efficiënt en duurzaam gebruik van drones en andere onbemande systemen in het luchtruim te ondersteunen. Het biedt een raamwerk voor de integratie van drones in het luchtruim, waarbij de nadruk ligt op automatisering van processen en digitale dienstverlening om zowel commerciële als recreatieve dronevluchten te faciliteren.
Een Common Information Service (CIS) fungeert als een centrale hub voor informatie-uitwisseling tussen verschillende belanghebbenden in het U-space, waaronder luchtverkeersdiensten, drone-operators en overheidsinstanties. Het biedt een veilige en betrouwbare interface die zorgt voor gestroomlijnde communicatie en coördinatie van onbemand en bemand luchtverkeer.
Door de integratie van diverse gegevensbronnen, zoals ATM-radardata, drone-detectiesystemen en Remote ID-data, creëert een CIS een gedetailleerd en omvattend beeld van het luchtruim. Dit stelt drone-operators in staat om veilig en efficiënt binnen het luchtruim te navigeren.
Demonstratie
Tijdens de demonstratie presenteerde Altitude Angel hun GuardianUTM-platform, dat LVNL’s ATM-radargegevens combineert met de detectiesystemen van SenHive en andere technologieën. Dit resulteert in een geconsolideerd beeld van het lager gelegen luchtruim, essentieel voor de veilige integratie van drones, vooral zodra die buiten het zicht van de piloot gaan vliegen.
Bovendien toonde Altitude Angel een open en interoperabele interface voor U-space Service Providers (USSPs), waarmee zij statische en dynamische geografische data kunnen ontvangen en vluchtplannen kunnen delen met andere belanghebbenden in U-space. USSPs zorgen als het ware voor een digitale communicatielijn tussen dronepiloten en de achterliggende U-space infrastructuur, zoals een CIS.
Belang voor de dronesector
Richard Parker, CEO van Altitude Angel, benadrukt het belang van CIS als fundament voor gelijktijdige Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) drone-operaties. Wouter Pekela, Programmamanager Onbemande Luchtvaart bij LVNL, voegt hieraan toe dat deze ontwikkeling een belangrijke stap is naar de integratie van veilige en efficiënte verkeersstromen van bemande en onbemande luchtvaartuigen in het Nederlandse luchtruim.
Altitude Angel is geen onbekende in het Nederlandse dronelandschap. Het Britse bedrijf faciliteert de GoDrone-app, waarmee dronevliegers kunnen raadplegen waar ze wel en niet mogen vliegen. GoDrone maakt het ook mogelijk om vliegplannen voor dronevluchten in gecontroleerd luchtruim in te dienen bij LVNL. Middels de CIS-integratie moet het mogelijk worden om dergelijke missieverzoeken via apps als GoDrone ook in te dienen bij andere partijen, zoals bij Port of Rotterdam, dat momenteel een U-space prototype voor het Rotterdamse havengebied ontwikkelt.
AirHub liet zien hoe die integratie in de praktijk werkt: een operator kan vanuit de AirHub-app een vliegplan doorzetten en goedkeuring ontvangen via GoDrone, en in de AirHub-omgeving dronevluchten in de buurt monitoren.